allergisk mot hö?
Hej!
För ca 1½ månad sedan började vår katt att klia sig vid mungipan. Först tvättade vi rent det själva men hon kilade sig alltmer och området blev större. Efter någon vecka ringde vi till Vet.
De trodde ju först att hon hade öronskabb, men vi var helt säkra på att hon inte hade detta då hon är inomhuskatt. Hon är omplaceringskatt och har haft det ett par månad innan hon kom till oss men var sedan friskförklarad. Hon kliar inte heller i öron. Men de gjorde såklart provtagning på öronen men det var neg.
Veterinär gissade på foderallergi, vilket vi också tyckte lät som en vettig diagnos. Köpte då foder från djursjukhuset som användes för katter mot allergi. Hon fick också två olika mediciner.
Men, nu har hon tagit medicinen i säkert 4 veckor och först verkade som att det funkade men senaste veckan kliar hon mer o mer o kliar dessutom på andra sidan av mingipan också. hon käkar fortfarande medicinen.
Vi skulle såklart höra av oss om det inte blev bättre men sambon som äger katten vill nu inte lägga mer pengar utan tänker avliva henne. För mig kvittar detta då hon inte funkar i hemmet med våra andra djur riktigt och jag respekterar om han inte vill göra någon kostsam utredning.
jag kan ändå inte släppa detta. hon är en ung katt - 4 år o tycker att det är sorgligt att behöva avlivas om det bara är en enkel diagnos o lätt att behandla.
Jag har funderat på vad som gör att hon kliar och blommorna vi har i hemmet äter hon inte av och även om hon skulle de så är de inte giftiga. Vi har kaniner i hushållet och hon äter hela tiden på höet, försöker få henne att inte göra detta då hon istället går och kräks en massa men det är svårt att få henne sluta. men kan katten vara allergisk mot hö, någon som hört något om en katt kan vara det?
eller kan de vara någon annan sjukdom än allergi?
hon äter, bajsar, kissar normalt. pälsen är fin förutom i ansiktet då hon har sår o avsaknad av päls. innekatt till 100%. inga andra katter i hushåll. leker o har sig som vanligt men kliar sig alltmer intensivt.
//mammio