• Anonym (Rädd)

MA, foster dött sen v 10. Fler?

Då har det värsta tänkbara hänt, det som aldrig händer en själv.

Är i vecka 13 och fostret mättes till 9+5. Jag är chockad, ledsen, förstörd - kan inte förstå. Trodde knappt det var möjligt att ett så "gammalt" foster bara slutar leva. Men svaret på varför det hände lär jag aldrig få.

Min tråd är inte till för att skriva av mig dock, jag är däremot jätteorolig över vad som komma skall och vill gärna höra hur det var för er som gått igenom detta tragiska.
    Hittar bara trådar där foster dött tidigare och är rädd att mitt foster är för stort för att få ut det med piller och "vanligt missfall". Måste jag föda ut det? Skrapas? Vad händer nu?

• Svar på tråden MA, foster dött sen v 10. Fler?
  • Anonym (Beklagar)

Gick igenom ett MA för ett par månader sedan också i v.13 men min kropp hade ätit upp det så att säga. Tog piller för o få ut resten o det var fruktansvärt (iaf för mig) o fick ändå göra en skrapning o om det skulle ske igen så skulle jag välja skrapningen direkt alla gånger. Beklagar verkligen o vet exakt hur det känns:(

• Anonym (--)

Jag beklagar ditt MA! Jag fick ett MA i höstas och det upptäcktes i v.10, då var fostret bara 6v. Vid andra kollen hade det gått tillbaka till 3v. Jag fick cytotec för att stöta ut allt, och jag säger som (Beklagar) att jag alla gånger hade valt skrapning direkt om jag hade vetat hur jobbigt och utdraget det skulle bli. 

Pillrena funkar dock säkert om du väljer det!

• Anonym (O)

Jag fick ma i vecka 10, dött sedan vecka 8 och började småblöda i vecka 10, så därför åkte jag in. Beklagar att ni behövde gå så länge :( Hade ni inga känningar innan vecka 13 att det var något på tok, minskade symtom eller blödningar?

• Anonym (...)

Skulle på kub testet när jag va i v12 och då var fostret 11+1 alltså hade dött för ca en vecka sedan.

Fick ta tabletter och åka hem,började blöda och åkte till sjukhuset..allt var hemskt..fick även till sist göra skrapning då det fanns rester som inte gick ut..en hemsk upplevelse så jag beklagar!!vet hur det känns!!! Men nu efter 6 månader är jag gravid igen och hoppas att allt blir okej denna gång.....

• Anonym (Rädd)

Vad är nackdelarna med skrapning, dvs anledningen till att man i första hand kanske väljer piller från början? Är så rädd för allt detta :( vill inte va med om det :( så då skulle ni rekommendera skrapning från första början istället för piller? Jag vill avsluta det hela så fort som möjligt så vill gärna åka till akuten kanske redan imorgon..

Mitt illamående försvann men jag har aldrig mått hemskt illa utan lite till och från så jag reagerade inte, tänkte att det är ju rätt vanligt att symptom ändras. Andra symptom hade jag inte ändå.

• Anonym (Rädd)

Hur lång tid kan allt ta? Hur lång tid blir man kvar på sjukhuset?

• Anonym (Beklagar)

Tar du cytotec så får du komma på återkontroll 10-14 dagar efter och som i mitt fall så kom inte allt ut så det blev långdraget tycker jag. Väljer du skrapning så kommer det ut på en gång o tar kanske 15-20 min själva ingreppet o jag åkte hem direkt efter eftersom jag inte blev sövd ( ville verkligen inte bli sövd)

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Beklagar) skrev 2015-04-30 20:50:33 följande:

Tar du cytotec så får du komma på återkontroll 10-14 dagar efter och som i mitt fall så kom inte allt ut så det blev långdraget tycker jag. Väljer du skrapning så kommer det ut på en gång o tar kanske 15-20 min själva ingreppet o jag åkte hem direkt efter eftersom jag inte blev sövd ( ville verkligen inte bli sövd)

Hur är det att inte bli sövd? Är det inte hemskt?

