• Sanna3

Solkräm eller dagkräm med spf en vanlig vårdag?

En vanlig dag när ni alltså inte ska ligga på stranden och sola utan men vara utomhus använder ni solkräm eller en dagkräm med solskyddsfaktor i då? Det pratar en del om att man ska ha någon solskyddsfaktor året om när man lämnar hemmet för att skona sin hy och undvika att få förtida rynkor osv. Så hur gör ni? :) Jag är lite förvirrad, känns konstigt att smörja in sig med solkräm innan man ska iväg men jag bryr mig mycket om hyn.

Tips på solkrämer eller dagkrämer med spf som går in snabbt och som inte gör att hyn ser fet ut? :)

• Svar på tråden Solkräm eller dagkräm med spf en vanlig vårdag?
  • Duckan

Får erkänna att om jag bara ska vistas utomhus i allmänhet så tar jag inte på mig nåt solskydd, men det gör jag om ligger ner och solar. Å andra sidan är jag ofta full i spackel så solens strålar brukar inte nå igenom det. Blir inte bränd så lätt heller. Har du ljus hud och är utan smink ts kan du gott ta lite spf i fejset, det skadar ej.

• Sanna3
    Mantrasina skrev 2015-04-28 15:28:00 följande:

Solskydd, alltid solskydd. Särskilt nu på våren och alltid under sommaren. 

Hur gör du då när du sminkar dig? Ska man ta dagkräm först, sedan solskydd och därefter lägga ev foundation? Har du nåt tips på en bra solkräm för ansiktet som inte gör att det ser så fett ut? :)

• Sanna3
    Duckan skrev 2015-04-28 15:25:03 följande:

Får erkänna att om jag bara ska vistas utomhus i allmänhet så tar jag inte på mig nåt solskydd, men det gör jag om ligger ner och solar. Å andra sidan är jag ofta full i spackel så solens strålar brukar inte nå igenom det. Blir inte bränd så lätt heller. Har du ljus hud och är utan smink ts kan du gott ta lite spf i fejset, det skadar ej.

Okej, tack för svar. Jag har ljus hy ja så jag tänker att det nog är bra för mig, och dessutom vill jag undvika att få rynkor, det verkar ju vara lättare att försöka undvika dem än att bli av med dem när de väl kommit :)
  • AnnaZL

Det som spelar roll är spf-nummer och ingredienser, inte om det står dagkräm eller solkräm på förpackningen.

Fysiska solskydd: zinkoxid (full spektrumskydd) och titaniumdioxid (inte riktigt fullt spektrumskydd) är bäst, de skyddar direkt när du applicerar dem tills du tvättar eller gnuggar av dem.

Alla andra aktiva ingredienser är kemiska och med dem tar det 30 min från applikation tills de börjar verka. De bryts också ner av UV-ljus och behöver därför appliceras på nytt varannan timme. De flesta av dem skyddar inte heller mot hela spektrat av UV-strålar, googla på den produkt du använder. (Hittar du inte solskyddsingrediensen, googla produkten på en amerikansk sida, där står alltid de aktiva ingredienserna först)

I EU är det svårt att hitta krämer med zinkoxid, men Bare Minerals har en dagkräm med spf och zink. Även olika mineralfoundations kan ha solskyddsfaktor. 100% Pure har en jättebra flytande foundation med högt spf och även dagkrämer.

Min andra favorit är Marie Veronique som har olika dagkrämer med högt och stabilt spf. Dyr men otroligt bra och den för barn sitter kvar på de vildaste ungar.

• Mantrasina

Jag använder väldigt sällan foundation, så det är inte ett problem. Till vardags använder jag det aldrig.

För mig handlar det om att ha så bra skydd som möjligt (behöver faktor 50 på grund av solexem), inte om hur den blir i ansiktet. Brukar ofta köpa acos, de funkar bra och blir inte så fet.

• isolande

Dermalogica har dagcreme med spf 30 och färg. Det blir som en foundationdagsolkräm. Så otroligt bra och smidigt. Den är dyr men dryg.

• Anonym (P)
    Sanna3 skrev 2015-04-28 15:06:19 följande:

En vanlig dag när ni alltså inte ska ligga på stranden och sola utan men vara utomhus använder ni solkräm eller en dagkräm med solskyddsfaktor i då? Det pratar en del om att man ska ha någon solskyddsfaktor året om när man lämnar hemmet för att skona sin hy och undvika att få förtida rynkor osv. Så hur gör ni? :) Jag är lite förvirrad, känns konstigt att smörja in sig med solkräm innan man ska iväg men jag bryr mig mycket om hyn.

Tips på solkrämer eller dagkrämer med spf som går in snabbt och som inte gör att hyn ser fet ut? :)

Ja.

Alltid.

Jag använder Neutrogena Ultra Sheer Dry Touch Sunscreen SPF 100.

Jag tycker den är väldigt bra och huden ser inte fet ut.
  • Anonym (Aldrig)

Jag använder aldrig solkräm. Inte ens om somrarna. Jag är ute flera timmar om dagen, från första solstrålarna till slutet av sommarn. Då hinner huden vänja sig och man bränner sig inte.

Vad gäller cancerfrågan, så är det lika mycket cancerframkallande ämnen i solkrämen, som i solen.

• Anonym (linjer)
    Anonym (Aldrig) skrev 2015-04-29 18:57:51 följande:

Jag använder aldrig solkräm. Inte ens om somrarna. Jag är ute flera timmar om dagen, från första solstrålarna till slutet av sommarn. Då hinner huden vänja sig och man bränner sig inte.

Vad gäller cancerfrågan, så är det lika mycket cancerframkallande ämnen i solkrämen, som i solen.

Frågan är bara hur tidigt rynkorna kommer...
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (linjer) skrev 2015-04-30 11:53:08 följande:

Frågan är bara hur tidigt rynkorna kommer...

Jag har nyss fyllt 49 och än är de inte här. Kommer väl kring 50-55 som för de flesta.
  • Fia 28

Jag använder dagkräm med spf 6 på våren och sen primer med spf 20 på sommaren under sminket. Köper från dermoshop. Använder bara solkräm i ansiktet när jag ska sola eller va ute på sjön.

Svar på tråden Solkräm eller dagkräm med spf en vanlig vårdag?