• DoctorWho

    Första samtalet + npf

    Hej alla glada och förväntansfulla!

    Vi (jag skriver för min fru med just nu) har nyss fått första kallelsen och är smått nervösa över vad som kommer hända. Vad händer under första mötet?

    Min andra tanke är att då vi båda har funktionsvariant av npf (jag asperger, adhd och min fru adhd) är jag rädd för att det ska ställa till det. Kan de neka oss assisterad befruktning pga funktionsnedsättning?

    För övrigt: SÅ OTROLIGT NERVÖS OCH PEPP!


    Personligt är politiskt
  • Svar på tråden Första samtalet + npf
  • Orvar

    Vi var igår på vårt första möte. Vi fick träffa en jättetrevlig kurator på RPC i Uppsala. Hon frågade oss om oss själva (jobb, privatliv, vänner, lite uppväxt osv) och om vår hälsa och lite sådant. Sedan berättade hon rent praktiskt hur det skulle gå till och lite av det juridiska. Hon frågade även om hur vi tänker kring vissa saker kring barnuppfostran och bland det sista hon gjorde var att fråga den något pirriga frågan "Vad gör er till bra föräldrar". Den var knepig att komma på ett bra svar på bara så där men det kändes liksom inte som om hon testade oss. Det var mest ett löst och ledigt samtal om massa olika saker. Vi var där i cirka en timme och en kvart och tiden bara flög iväg. Det kändes bara tryggt och bra att ha gått på det mötet.

    Eftersom det inte fanns läkartider när vi fick vår kuratortid så får vi nu vänta till den 1 juni. Annars verkar det som om en här i Uppsala har kuratortid och sedan läkartid samma dag, precis efteråt.

    Jag hoppas verkligen att det går bra för er! Jag kan dessvärre inte ge några råd kring adhd och asperger men jag vet att det finns par som har fått hjälp med assisterad befruktning även om någon i paret har adhd. Mer än så kan jag tyvärr inte säga.

    Lycka till! 

Svar på tråden Första samtalet + npf