• Äldre 25 Apr 20:33
    1784 visningar
    9 svar
    9
    1784

    Föda

    Hej jag är i v 33 och jag börjar oroa mig lite för förlossningen hur ont det kommer att göra, dela gärna med er om era förlossningar och hur ont det gjorde :)

  • Svar på tråden Föda
  • Äldre 25 Apr 20:38
    #1

    När jag väl var uppe i själva förlossningen tyckte jag att det gjorde fruktansvärt ont. Men nu efteråt känns det som att jag hade nog inte så ont ändå. Jag hade en väldigt svår förlossning. Men skulle gärna göra om det. Efter lite bearbetning så känns den ändå ok.


    Le-det kan smitta!
  • Äldre 25 Apr 20:45
    #2

    Hade en underbar förlossning. blev igångsatt bf+6. Hade inte alls ont verken själva förlissningen eller efteråt. hade kunnat cykla hem. dock förlorade jag mkt blod eftersom en av hinnerna inte ville ut. men det löste dom fort! fick lite morfin i benet. nästa barn utan bedövning. Ett tips, vissa får värkar längst ner i ryggen(jag) så jag tog med värmekudde och det hjälpte faktiskt något så sjukt mkt! lycka till med din :)

  • Äldre 25 Apr 20:56
    #3

    Jag har blivit igångsatt alla gånger pga havandeskapsförgiftning.

    Första gjorde jäkligt ont i början och i slutet eftersom jag är förlöst med sugklocka. Där emellan fick jag epidural. Tog ca 9 timmar.

    Andra var lättast, men gjorde jäkligt ont! Tog också ca 9 timmar.

    Tredje var ett sent missfall i v 22, gjorde ont i början, men sen fick jag morfin och hade inte ont alls.

    Fjärde tog ca 21 timmar. Hade jätteont efter ca 10, fick en sovdos med bl.a. morfin tror jag. Själva utdrivningskedet gjorde jäkligt ont.

    Är nu i v 36, vi får väl se hur den här blir! Mina förlossningar har gjort skitont, har nog sagt vid några tillfällen att "jag klarar inte det här". Trots smärtan är jag nu gravid för femte gången!

    Lycka till, förmodligen kommer det att göra ont, men förmodligen kommer det att gå bra!

  • Äldre 3 May 16:37
    #4

    Fött fyra barn. 
    Första, startade spontant, kom in var öppen 8, skrattade varje värk. Krystade 20 min och fick ett litet skrapsår. Gjorde inte särskilt ont, hade lustgas. 
    Andra, startade spontant, tog fem timmar från värkstart, krystade två ggr, lustgas då med, fick sy ett stygn. 
    Tredje, planerad hemförlossning, spontan start, tre timmar från första värk, gjorde inte ens ont att krysta, hon bara gled ut., ingen bristning. 
    Fjärde, induktion pga långvarig vattenavgång. Hade hemska värkar i tio minuter, sen kom hon. Ingen smärtlindring, ingen bristning. 

    Nu väntar jag nr 5, satsar på hemförlossning om allt är normalt. 

  • Äldre 3 May 23:12
    #5

    Jag är i vecka 34 nu och tänker också på förlossning.

    Tycker det är riktigt intressant att läsa era olika erfarenheter! Fler som vill dela med sig? :)

  • Äldre 4 May 23:45
    #6
    livslevande skrev 2015-05-03 23:12:31 följande:

    Jag är i vecka 34 nu och tänker också på förlossning.

    Tycker det är riktigt intressant att läsa era olika erfarenheter! Fler som vill dela med sig? :)


    Är i samma vecka som dig och tänker samma :)

    Man börjar ju bli nyfiken på vad som komma skall, första barnet för mig.

    Spännande o se hur man själv hantersr en förlossning osv.
  • Äldre 5 May 20:52
    #7

    Min åsikt är att förlossningar är helt fantastiska! Tänk vad vi klarar av ändå

    Första barnet kom i v.39 (38+4). Totalt från första värk tog det ca 16 timmar varav 9 spenderades på förlossningen. Krystade ca 15 minuter.

    Andra barnet kom i v.39 (38+3). Totalt från första värk tog det ca 6 timmar varav 1,5 spenderades på förlossningen. Krystade 1 minut

    Med första hade jag EDA, det undviker jag helst att få igen. Med andra körde jag bad + lite lustgas, det kändes som om jag hade mer kontroll då.

    Väntar nummer tre nu och LÄNGTAR till förlossningen!

  • Äldre 5 May 21:11
    #8
    Frallanz skrev 2015-05-04 23:45:09 följande:

    Är i samma vecka som dig och tänker samma :)

    Man börjar ju bli nyfiken på vad som komma skall, första barnet för mig.

    Spännande o se hur man själv hantersr en förlossning osv.


    Ja jag är stundtals riktigt nervös. Vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig, kan man ens det? Ibland känns det ok ändå, något jag ser fram emot att göra. Försöker att inte tänka på det för mycket.
  • Äldre 5 May 23:55
    #9
    livslevande skrev 2015-05-05 21:11:03 följande:
    Ja jag är stundtals riktigt nervös. Vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig, kan man ens det? Ibland känns det ok ändå, något jag ser fram emot att göra. Försöker att inte tänka på det för mycket.
    Jag är rätt lugn inför förlossningen just nu, men klart man är nervös emellanåt också men det är alla någongång, speciellt nu när det närmar sig så känner man sig lite mer nervös såklart :)

    Var idag på besiktning hos mvc, och min knodd har vänt sig neråt nu, och det gjorde mig lite mer fundersam över förlossningen, den är ju strax igång liksom!

    Man funderar ju på om man kommer klara det, osv.. Man tror inte riktigt på sig själv i detta läge, iaf inte jag. Men har lärt mig att ta en dag i taget nu och försöka ta det som det kommer och faktiskt acceptera att dem ska ut oavsett :)
Svar på tråden Föda