• Pappanisse

Glider ifrån varandra

Jag och min sambo har hållit ihop i 8 år och har en son på 2,5 år.
    Det har varit tufft att bli föräldrar och en hård prövning på vår relation. Min sambo gick in i mammarollen till 100% och jag hamnade på nåt sätt utanför. Laga mat, handla, diska, hämta, fixa... medans mamman är med barnet. Detta skapade en distans mellan mig och min sambo som fortfarande finns där. Hon har svårt att släppa kontrollen och har bara sovit utan vår son en gång på 2,5 år.
    När jag är själv med vår son funkar det jättebra och vi har en superfin relation, men när vi är tillsammans alla tre tyr sig vår pojke för det mesta till mamma.

Vårt sexliv har varit upp och ner (mest ner) men det jag saknar mest är närhet och ömhet. Jag vet inte vad jag ( eller min sambo) kan göra för att vi ska hitta tillbaks eller om det ens är möjligt. Vi pratar om att gå skilda vägar men vet inte riktigt vad det innebär... det bästa hade varit om vi kunde hitta tillbaks.

Någon som har ett tips?

/Nisse

• Svar på tråden Glider ifrån varandra
  • Viccanrelation

Det är allid svårt att bibehålla en likadan relation när barn kommer till världen, man skapar ett nytt liv och en helt annorlunda familj. Men det du strävar efter är absolut ingenting som är omöjligt och det känns redan som om du är exakt så pass förberedd som man kan bli för att jobba på relationen. Din fru däremot känns enligt din beskrivning inte alls så redo. Det känns som om hon förtränger problemet, vilket i denna situation verkar vara oförmågan att släppa taget. För det första, för att ni ska kunna arbeta på er relation så måste ni få egen tid med varandra. Om ni inte lyckas med detta så kommer ni aldrig kunna ha en ordentlig och ostörd stund att kunna prata om problemet och de olika lösningarna som kan finnas. 

Så steg 1: skapa ensamtid för varandra och prata. Finn problemet tillsammans. Och ta det sedan steg för steg därifrån. 

Svar på tråden Glider ifrån varandra