• Pescetarian

"Madicken": Varför blev Elisabet "Lisabet"?

Jag har funderat på det länge. Helt onödigt, jag vet, men det irriterar mig att man inte får någon förklaring. Haha!

Varför Madicken, som egentligen hette Margareta, fick namnet Madicken, det känner ju de flesta till. Men varför fick hennes lillasyster heta Lisabet när hon egentligen hette Elistabet? Varför stympade man namnet!?

Det är inget jag ligger sömnlös över, men jag är nyfiken då jag länge funderat på detta och nu kom att tänka på det igen efter att ha läst boken nyligen.

Någon som vet?

• Svar på tråden "Madicken": Varför blev Elisabet "Lisabet"?
  • IsDimma

Varför kallas hon Madicken? Det vet inte jag.

Lisabeth är enklare att säga så jag gissar på det jag.

• Rainbow gg

Kan det vara något med dialekten? Min morfar kallar min mormor för Lisa-bett fast hon heter Elisabet. Från övre Smålands trakterna

Madicken vet jag inte.

• Aniiee

Dels handlar ju smeknamn om hur bra barnen är på att uttala varandras och sitt egna namn, dels har det med dialekter att göra. "Lisabet" i sammanhanget är inte på långt när så skumt smeknamn som "Madicken".

För övrigt kan jag inte på rak arm minnas om jag vet varför hon kallas för "Madicken"......

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

Säg "Elisabet" 10 gånger fort, så får du se vad som händer. Förenkling kallas det. 

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Christi38

Jag vet inte varför Madicken kallas så? Blev ju jättenyfiken nu ju! Berätta :)

• Pescetarian

Madicken, i böckerna, kallade sig själv Madicken när hon var liten. Egentligen heter hon Margareta.

En annan sak jag funderat på är varför Lisabet beskrivs som den söta och snälla systern i böckerna, medan det i filmerna är Madicken som är den söta och snälla systern och Lisabet den busiga?

• Zerc
    Pescetarian skrev 2015-04-24 21:33:21 följande:

Madicken, i böckerna, kallade sig själv Madicken när hon var liten. Egentligen heter hon Margareta.

En annan sak jag funderat på är varför Lisabet beskrivs som den söta och snälla systern i böckerna, medan det i filmerna är Madicken som är den söta och snälla systern och Lisabet den busiga?

Det är nog endå Madicken som är den busiga i filmerna också?

Hon är ju den som går på taket, hoppar ner med paraply, bråkar, hittar på att en kille i klassen gör både det ena och det andra fast det egentligen är hon själv.

Det enda Elisabeth gör är ju att stoppa ärtan i näsan :P Annars är hon nog inte lika busig som Madicken.

• Aniiee
    Pescetarian skrev 2015-04-24 21:33:21 följande:

Antagligen av samma anledning som Elisabet kallas för Lisabet = Det är lättare att säga. Precis som min storebror kallade sig själv för Tuffe fast han hette Kristoffer. =)

Jag tror att du och AL har lite olika uppfattningar om orden "söt" och "snäll".  Äldre svenska + småländska (även andra sydliga dialekter och äldre danska) gör att både söt och snäll är synonymer med "obesvärlig" utöver "vacker" och "god mot andra människor" - vilket Madicken är, men hon är inte "obesvärlig". Tvärt om, Madicken är lika full med hyss som Emil.

Jag KAN naturligtvis ha helfel i mitt resonemang, men det jag kan av gammalt språkbruk tyder på att det är så, i alla fall.
  • Pescetarian

Fast när jag googlade på det så står det att Madicken och Lisabet byter roller i filmen, mot rollerna i boken.

Madicken är ju helt klart vackrare i filmerna, än Lisabet. Så beskrivs de inte alls i böckerna. Detsamma gäller attityden. I böckerna är det Madicken som är den kaxiga och fulmunnade.

• Aniiee
    Pescetarian skrev 2015-04-25 08:56:11 följande:

Fast när jag googlade på det så står det att Madicken och Lisabet byter roller i filmen, mot rollerna i boken.

