• terrawen

Stress och ohållbar situation

Jag är gravid i vecka 28, snart 29 och upplever att jag blir mer och mer stressad. Jag är egentligen inte alls stressad över barnet och graviditeten utan livet runt omkring. Jag är tjänstledig från mitt jobb för att plugga på distans och tar samtidigt hand om vår dotter på 1,5 år på heltid. Vi håller på att bygga hus vilket vi gjort de senaste fyra åren och under tiden bor vi på knappt 30 kvm, vilket verkligen inte fungerar längre. Min sambo är egen företagare och jobbar väldigt mycket och när han inte jobbar måste han bygga på huset. Jag sköter hela hushållet, dottern, plugget och även en stor del av företagets pappersarbete. Utöver detta måste jag finnas tillgänglig vid husbygget och de beslut som måste fattas kring det. Jag har foglossning som blir allt värre (gick på kryckor stor del av graviditeten med dottern) och har även fibromyalgi som jag kämpar med. Just nu är det studierna som stressar mig mest eftersom jag har så svårt att fokusera, har konstant ont, inte sover och har svårt att hitta tid i lugn och ro. Vad skulle nu ha gjort i min situation? Kan man bli sjukskriven tro? Idag försökte jag sätta mig med en enkel skoluppgift och det slutade med att jag grät i två timmar och till slut kräktes av stressen. Jag blir så orolig för vad detta gör med bebisen också.

• Svar på tråden Stress och ohållbar situation
  • lillisa

Stackare. Först och främst: dra tag i handbromsen!! Stopp, sluta, lägg av!! Du håller på att köra dig rätt in i väggen. Det enda du ska fokusera på är din(a) barn. Vad krävs det av dig för att deras liv ska fortsätta normalt? Sätt dig ned med mannen och skriv upp vad som måste göras, vad som bör göras och vad du vill göra. Hur jobbigt det en är behöver vissa saker göras, medan andra saker bör göras men som inte är viktigt egentligen. Kontakta din vc läkare och be om att bli sjukskriven, berätta hur allt är och hur du mår. Hen kommer att förstå. Det går att vara sjukskriven och även "få" studiemedel, så rent ekonomiskt blir det ingen skillnad. Sedan vet jag inte hur det blir över sommaren, kanske föräldrapenningen blir ett alternativ? Har själv ingen erfarenhet så kan inte säga hur du ska göra med den biten.

Finns det en annan lösning på ert boende? Hur mycket är kvar på huset? Kan din man jobba mindre? Finns det någon i er omgivning som kan vara barnvakt så du kan stressa ner?

• Jamtlandstaus

Låter som ni tappat greppet lite, förstår att allt det där är stressande!!

Kanske en paus i pluggandet kan vara ok o att du går tillbaka till ditt jobb. Alla löner måste vara bättre än studiemedel. Ta sedan lån o låt någon färdigställa huset så ni kan bo där. Även halvfärdiga hus går att bo i bättre än 30kvm för en familj. Fyra år för att bygga ett hus...kan inte vara mycket kvar innan det är inflyttningsklart...

En sjukskrivning är väl oxå på sin plats tycker jag o sjuklönen baserad på en lön måste ju vara bättre än studiemedel...

Ibland måste man backa lite o tillåta sig vara "besegrad" av situationen. Du kommer att hinna göra allt det där du vill men låt det ta lite tid.

Kanske inte ditt jobb är det mest spännande eller utvecklande eller vad det kan vara, men det ger dig en trygghet att kunna vara lite lugnare i sinnet då du har fast inkomst o känd tillvaro. Misstrivs du så på ditt jobb så kommer du ju ändå inte vara där då du är sjukskriven...

Sätt din hälsa o familj främst en tid, det förtjänar ni!! <3

Svar på tråden Stress och ohållbar situation