• Tacksamföreraråd

För litet foster vid VUL

Hej!
    Jag undrar om någon av erfarenhet kan ge mig lugnande råd? Jag var idag på ett första VUL som visade för litet foster. Enligt läkarens beräkningar ska jag vara i vecka 8 men fostret var storleksmässigt i vecka 6. Man såg hjärtslag och hinnsäck. Jag plussade 13 april. Jag har tyvärr ingen koll på min cykel då jag har PCOs och har fått ta hjälp av hormonstimulering (Gonal-f och ovitrelle) för att få till ägglossning . Jag torrdocka att jag har lång cykel, efter ovitrellesprutan har det gått ca 18 dagar innan jag fått mens.
    Jag tog Ovitrelle den 23 mars, var på en undersökning den 25 mars då man trodde att jag antingen ägglossat eller skulle göra det samma dag. Till saken hör dock att jag hade två äggblåsor, en som var 3 mm mindre. Jag var inte så öm (kände av ägglossning) den 25 mars men däremot dagarna efter fick jag kraftig värk och ömhet. Den 29 mars gjorde det så pass ont att jag ringde gynakuten för rådgivning. 
    Tyvärr träffade jag en oerhört nonchalant och fåordig läkare som sa att jag skulle förbereda mig på missfall inom två veckor men samtidigt att mirakel kunde ske och fostret växa ikapp. Hon underströk att det såklart var lugnande att man ser hjärtslag. Om de inte vetat när ägglossning skett hade de inte reagerat utan bedömt det som en normal graviditet. Jag försökte förklara mina tankar om att jag blivit befruktad först senare och då på den mindre äggblåsan och att det kanske kunde förklara den lilla storleken. Hon sa att det var möjligt men att det är farligt att spekulera sedan var hon tvungen att gå iväg. Nu har jag gråtit i flera timmar och mår riktigt dåligt psykiskt. Kliniken är stängd tills på måndag och det finns ingen jag kan prata med. Jag har ny tid om 8 dagar för uppföljning men skulle gärna ta emot era erfarenheter om ni varit med om något liknande? 
    Tack på förhand!

• Svar på tråden För litet foster vid VUL
  • AnnC

Har inget lugnande att säga men är i liknande situation! Var på vul i fredags och fostret var ca en vecka mindre än vad den skulle, och jag vet exakt när jag hade ägglossning. Har läst liknande historier med både lyckliga och olyckliga utgångar så känns lite 50/50 och har svårt att ta till mig graviditeten nu, fast jag känner mig hur gravid som helst. Ska tillbaka nästa fredag. Hur stort var ditt pyre?

• ssa123

Huvva!!!! Lider med dig nått fruktansvärt! Känner igen mig i situationen!

Det brukar ju gå bra när hjärtat börjat slå! Jag har haft nio missfall på rad, vid endast ett av dessa hade hjärtat slagit innan den dog. Samtliga upptäcktes på vul.

Så chanserna är stora tycker jag!

Kram

• ssa123

Förresten räcker det att dom mäter fel pyttelite för att man ska hamna flera veckor fel.

Och om fostret bara skulle vara i v 6 tycker jag det låter ovanligt att man skulle se hjärtat ens

• Tacksamföreraråd

Tack för era svar! Jag vet inte hur stort fostret var men hinnsäckrn var 15 mm. Pratade med en mycket förstående och inlyssnande barnmorska på gynakuten för ett tag sedan, hon sa att jag skulle försöka vara glad (lättare sagt än gjort) och att det står i min journal att det ser ut som en fin graviditet men mindre foster än förväntat. Dock skulle jag, enligt gynakutens uträkningar, vara i vecka 4+5 om ägglossningen var senare (som jag tror) dvs 29 mars. Om ägglossningen var 25 mars (2 dygn efter ägglossningsspruta) och samma dag läkaren undersökte mig så är jag enligt gynakuten i vecka 5+2. Förstår inte hur läkaren idag på reproduktionscentrum fick sin beräkning till att jag skulle vara i vecka 7+4? Är det någon som är bra på sådant här med uträkningar?

