Brumma skrev 2015-04-28 07:36:07 följande:
Numera har vi gemensamma barm men vi levde ihop nädtan 10 år innan vi fivk gemensamma. Innan det var det bara min man som gade barn.
Vi har alltid haft helt gemensam ekonomi. Vilken göt att jag inte vet hur stor del av hyra/mat jag betalat under åren.
Våra pengar har använts gemensamt.. Ibland har jag studerat och då har min man stått för större delen av kostnaden. Ibland har han studerat och då har det blivit tvärtom. Just nu är det jag som betalar mest eftersom jag har klart högre lön än min man. Om några år räknar jag med att vi ligger på ungefär samma nivå igen.
Det jag kan önska är att vi haft en summa egna pengar att göra vad vi ville med eftersom vi har väldigt olika ekonomiskt tänk. Men vi gör så att jag, som är mest ekonomisk av oss, betalar alla räkningar, sätter undan på sparkonton (i mitt namn även till barnen) och sedan utgår vi därifrån. Min man för få över pengarna till mitt konto från sitt (eller så gör jag det själv eftersom jag har tillgång till hans konto) :)
Ett stort MEN dock. Jag VALDE att ha gemensam ekonomi. Jag är inte säker på att jag gjort samma val idag - å andra sidan hade vi inte kunnat studera, startat eget osv om vi inte stöttat varandra ekonomiskt.
Jag finner det inte för självklart att ha gemensam ekonomi i en nyfamilj.
Det är inte en helt lätt fråga och jag ser inget givet svar som är mer rätt än andra. Det känns ändå som om att ni verkligen har hittat ett sätt att stötta varandra och att ni över tid kanske har fått en ganska jämn fördelning. Det tycker jag verkar positivt.
I vårt fall så delar vi alla kostnader 50/50 förutom maten. Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare. Det är först nu när min ekonomiska situation har förändrats som jag har börjat fundera. Vi har olika ekonomiska förutsättningar och jag får mycket mindre kvar i plånboken men betalar ändå för delar som jag egentligen inte skulle behöva.
Samtidigt så vill jag ju känna att vi är en familj och jag vill att vi stöttar varandra. Det känns bara lite ojämnt just nu.