• mdhstudent

Pojke eller flicka?

Hej, vi är två studenter ifrån Mälardalens högskola i Västerås som studerar beteendevetenskapliga programmet. Vi undrar om det finns några här som vill hjälpa oss med underlag till vår b-uppsats. Deltagande är helt frivilligt och ni kommer att vara anonyma.

Vår fråga är: Valde ni att ta reda på era barns kön innan bf? Om ni gjorde det, varför och om ni inte gjorde det - varför inte?

Era svar kommer endast att användas i forskningssyfte.

• Svar på tråden Pojke eller flicka?
  • aleakim

Vi valde att få reda på könet, av den enkla anledning att min man var alldeles för nyfiken för att avstå.

Jag ville först inte men jag kan ju inte ensam bestämma allt sånt :)

W och liten i magen :)
  • Frontline

Med första barnet så ville vi inte få reda på vilket kön det var mest för att det skulle bli en överraskning.
    Med dom 2 andra barnen ville vi veta men tyvärr kunde dom inte se det på UL nån gång på dom så det vart med en överraskning...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Donum

Med sonen ville jag absolut inte veta. Jag ville dels inte snuvas på överraskningen och dels ville jag ha ett så neutralt förhållningssätt som möjligt. Andra barnet var maken nyfiken på men hon vände rumpan till på ultraljudet så det blev en överraskning ändå.

Tredje skulle vi egentligen inte heller fråga om kön men maken ändrade sig på stående fot under ultraljudet. Jag hade själv gissat att det var en tös eftersom hon blev till mot alla odds och inte stämde med några beräkningar alls. Så, nej, nej, ja?

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Fian88

Vi tog inte reda på könet. Ville ha överraskningen så att säga . Vi fick en liten son

• Voodoodoll

Vi ville veta, och frågade, bägge gånger. Bägge gånger gick det inte att se pga vände rumpan till/låg med benen i kors. De gissade dock på pojke bägge gånger, fick flickor bägge gånger. :)

• Glinda

Vi ville veta båda gångerna för att vi är väldigt nyfikna personer! Det kändes även mer verkligt på något vis, svårt att förklara, men att kunna tänka tänka han/hon istället för bebisen/den :)

Sen ville jag handla mycket under graviditeten (på reorna tex) och ville inte köpa allt könsneutralt, inte heller rosa/blått för den delen, men vad vi tycker är fint till resp kön :)

• Flickan och kråkan

Vi har inte tagit reda på könet innan. Varför inte? Tja, könet har helt enkelt inte varit något som känts viktigt för oss. Och så är det en spännande upplevelse när barnet föds .

• En blå giraff

Nej, gjorde inte det med någon av mina barn. Mest för att jag tycker det förstör spänningen när man efter förlossningen själv kan se vem det är. Men också för att jag inte tycker det har någon betydelse vilket kön det är. Jag känner så många som har väldigt svårt att få barn eller inte alls kan få. Är väldigt glad för de två pojkarna som jag har.

• Anonym (lillkillen)

Ja, det gjorde vi. Vi hade bestämt redan före att vi skulle fråga av den enkla anledningen att vi var alldeles för nyfikna för att vänta ;) Sen syntes det väldigt tydligt könet när barnmorskan höll på och mätte lårbenet så att "ta reda på" blev egentligen att få bekräftat vad vi såg.

• Litet My

Med första barnet rekommenderade BM det och gjorde det gratis pga anknytningen. Med de yngsta tog vi reda på det av nyfikenhet och av praktiska skäl.

• aleydis

Innan jag blev gravid tyckte jag det var töntigt att ta reda på kön. Men pappan ville och vi var så nyfikna att veta, speciellt eftersom bebisen låg så bra på ultraljudet. Vi har inte velat berätta för mer än de närmaste med tanke på allt fokus på könsroller och könsstereotypa kläder... Men det underlättar namnplanering mm att veta. Känns oxå mer personligt att kunna prata om bebisen som hon/han och med namn.

• Natulcien

Vi är båda väldigt nyfikna personer, men att ta reda på bebisens kön gjorde vi aldrig. Det var helt enkelt inte viktigt.

• minerva123

Vi tog inte reda på könet någon av gångerna (har 2 barn). Det kändes inte viktigt och vi ville spara det som en överraskning till förlossningen. Och jag tyckte det var lite mysigt att bebisen fick skvalpa omkring där inne med sin lilla hemlighet. Men det verkar som om det vanliga är att man tar reda på kön nuförtiden för båda gångerna har förlossningspersonalen blivit väldigt förvånade över att vi inte visste vad det var.

Svar på tråden Pojke eller flicka?