Håller tummarna att det ordnar sig för oss alla och ska försöka sluta gråta.

• AnnC
    Tacksamföreraråd skrev 2015-04-30 20:19:42 följande:

Tack för era svar! Jag vet inte hur stort fostret var men hinnsäckrn var 15 mm. Pratade med en mycket förstående och inlyssnande barnmorska på gynakuten för ett tag sedan, hon sa att jag skulle försöka vara glad (lättare sagt än gjort) och att det står i min journal att det ser ut som en fin graviditet men mindre foster än förväntat. Dock skulle jag, enligt gynakutens uträkningar, vara i vecka 4+5 om ägglossningen var senare (som jag tror) dvs 29 mars. Om ägglossningen var 25 mars (2 dygn efter ägglossningsspruta) och samma dag läkaren undersökte mig så är jag enligt gynakuten i vecka 5+2. Förstår inte hur läkaren idag på reproduktionscentrum fick sin beräkning till att jag skulle vara i vecka 7+4? Är det någon som är bra på sådant här med uträkningar?

Håller tummarna att det ordnar sig för oss alla och ska försöka sluta gråta.

Undrar hur din läkare räknade egentligen?? Jag är enligt mina beräkningar i v 7+4 idag. Jag hade äl 21 mars. Om du hade äl 25 mars birde du vara i 7+0. Och enligt den här tabellen i länken motsvarar en hinnsäck på 15 mm v 6+3 vilket inte alls låter tokigt ju...

www.familjeliv.se/forum/thread/64645968-har-har-ni-alla-oroliga-storlek-pa-foster-hinnsack

Däremot vet jag inte om läkaren räknade på fostrets storlek som var mindre än den skulle då?? Jag vet bara att mitt foster var 3,6 mm (man såg ett blinkande också) men ingen aning hur stor hinnsäcken var..

Men
  • Tacksamföreraråd

Ja, det är konstigt. Jag vet ju med säkerhet (undersökning med VUL) att jag tidigast hade ägglossning 25 mars, mest troligt dagarna efter (pga smärta). Men hur kan det skilja så mycket mellan gynakutens och den andra läkarens uträkningar? Och varför säger gynakuten att jag är i vecka 6+2 om ägglossningen var 25 mars?

• AnnC
    Tacksamföreraråd skrev 2015-04-30 20:32:39 följande:

Ja, det är konstigt. Jag vet ju med säkerhet (undersökning med VUL) att jag tidigast hade ägglossning 25 mars, mest troligt dagarna efter (pga smärta). Men hur kan det skilja så mycket mellan gynakutens och den andra läkarens uträkningar? Och varför säger gynakuten att jag är i vecka 6+2 om ägglossningen var 25 mars?

Sa de v 5+2 eller 6+2 idag?
  • Tacksamföreraråd

I telefon, gynakuten, sa de 6+2 om ägglossning var 25 mars. Om den var 29 mars så sa de 4+5. Läkaren som gjorde VUL sa att jag enligt deras beräkningar skulle vara i 7+4 (!).

• Det vackraste

Om äl var 25 mars borde det vara v 7+1 idag. Det är positivt att hjärtat slog. Jag gissar att dr räknat fel. Sen är ju själva embryot bara 5 v och 1 dag då. Googla storlek på fostersäck och embryo i denna vecka. Normalt sett så betyder hjärtslag i v 7+ att chansen till barn är 96%. Före v 6+0 är det ovanligt att kunna se hjärtslag så troligen kan inte embryot vara mindre än så iaf. Men är storleken motsvarande en vecka eller mer bak och man är säker på när äl var så är det ca 50/50 hur det går. Det är pga att då är det ibland något kromosomfel t ex på embryot så det inte växer normalt. Men försök kolla upp själv om läkarens mätning och uträkning stämmer. Och det kan gå bra! :) Fick du ingen ny tid om en vecka för att kolla hur det ser ut då? Fast det har de förstås inte....

Svar på tråden För litet foster vid VUL