• HannaJulia

Present till rik syster

Hej alla på familjeliv. Det här är första gången jag skriver för att be om ett råd.

Min lillasyster fyller år, riktigt jäm,t och present skall införskaffas/förväntas. Nu till problemet. Min lillasyster och hennes nuvarande man har en riktigt god ekonomi bla eftersom båda har chefspositioner. De har allt, utan att vara miljonärer eller så, men de kan köpa i stort sett vad de vill. De har hus, bilar och åker på utlandssemestrar med hela familjen minst 6-7 gånger om året (och då pratar vi inte Mallorca direkt). Hon behöver kort sagt ingenting, i alla fall ingenting som jag har möjlighet att köpa. Kläder kan endast ex köpas (enligt henne) i speciella affärer i Stockholm och skönhetsprodukter köps på speciella salonger.
    Jag kan inte heller skriva ett vackert kort och bjuda henne på en fika eller bio, för vi umgås inte särskilt ofta, så jag vet att hon a) ej skulle uppskatta det särskilt mycket och b) ej prioritera att få in det i sitt späckade tidsschema.
    Hon gillar inte blommor särskilt och vill ej ha heminredning.

Min budget för present ligger på max 300kr eftersom jag endast arbetar deltid och är ensamstående. I släkten pratas det om att man måste lägga minst 500kr.

Vad skall jag göra????

I kalaset blir form av "öppet hus" hemma hos min syster.

• Svar på tråden Present till rik syster
  • telly

300:- insatt på Rädda Barnens katastrofkonto för barnen i Nepal

• 223

Du lägger det du har råd med. Vad andra tycker eller ska handla för har ingen betydelse.

Jag brukar matcha vad andra ger mig. Är hon givmild mot dig?

• HannaJulia

Tack för rådet. Men hon skulle tyvärr uppfatta det mest som en förolämpning (släkten också). Present förväntas.

• Anonym (Glasklart)
    telly skrev 2015-04-30 09:16:53 följande:

300:- insatt på Rädda Barnens katastrofkonto för barnen i Nepal

Är ju faktiskt en strålande idé.

Förresten, va är det för familj egentligen där vuxna ger varandra presenter???
    Trams.
  • HannaJulia
    223 skrev 2015-04-30 09:19:41 följande:

Du lägger det du har råd med. Vad andra tycker eller ska handla för har ingen betydelse.

Jag brukar matcha vad andra ger mig. Är hon givmild mot dig?

Nix, inte särskilt. Till min födelsedag (ojämn) fick jag en tidning och godispåse. Därtill är de sex i hennes familj så detta upprepas mer eller mindre sex gånger årligen. Vi är bara två.
    Anonym (Glasklart) skrev 2015-04-30 09:20:32 följande:
    Är ju faktiskt en strålande idé.

Förresten, va är det för familj egentligen där vuxna ger varandra presenter???
    Trams.
    Har försökt att avskaffa presentandet i åratal. Går ej ("kul att få något litet ju"). Nu fyller hon ju dessutom jätte-jämnt (40år).

• DrDonna

Vet inte om hon dricker vin men

www.coolstuff.se/Dont_Break_The_Bottle
    är mitt förslag. 
    Kan ju sätta en billig flaska i. Om hon inte dricker alkohol finns det ju alkoholfria viner eller ciderflaskor som kan passa. 

Min idé om presenter är att man ska köpa nåt de aldrig hade köpt till sig själva. Och det är ju inte hela världen om de skänker prylen till loppis om de ej vill ha den.

Lycka till!

• Duckan

Kan du gå ihop med någon och köpa en present? Då blir det en lite högre summa som kan köpa nåt för. Gillar hon att gå på salong och fixa sig tex?

• Duckan

(Glasklart) du har du inte träffat min mans familj hör jag. Det ska firas födelsedagar i tid och otid. Jag skulle gärna skippa att fira mig själv. Jag reste bort när jag fyllde 40 och ändå kommer frågan -När ska vi fira dig? Det var bara att dra ihop en middag. Likadant med maken när han fyllde 40.

Svar på tråden Present till rik syster