• banerry

aggressiv hund på jobbet

Hej!

Min arbetsplats är mina kunders hem och en av mina kunder har en granne som har en hund som skrämmer livet ur mig varje gång vi ses. Den är liten men den är väldigt aggressiv och skäller och morrar på ett hotfullt sett och drar i kopplet mot mig. Ägaren verkar inte bry sig alls utan står bara och håller i kopplet obekymrat utan att säga något.

Jag är alltid rädd att hunden ska dra sig loss, även om den är liten så kan den nog göra stor skada med sina vassa tänder?

Det bor även barn i området och känner mig orolig att hunden ska attackera dom ?

Sedan undrar ja hur hunden mår själv? Den kan ju inte må bra?

Jag funderar över att prata med ägaren nästa gång jag ser han men jag vet inte vad jag ska säga riktigt? Jag är inte hundägare själv så är inte så insatt i vad som är normalt hundbeteende men det känns inte normalt,..brukar inte bli rädd vanligtvis när hundar skäller mot mig men ägaren brukar ju vanligtvis säga till sin hund att sluta skälla!?

• Svar på tråden aggressiv hund på jobbet
  • Gizmo

Hunden skyddar troligen sin husse. Det bästa du kan göra är att ignorera den, ingen ögonkontakt & prata inte med den. När hunden ser att du blir rädd, så blir den ännu mera kaxig. 

• kontrollant
    Gizmo skrev 2015-04-27 19:15:06 följande:
    Hunden skyddar troligen sin husse. Det bästa du kan göra är att ignorera den, ingen ögonkontakt & prata inte med den. När hunden ser att du blir rädd, så blir den ännu mera kaxig. 
    Det bästa är nog snarare att ta ett samtal med husse, och be honom "vänligt men bestämt" att uppfostra sin hund.
  • Dexter dot com

Låter som en osäker hund och har ägaren själv inte tagit tag i problemet och jobbar med sin hund lär hen inte göra det när du påpekar det heller. Synd om hunden naturligtvis men vissa ägare har inte kunskapen att bygga upp en hund och jobba bort problembeteenden.

• Litet My

Säg till ägaren att hålla i sin hund. Vår granne var så, han traskade på helt disträ och lät hunden flyga på var 2 åring som satt med ryggen mot hunden. Hunden högg henne och ägaren verkade helt nollad som inte ens då drog tag i sin hund. Idag har han nya hundar (visade sig att förstnämnda även attackerade familjen, även när de sov) men jag har sagt ifrån klart och tydligt att han ska hålla sina hundar borta från mina barn.

• Anonym (fegskit)

Gubben har den ju för fan i koppel. Sluta vara så jävla rädd

• banerry

Ursäkta sent svar!

kontrollant skrev 2015-04-27 21:16:16 följande:

Det bästa är nog snarare att ta ett samtal med husse, och be honom "vänligt men bestämt" att uppfostra sin hund.

Det var något liknade jag tänkte att jag skulle säga, ska nog göra det nästa gång men det gör nog ingen skillnad ändå troligen ?
    Litet My skrev 2015-04-28 23:56:40 följande:

Säg till ägaren att hålla i sin hund. Vår granne var så, han traskade på helt disträ och lät hunden flyga på var 2 åring som satt med ryggen mot hunden. Hunden högg henne och ägaren verkade helt nollad som inte ens då drog tag i sin hund. Idag har han nya hundar (visade sig att förstnämnda även attackerade familjen, även när de sov) men jag har sagt ifrån klart och tydligt att han ska hålla sina hundar borta från mina barn.

Usch! Det är en sån sak som jag är rädd ska hända med denna hunden också!
    Anonym (fegskit) skrev 2015-04-29 12:00:03 följande:

Gubben har den ju för fan i koppel. Sluta vara så jävla rädd

Jag kan inte hjälpa att jag blir rädd, det är en naturlig instinkt när någon,- som i detta fallet är en hund beter sig hotfullt och aggressivt. Gubben håller visserligen i kopplet men han ser inte ut att hålla särskilt hårt och han reagerar inte ens när den drar mot mig. Han ser ut att vara i en helt annan värld och skulle nog inte reagera ens om solen föll ner. Jag brukar som sagt inte vara hundrädd annars men den här gubben verkar ha noll koll på sin hund.
Svar på tråden aggressiv hund på jobbet