• FrökenP

Kräks lätt av annorlunda orsaker

Har en son som är 2,5 år. Han kräks väldigt lätt av "konstiga" saker.
    Har hunden tuggat sönder en innebandyboll eller något annat och det ligger små platsbitar runt om hunden så börjar han kväljas (heter det så) och om jag inte tar bort det på en gång så spyr han. 

Vid ett tillfälle gick han in i sitt rum där hunden tuggat sönder en nalle och dragit ut ludd som ligger i bitar. Då kommer han ut i vardagsrummet kväljandes om att det är äckligt. Men om hon tuggar på ett grisöra eller ben bryr han sig inte.

Han är också väldigt äcklad av bajs. Om det kommit bajs på foten så spyr han nästan. 

Häromdagen så såg han en mustasch på tv (tecknad serie) och blev så äcklad att han spydde. 

Jag kan inte se att det här är ett sammanhang som han vill ha uppmärksamhet då det även sker när han har uppmärksamhet. Det har pågått rätt länge (ca 1 år vad jag kan komma ihåg) men nu när han såg mustaschen på tv så känner jag att jag måste försöka hjälpa honom att försöka komma ur det innan det blir värre. 

Är det någon som varit med om liknande och hur hjälpte ni barnet att komma förbi det? 

• Svar på tråden Kräks lätt av annorlunda orsaker
  • sextiotalist

Ett äckelmagat barn med andra ord. Är själv äckelmagad och lärt mig hantera det med tiden men har fortfarande problem med det 50+

• FrökenP

Ja det är han. Försöker ju undvika situationer där det kan uppstå och som i fallet med tvn stängde jag av den. 

Vill ha bra tips på hur jag underlätta inte kul för honom att spy av platsbitar på golvet. 

Svar på tråden Kräks lätt av annorlunda orsaker