• mnu

Vi som är 30+ försökt över 1 år och fått missfall

Finns det någon som har försökt länge men inte lyckats?

Jag och min man har försökt i 15 månader nu, fick missfall V4 förra året i mars. Jag är 34 och min man är 32. Vi är båda friska. Jag har ägglossning varje månad och min mans spermier är glada. Ev har jag lite trångt passage i en av äggledarna, läkaren var osäker...

Fick min mens idag också...

Skall påbörja hormonbehandling med Pergotime nu i maj, testar tre månader men hoppas givetvis att vi lyckas på första försöket.

Jag är så innerligt trött på allt detta, energin det tar och frustrationen som uppstår. Maktlösheten. Orättvisan. Hoppet. Sveket. Stressen över att "sluta tänka på det".

• Svar på tråden Vi som är 30+ försökt över 1 år och fått missfall
  • FruA78

Hej hoppar in här. Beklagar ditt missfall. Jag är 37 år och vi har försökt ett 1,5 år. Blev gravid på 11 försöket, slutade tyvärr i missfall i vecka 10. Blev sedan snabbt gravid igen och slutade i missfall vecka 8. Fick reda på att den senaste graviditeten var en mola (tumör) så nu har vi graviditetsförbud i ca 4-6 månader. Har varit jättetufft. Längtar så att få börja försöka igen men är rädd att det ska ta ytterligare 1 år att bli gravid eller få missfall.

• mnu
    FruA78 skrev 2015-04-30 19:33:11 följande:

Hej hoppar in här. Beklagar ditt missfall. Jag är 37 år och vi har försökt ett 1,5 år. Blev gravid på 11 försöket, slutade tyvärr i missfall i vecka 10. Blev sedan snabbt gravid igen och slutade i missfall vecka 8. Fick reda på att den senaste graviditeten var en mola (tumör) så nu har vi graviditetsförbud i ca 4-6 månader. Har varit jättetufft. Längtar så att få börja försöka igen men är rädd att det ska ta ytterligare 1 år att bli gravid eller få missfall.

Beklagar dina..

Rädslan är hemsk, förstår att du tänker som du gör då jag själv tänker så.

Jag hoppas bli gravid samtidigt som jag fasar för att få missfall igen. Vi har "bara" fått ett missfall. Tankarna blir för mkt. Jag känner mig stressad av allt och det i sin tur gör att jag blir stressad av att jag blir stressad. Som en ond cirkel.

Jag håller tummarna för oss.

Inboxa om du vill skriva av dig...
  • FruA78

Hur går det för dig?

Ja självklart kommer jag vara glad men samtidigt livrädd när jag väl kommer att plussa. Det är jättejobbigt att inte få försöka bli gravid på 6 månader har bara gjort halva tiden nu. Även om vi inte får bli gravida nu så har vi inte slutat att försöka få barn mentalt om du förstår vad jag menar. Tänker på det varje dag, vill ju inget hellre. Är skitjobbigt att vara orolig för missfall igen, orolig för att det ska ta lång tid igen, eller mola igen. När jag blev gravid igen efter första missfallet blev jag orolig på en gång allt kändes fel. Tyvärr hade jag rätt. Har kontakt med kuratorn på kvinnokliniken för att hitta bra strategier inför nästa graviditet.

Valt att prioritera varandra och försöka arbeta upp lite buffert inför perioden att försöka få barn igen. Är jättetufft med minus gång på gång.

Har nu bokat in dejter alla lördagar med min man tills vi får börja försöka igen. Känns bra att ha nåt att se fram emot varje helg :)

Håller tummarna nu för dig.

• mnu
    FruA78 skrev 2015-05-12 16:59:12 följande:

Hur går det för dig?

Ja självklart kommer jag vara glad men samtidigt livrädd när jag väl kommer att plussa. Det är jättejobbigt att inte få försöka bli gravid på 6 månader har bara gjort halva tiden nu. Även om vi inte får bli gravida nu så har vi inte slutat att försöka få barn mentalt om du förstår vad jag menar. Tänker på det varje dag, vill ju inget hellre. Är skitjobbigt att vara orolig för missfall igen, orolig för att det ska ta lång tid igen, eller mola igen. När jag blev gravid igen efter första missfallet blev jag orolig på en gång allt kändes fel. Tyvärr hade jag rätt. Har kontakt med kuratorn på kvinnokliniken för att hitta bra strategier inför nästa graviditet.

Valt att prioritera varandra och försöka arbeta upp lite buffert inför perioden att försöka få barn igen. Är jättetufft med minus gång på gång.

Har nu bokat in dejter alla lördagar med min man tills vi får börja försöka igen. Känns bra att ha nåt att se fram emot varje helg :)

Håller tummarna nu för dig.

Lite så för mig med...denna ORON. Först kämpar man för att ens bli gravid och sen ska man oroa sig över missfall. Jag blir även irriterad över att jag måste få två missfall till innan vi får ivf bekräftat (jag målar fan på väggen jag vet)

Vi tog oss igenom Pergotimekur denna månad- var hos läkaren förra veckan och han bekräftade att äggen var mogna,( jag hade en på varje sida då jag åt Pergotime) jag fick även Ovitrelle (spruta) för att garantera ägglossningsn.

Nu kanske vi är gravida (får se nästa vecka) men då Ovitrelle ökar risken för missfall vill jag inte hoppas för mkt ändå.

Men du, vad skönt att iaf halva tiden har gått för er och ni prioriterar varandra och att dejta varandra- jag tror det är ett jättebra sätt att komma bort litegrann och prata om annat (fast det är jättesvårt)

Superfint att du får stöd från kvinnokliniken, kan man kontakta vilken klinik som helst för att få ett sånt stöd som du ev kommer få?

Jag hade själv behövt någon sorts strategi..
  • FruA78

Varför får ni inte skicka remiss till ifv förens efter tre missfall? Vi skulle börja fertilitetsutredning efter 12 månader blev gravid och avbokade tiden. Fick en ny tid två månader efter missfallet hann skicka spermaprov och göra ett vanligt vul och blev gravid igen. Fick svar på provet att allt såg bra ut men nu vill de inte göra klart utredningen eftersom jag lyckats bli gravid på egen hand. Jag är orolig att det beror på mig att jag har dålig kvalité på äggen, men läkaren tyckte inte jag skulle oroa mig. Däremot blir det missfallsutredning om jag får ett tredje missfall. Känner igen mig att måla fan på väggen känns som jag vill bara bli gravid igen snabbt så vi får göra utredningen.

Det har varit stor hjälp att gå till kuratorn. Var där igår och prata om jag blir gravid igen hur det skulle kännas. Känns skönt att höra att det kommer att vara jobbigt men att hon kommer finnas där för att kunna hantera det. Känns svårt att tala med andra om den här oron för missfall, att det ska ta lång tid att bli gravid de förstår inte och försöker "släta över" allt. Jag vet inte om du kan vända dig till vilken mottagning som helst. Jag vände mig till kvinnokliniken där jag opererades. Ring och hör för det kan vara bra att börja att gå innan man blir gravid.

Håller tummarna nu att ni får ett plus om en vecka.

Jag känner igen mig själv med att måla fan på väggen.

• fannny

Hej, har läst era trådar och det slog mig - är det 1 år man måste vänta med att söka hjälp på fertilitetsklinik inklusive missfall eller från och med ett tidigare missfall...? Alla säger bara "vänta ett år" innan ni söker hjälp... 

Svar på tråden Vi som är 30+ försökt över 1 år och fått missfall