Eftersom jag vill bli gravid så fort som möjligt igen vilket borde jag välja? Kan man bli gravid fort efter skrapning eller är risken att något "går fel"?
  • Anonym (Beklagar)

Jag var mer rädd för att bli sövd än någon smärta i världen och jag kände ingenting (fick nåt grymt avslappnande) och op personalen var helt fantastiska. Men jag hade inte så mycket som skulle ut så om du inte är livrädd för o bli sövd så tycker jag att du ska göra det. Det var vidrigt och mer långdraget med cytotec och ingen garanti på att allt kommer ut så jag rekommenderar starkt en skrapning.

• Anonym (Beklagar)

Just det ja. Jag tycker att allt gick fortare efter skrapningen som dom dessutom gör ganska omgående jämfört med cytotec som du behöver gå på återkontroll på. Jag blödde 1tim efter skrapningen men man bör ändå vänta ett par veckor innan man har sex igen. Infektionsrisk

• Anonym (MA v12)

Beklagar ditt MA!!! Gick själv igenom ett i v12 då vi fick reda på att bebisen dött i v.8 ungefär. Så jävla hemskt och chockartat.

För att försöka sammanfatta vad som hände är att jag blev hemskickad med cytotec som startade själva aborten. Det är det absolut värsta och mest smärtsamma jag någonsin gått igenom! Jag skulle inte rekommendera dig att ta cytotec utan hellre vänta på en skrapning. Det kan vara väntetid på det men så mkt snällare mot själen än att behöva känna hur ditt lilla foster glider ur dig och ner i avloppet ;(

Vi var på återkoll efter några veckor och då allt såg bra ut i livmodern sa läkaren att det går att försöka på en gång om vi vill, dock var jag inte redo för det.

Hoppas att detta inte skrämmer dig om vad som komma skall, men vill verkligen inte att någon annan ska behöva gå igenom vad jag gjorde med Cytotec! Kram och beklagar än en gång!

• Anonym (MA v12)
    Anonym (Rädd) skrev 2015-05-01 03:21:05 följande:

Hur är det att inte bli sövd? Är det inte hemskt?

Eftersom jag vill bli gravid så fort som möjligt igen vilket borde jag välja? Kan man bli gravid fort efter skrapning eller är risken att något "går fel"?

Min läkare sa att det är mer skonsamt för kroppen att ta cytotec jämfört med en skrapning, detta pga att infektionsrisken är större vid en skrapning. Dock är den risken liten, men befintlig.
  • Sagolina

Jag fick konstaterat MA i v13 och då var fostret i storlek 9+ några dagar. Fick cytotec och det gick bra för kroppen att ta hand om det själv. Visst gjorde det ont, men det var bara riktigt jobbigt i c30min, sen kom allting ut och det onda försvann genast. Var på återkoll några veckor senare och allting var som det skulle:)

Det var sista dagarna i juli-12 och i sept-12 blev jag gravid med sonen (väntade på att kroppen skulle komma igång med en mens innan vi försökte på nytt). Nu har jag haft två fullgångna graviditeter, utan några problem efter det:)

• Anonym (Mia)

Beklagar verkligen! Jag fick konstaterar MA i v 11, fostret var i v 6-7. Det förra veckan. Fick cytotec, var livrädd men det var inte så hemskt som jag hade föreställt mig. Jag tyckte det var läskigt att blöda så mycket av tabletterna och otäckt med klumparna som kom, men annars tycker jag inte att det var så farligt. Hade lite molvärk, typ lätt mensvärk. Dock fungerade inte tabletterna för mig och jag åkte in två dagar senare med feber, hemska smärtor och rester kvar. Fick skrapas akut. Om jag hade fått välja hade jag nog valt skrapning direkt, eftersom det finns en risk att allt inte kommer ut. Men jag fick bara välja mellan att låta kroppen sköta det själv eller ta tabletterna, och eftersom min kropp inte visade några tecken på missfall så valde jag cytotec.

