• Äldre 30 Apr 21:07
    1138 visningar
    7 svar
    7
    1138

    Börjar studera i höst, vill ha fler barn, hur tänka?

    Vi har idag två barn på tre och ett år och vi är suga på en till Skrattande
    MEN jag har sökt till högskolan och tänkte byta/förbättra karriären under tre år på distans. Frågan är, när är egentligen bäst att försöka oss på en till? I min värld är det bättre att bli gravid och få barn under utbildningen så att man inte missar att vara nyutexad och hitta bra jobb. Vad tror ni? Har man några nackdelar med att få barn under studier? Tänker också, helt utan att veta, att det borde funka rätt långt med att plugga då det är distans, trots barn på G/nyfödd...om allt går bra vill säga! Någon som har några tankar eller tips?

  • Svar på tråden Börjar studera i höst, vill ha fler barn, hur tänka?
  • Äldre 30 Apr 21:20
    #1

    Tänk:

    Om jag inte får jobb efter utbildningen är det jobbigare att forsorja 3 barn än 2.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 1 May 08:52
    #2

    Man kan inte ha med bebis på högskolan i vilka ämnen som helst. Lärare och förskollärare funkar fint men de andra är inte att rekommendera

  • Äldre 1 May 08:59
    #3

    Jag har fått båda mina barn mitt i högskoleutbildningen. För mig har det funkat bra. Jag läste inte på distans utan på Campusförlagd utbildning. Jag tog 1 år studieuppehåll med varje barn och det gick bra att återta studierna där jag slutat. Jag upplevde inte att studierna eller barnen blev åsidosätta, tvärtom att studierna går att anpassa efter familjen. Jag hade barnen mindre tid på förskolan och pluggade mer på eftermiddagarna när min man kom hem. När jag var färdigutbildad kunde jag fokusera på jobbet i flera år utan att känna längtan till att bli gravid eftersom jag redan hade barn. Nu längtar jag efter ett tredje barn

    Lycka till med dina planer!

  • