• fjanten

Säga upp sig, uppsägningstid och kollektivavtal ??

Hej!

Jag arbetar för närvarande på ett arbete där jag har en provanställning. Har nyligen börjat, men märker att arbetet inte är något för mig.

Det finns ett kollektivavtal med Unionen och Almega. Vad jag undrar är, om jag säger upp mig, hur lång är uppsägningstiden? Hittar inget i anställningsavtalet, och det står heller inte något på Unionens hemsida annat än att "Om du säger upp dig själv och det finns kollektivavtal kan uppsägningstiden variera" typ... 

• Svar på tråden Säga upp sig, uppsägningstid och kollektivavtal ??
  • lilly

Som provanställd har du ingen uppsägningstid. Du kan gå på dagen som huvudregel. Dock kan kollektivavtalet säga annat, rekommenderar dig att ta kontakt med facket för att se vad som gäller. Märkligt att du inte fick det bifogat ditt anställningsavtal, det har jag fått (visserligen inte haft så många jobb.)

• fjanten
    lilly skrev 2015-04-24 14:08:31 följande:

Som provanställd har du ingen uppsägningstid. Du kan gå på dagen som huvudregel. Dock kan kollektivavtalet säga annat, rekommenderar dig att ta kontakt med facket för att se vad som gäller. Märkligt att du inte fick det bifogat ditt anställningsavtal, det har jag fått (visserligen inte haft så många jobb.)

Det är lite det jag hoppas... Att kunna gå på dagen. Dock står det på anställningskontraktet att det finns kollektivavtal med unionen och almega, men INGET upp uppsägningstider eller vad kollektivavtalet säger (?). Hade önskar att jag kan sluta på dagen då jag troligtvis kommer få ett annat jobb med högre lön, bättre tider och mer arbetstid!
Svar på tråden Säga upp sig, uppsägningstid och kollektivavtal ??