• Anonym (Rädd)

Tack för alla svar! Jag valde trots allt cytotec behandling men var tveksam in i det sista efter alla skräckhistorier jag läst på nätet. Men det gick bra och jag är nu i efterhand glad att jag valde medicinsk istället för kirurgisk.

Tänkte skriva min historia ifall någon hittar denna tråd i framtiden och kan ha nytta av den.

På lördag morgon fick jag en tablett mifegyne som skulle avstanna graviditeten. Kände inget förrän söndag kväll då jag började blöda ytterst lite, mådde lite illa. Sen inget hela natten men blödde lite igen på måndag morgon. Kl 7 åkte vi in till sjukhuset till abortkliniken (så hemskt att befinna sig där, men barnmorskorna var noga att kalla det en missfallsbehandling och inte likna det med abort). Först gick det oerhört segt, inte mycket hände, jag blödde men inte mycket. Jag fick ganska ont ett tag, som väldigt väldigt kraftig mensvärk och ett tryck nedåt men efter smärtstillande försvann det och det enda jag kände var en lätt mensvärk därefter. Vid 10 fick jag börja fasta ifall det skulle krävas kirurgiskt. Efter lunchtid förberedde de mig på att jag skulle flyttas till en annan avdelning och få en helt ny omgång cytotec där och skulle inte det hjälpa skulle jag få bli skrapad. Jag gick och satte mig på toaletten då jag upplevde att blodet kunde rinna till mer fritt där än i bindan och då kände jag att en klump var på väg. Satte den där "pottan" över toastolen och tryckte ut klumpen. Det var en enorm klump av blod och ut stack en liten bit av fostret, antagligen huvudet, men mer ville jag inte se. Barnmorskan sköljde av och bekräftade att fostret var ute. Sen gick det lite trögt igen och vid 15 tiden flyttades jag till en vårdavdelning där jag skulle få träffa en läkare. Läkaren undersökte mig i gynstol och lyckades plocka ut moderkakan, den hade kommit en bit ner. Det gjorde rätt ont när hon höll på men helt hanterbart. Efteråt kollade hon med vaginalt ultraljud och kunde konstatera att allt var ute och att jag inte skulle behöva skrapning. Fick ligga kvar 2 timmar på avdelningen för observation så att jag inte skulle börja störtblöda eller liknande. Först nu upplevde jag att jag blödde mycket, blödde rät fort igenom bindor och när jag satte mig på toastolen kom det mycket klumpar/koagulerat blod ut. Sen fick jag åka hem, natten har gått bra med betydligt mindre blödningar och bara lätt molvärk. Idag har blödningen avtagit kraftigt och jag har inte ont.

Jag hoppas jag slipper råka ut för att det är rester kvar då jag ändå blev kollad med ultraljud. Nu i efterhand är jag oerhört glad att jag valde detta sätt och lät kroppen sköta det så naturligt som möjligt. För stunden var det psykiskt tuffare än att kanske bli sövd, få bort allt och inte minnas sen. Men jag tror att det här ändå är bättre för psyket och att det blir lättare att bearbeta nu när jag faktiskt varit med om missfallet än att vara gravid ena stunden och andra stunden inte.

Sammanfattningsvis gjorde det inte alls så ont som jag föreställt mig (sen fick man ju smärtstillande vid minsta pip), jag hade inga störtblödningar och upplevde det inte som särskilt traumatiskt. Nu har jag sörjt hela helgen, gråtit konstant och idag känner jag att tårarna är slut, att allt äntligen är över och jag kan gå vidare, även om det fortfarande gör hemskt ont i hjärtat. Det är först nu efter missfallet är över som jag har börjat acceptera att det inte blir någon novemberbebis.

Sen blev jag ju väldigt väl omhändertagen och slapp gå igenom detta hemma och hade tryggheten att ha fantastisk personal som konstant såg till att allt gick bra med mig.

Nu hoppas jag att kroppen återhämtar sig fort och att vi snart kan försöka på nytt!

Svar på tråden MA, foster dött sen v 10. Fler?