• Meah

Min sambo prioriterar inte familjen

Efter att ha funderat flera månader nu, måste jag skriva av mig.

Jag och min sambo har en son tillsammans på 3 år. Jag vill ha fler barn, hane tveksam. Anledningen till att han är tveksam är att han menar att ett barn till kommer ta så mycket mer tid, att det blir att börja om på nytt igen med spädbarn. Och att det kan bli tuffare för honom med vår son när/om jag är gravid igen. Min förra graviditet tränade han två pass om dagen, vilket ju sjönk drastiskt när vän vår son föddes. Min sambo menar också att söm livet är nu så kan vi våda två fortsätta med våra intressen, ett barn tillåter det enligt hans mening.

Vi jobbar båda heltid (inte för det spelar nån roll i sammanhanget men jag har högre position och tjänst mer). Vi har båda två vänner vi vill träffa och intressen vi vill utöva. Men! Jag känner det som att jag börjar bortprioritera intressen och vänner, för att hellre vara hemma med min son samt fixa hemma om helgerna. Men min sambo är typ aldrig hemma på helgerna! En "tom" helg, dvs då vi inte har något inplanerat någon av oss eller besök, fyller han snabbt för "då ska vi ju ändå inte göra någonting". Vadå göra?! Vi har ett hus att sköta om, en son att ta hand om och en relation att vårda!

Jag tycker det är fantastiskt att vi båda två kan åka iväg på egen hand ibland, men min sambos förmåga att inte se det här hemma börjar irritera mig. Nu har det gått så långt att jag känner att jag lika gärna kunde vara själv med vår son, så kan min sambo få träffa honom nån helg som han är ledig... Känner mig som världens gnällkärring när jag tar upp det med min sambo. Och han är snar att vända det mot mig - "Vadå, du reser ju också iväg" och "Så viktigt är det inte att vara hemma och städa" får jag höra.

Någon som har något råd att komma med?

• Svar på tråden Min sambo prioriterar inte familjen
  • The past is now

Skaffa inte ett barn till. Du skriver ju själv att ni bör vårda er relation, gör det först.

Svar på tråden Min sambo prioriterar inte familjen