Madicken är ju helt klart vackrare i filmerna, än Lisabet. Så beskrivs de inte alls i böckerna. Detsamma gäller attityden. I böckerna är det Madicken som är den kaxiga och fulmunnade.

Står var då? På enskild tyckares blogg eller på Filminstitutets eller ALs hemsida?

Det kan jag inte påminna mig att hon är. Jag tycker nog att det är ungefär samma lika. Men jag får tillstå att det är några månader sedan  jag både läste böckerna och såg filmerna

Och att Madicken är "vackrare" i filmerna lägger jag i samma kategori som att Birk och Ronja har bytt hår med varandra i filmerna jämfört med böckerna: Det ser bättre ut på film (lägger fokus på rätt person) och/eller är en slump.
  • Pescetarian
    Aniiee skrev 2015-04-25 19:01:48 följande:

Står var då? På enskild tyckares blogg eller på Filminstitutets eller ALs hemsida?

Det kan jag inte påminna mig att hon är. Jag tycker nog att det är ungefär samma lika. Men jag får tillstå att det är några månader sedan  jag både läste böckerna och såg filmerna

Och att Madicken är "vackrare" i filmerna lägger jag i samma kategori som att Birk och Ronja har bytt hår med varandra i filmerna jämfört med böckerna: Det ser bättre ut på film (lägger fokus på rätt person) och/eller är en slump.

Det står bl a på Wikipedia, samt sägs i en kommentar på bonusmaterialet på en av Madickenfilmerna (en av de som såldes i kappsäcken för några år sedan).
  • Aniiee
    Pescetarian skrev 2015-04-25 19:21:07 följande:
    Det står bl a på Wikipedia, samt sägs i en kommentar på bonusmaterialet på en av Madickenfilmerna (en av de som såldes i kappsäcken för några år sedan).
    Om du menar på Wikipedia under "madicken" (karaktären alltså, inte boken eller serien) så kan jag tänka mig att du har missuppfattat. Där står att Madicken och Lisabet byter roller med tiden, alltså, inte från bok till film utan från det att Madicken är 7 år till att hon blir 8 år (eller om du vill, från boken "Madicken" till boken "Madicken och Junibackens Pims") Och det håller jag med om, Madicken är mjukare och snällare i Junibackens Pims och Lisabet "tuffar till sig" när hon blir lite äldre. 

(Citerar från Wiki-artikeln "Madicken": "Lisabet, som egentligen heter Elisabet, var från början den snälla systern, medan Madicken var den vilda - men senare byter systrarna i det närmaste roller i detta hänseende." )

Det kanske är dags att läsa om böckerna och se om serien, om vi båda har tillfälle, eftersom vi har så diametralt olika syn på det hela....
  • Pescetarian
    Aniiee skrev 2015-04-25 19:27:18 följande:

Om du menar på Wikipedia under "madicken" (karaktären alltså, inte boken eller serien) så kan jag tänka mig att du har missuppfattat. Där står att Madicken och Lisabet byter roller med tiden, alltså, inte från bok till film utan från det att Madicken är 7 år till att hon blir 8 år (eller om du vill, från boken "Madicken" till boken "Madicken och Junibackens Pims") Och det håller jag med om, Madicken är mjukare och snällare i Junibackens Pims och Lisabet "tuffar till sig" när hon blir lite äldre. 

(Citerar från Wiki-artikeln "Madicken": "Lisabet, som egentligen heter Elisabet, var från början den snälla systern, medan Madicken var den vilda - men senare byter systrarna i det närmaste roller i detta hänseende." )

Det kanske är dags att läsa om böckerna och se om serien, om vi båda har tillfälle, eftersom vi har så diametralt olika syn på det hela....

Jag kollade igenom de två filmerna jag fick i kappsäcken. Eller, jag kollade igenom bonusmaterialet.
  • Aniiee
    Pescetarian skrev 2015-04-25 19:34:20 följande:
    Jag kollade igenom de två filmerna jag fick i kappsäcken. Eller, jag kollade igenom bonusmaterialet.
    Dags att läsa böckerna, då =) Du har försprång.
Svar på tråden "Madicken": Varför blev Elisabet "Lisabet"?