• Anonym (???)

Fettknölar eller cancer?

Kände små små knölar/knutor/runda saker  i magen precis nedan för revbenen där magmusklerna börjar om jag spänner magmusklerna så kan jag röra vid dom..... har varit hos två läkare på VC som säger det är "fettknölar" under huden..och ofarligt men kommer finnas hela livet..... men jag känner mig inte bekväm med det...det ekar i min skalle hela tiden CANCER
    Dom har alltså bara känt inte tagit prover på dom....
    Vad skall jag göra?

Fler i samma/likn sits? Tips? Råd?

• Svar på tråden Fettknölar eller cancer?
  • viktorjohan

Jag har många såna knölar på både bålen och benen. Några på armarna också. Vissa har blivit stora med åren och syns tydligt. Jag har opererat bort några av de värsta. Det gjorde jag i 35-årsåldern när jag fortfarande var fåfäng. Nu har jag accepterat dem. Helt ofarliga. De kallas lipom. När de första dök upp i 20-årsåldern blev jag också lite nojig. Tog bort en och testade den för cancer. Men det var det ju inte.

Lita på doktorn TS!

• Anonym (???)
    viktorjohan skrev 2015-04-24 09:02:33 följande:

Jag har många såna knölar på både bålen och benen. Några på armarna också. Vissa har blivit stora med åren och syns tydligt. Jag har opererat bort några av de värsta. Det gjorde jag i 35-årsåldern när jag fortfarande var fåfäng. Nu har jag accepterat dem. Helt ofarliga. De kallas lipom. När de första dök upp i 20-årsåldern blev jag också lite nojig. Tog bort en och testade den för cancer. Men det var det ju inte.

Lita på doktorn TS!

Kolla länken

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/09/Fetthaltiga-mjukdelstumorer-i-rorelseapparaten-ofta-godartade/
  • Anonym (???)
    viktorjohan skrev 2015-04-24 09:02:33 följande:

Lita på doktorn TS!

Det kan vara farligt också=((
    Hur fick du remiss o ta bort dom?
    Mina syns inte dom känns bara o gör ont om jag trycker på dom...
    Jag är inte fet eller överviktigt heller, dom ligger i magmusklerna känns det men läkaren sa att det är under huden...?
  • viktorjohan
    Anonym (???) skrev 2015-04-24 09:13:21 följande:

Det kan vara farligt också=((

Hur fick du remiss o ta bort dom?

Mina syns inte dom känns bara o gör ont om jag trycker på dom...

Jag är inte fet eller överviktigt heller, dom ligger i magmusklerna känns det men läkaren sa att det är under huden...?

Jag gick till nåt som kallades prickmottagningen på universitetssjukhuset i Umeå. Där behövdes ingen remiss. Läkarstudenter tränade på att ta bort prickar mm. Mottagningen finns inte kvar längre.
  • Anonym (???)
    viktorjohan skrev 2015-04-24 09:29:01 följande:
    Jag gick till nåt som kallades prickmottagningen på universitetssjukhuset i Umeå. Där behövdes ingen remiss. Läkarstudenter tränade på att ta bort prickar mm. Mottagningen finns inte kvar längre.
    fast detta är ju inte prickar utan små knutor/knölar under huden som inte syns
  • Anonym (….)

det finns privata läkar mottagningar ts, gå till en sån istället.

• viktorjohan
    Anonym (???) skrev 2015-04-24 09:47:21 följande:

fast detta är ju inte prickar utan små knutor/knölar under huden som inte syns

Det kallades prickmottagningen bara. Man tränade blivande läkare på enklare kirurgiska ingrepp under överinseende av en gammal rutinerad operationssköterska. Men som sagt den finns tyvärr inte kvar. Gå, som nån sa, till en privatklinik om du vill ta bort dina knölar. Mina större knölar gör lite ont om jag trycker på dem. Min pappa och min farfar hade också lipom. Hur är det med din släkt?
  • Anonym (???)
    Anonym (?.) skrev 2015-04-24 10:07:57 följande:

det finns privata läkar mottagningar ts, gå till en sån istället.

Vet, men det är inte lätt dom flesta vill ha remiss annars o byta vårdcentral så måste du lista dig där o bli ställd på kö... vet heller inte vilken läkare man skall gå till hud eller mag läkare? Kirurg?
  • Anonym (….)
    Anonym (???) skrev 2015-04-24 10:26:50 följande:
    Vet, men det är inte lätt dom flesta vill ha remiss annars o byta vårdcentral så måste du lista dig där o bli ställd på kö... vet heller inte vilken läkare man skall gå till hud eller mag läkare? Kirurg?
    man behöver ingen remiss längre det är gammalt. och fungerar mellan vårdinrättningarna. de privata kan du boka tid hos själv
  • Anonym (.)

Jag upptäckte en liten knöl (ca 1,5 cm i diameter) under revbenen för några år sedan, det var tyvärr lymfom. Du har givetvis rätt att söka vård på annat ställe om du inte känner dig nöjd med det svar du fått. Jag fick först fettknöl som diagnos. Min onkolog blev väldigt arg när han hörde det och sa " alla knölar ska stickas  oavsett vad man tror om dem" - man kan inte diagnostisera utan biopsi när det gäller knölar.

Svar på tråden Fettknölar eller cancer?