• Trisslott

HJÄLP!!

Hej Hej. Det är så att jag har tagit hand om en hund en längre tid åt en kille som suttit i fängelse. Och nu kräver han att han ska få tillbaka hunden då jag nästan haft honom ett år och och kostat mig ca 20.000, jag anser att det inte är ett lämpligt hem åt honom att bo hos honom. Just nu bor han med mig och min sambo i ett hus och får gå lös hela dagarna och har blivit en glad och positiv hund och inte är den rädda hund han va då jag tog honom. Jag vet inte va jag ska göra då jag vill att han ska stanna då han har det bättre här. Jag vet inte om jag har någon rätt att behålla honom eller rätt att få hjälp då jag har stått för allt själv och han och hans tjej inte har hjälpt till att betala något. Och jag tycker det inte är en lämplig miljö för han att vara i då jag tror att denna hund har farit illa hos honom och att han har suttit i fängelse. 

Tacksam för svar! Glad
  • Svar på tråden HJÄLP!!
  • Trisslott

Det är en amstaff och hans mat går på ca 600 per 12kgs säck och han ska ha 1kg per dag så den räcker bara i ca 12 dagar så det kostar mig ca 1600 per månad å 1600*12 är ca 20.000 sen är de ju massor med annat som kostar också inte bara mat.

• Anonym (!?)

Antar att du inte står skriven som ägare. Så enligt lag är det inte din hund.

• Miss anonym

Är hunden chipad och han står som ägare kan du nog inte göra mycket tyvärr.

Du kan ju pröva att prata med honom?

Anmäl honom om du tror att hunden blir illa behandlad hos honom.

Sen låter 1 kg mat om dagen otroligt mycket.

Min hund på dryga 55kg äter inte ens så mycket. Och då är min högpresterande.

Se över fodret och kolla noga upp vad för foder du bör ha.

Tänk ras och syftet med hunden.

Lycka till!

• Trisslott

Hunden är importerad från rumäninen och jag vet att han inte står som ägare då han tog över honom av en annan kille.. Loboo sa att han skulle ha så mkt mat men ska kolla upp detta i morgon.

• Miss anonym
    Trisslott skrev 2015-04-28 23:01:14 följande:

Hunden är importerad från rumäninen och jag vet att han inte står som ägare då han tog över honom av en annan kille.. Loboo sa att han skulle ha så mkt mat men ska kolla upp detta i morgon.

Stackars hund som faktiskt är inne på "tredje ägaren" Hur hundens synvinkel är det glasklart. Den klarar inte en flytt till. Den kommer bli sönderstressad. Hårda ord nu, men kommer du inte kunna ge hunden ett drägligt liv så avliva den. Det är djurplågeri att flytta runt hunden som innan.
  • jenny99

Jag skulle heller inte släppa hunden,för hundens skull.Inte bra alls att byta ägare flera gånger.Hoppas hunden kan fortsätta bo hos er,det är inget slit och släng djur.

• Anonym (!?)
    jenny99 skrev 2015-04-29 08:02:22 följande:

Jag skulle heller inte släppa hunden,för hundens skull.Inte bra alls att byta ägare flera gånger.Hoppas hunden kan fortsätta bo hos er,det är inget slit och släng djur.

Enligt lag är det inte hundvaktens hund.
  • Dexter dot com

Om hunden bott hos i dig minst 6 månader och du stått för foder, försäkring och andra kostnader kan du hävda att du har "besittningsrätt" och då måste ägaren bevisa att han inte gett bort hunden till dig. Kontakta en jurist för att få hjälp. Tex www.juristjouren.se/ .
    Blir det tjafs så upplyser du bara ägaren om att du tänker debitera honom för att ha agerat hundpensionat i ett år dvs 356 dagar a´200 kr + alla övriga kostnader som jag antar du har kvitton på.

Lycka till!!

Svar på tråden HJÄLP!!