Champagne skrev 2015-04-26 14:37:30 följande:
Borde var kanske lite luddigt uttryckt. Naturligtvis har han ingen juridisk skyldighet men jag kan känna att det hade varit skönt för min sinnesro. 
Vi pratade inte om det innan vi fattade det gemensamma beslutet att satsa på honom och hans karriär. När jag tog upp frågan nu sade han att "Då får vi väl leva på min pension då". Jag har inga som helst planer på att skilja mig, men det känns så tråkigt att behöva be o pengar till kläder, frissan etc. Jag tycker inte om att göra det nu och kommer antagligen inte att tycka om att göra det senare i livet heller.
Anledningen till att jag inte jobbar heltid är att jag har ca 45 minuters restid till jobbet (enkel väg) och barnen är små. Den yngsta är bara 2 år och de är på dagis 9.00 - 16.00.
Jag tycker att du ska upp frågan igen, och säga ifrån på allvar. Det finns inga garantier för att ni ska leva tillsammans i alla år. Du kan använda hans eget argument, att ni kan leva på dina pensionspengar också. För om han anser att ni inte kommer att skilja er, så spelar det ju ingen roll om du får ett eget pensionssparande, eller hur?
Sedan är det så att privata pensionsförsäkringar ingår i bodelningen, så den pensionen han betalar in själv, alltså inte via jobbet, ska ni dela på.
Fast egentligen spelar ju pensionssparandet mindre roll nu, eftersom avdragsmöjligheterna har tagits bort, så ingen kommer att spara i traditionella
pensionsförsäkringar längre.
Men du ska absolut se till att du inte förlorar på en skilsmässa pga du inte kan jobba heltid medan han satsar på sin karriär.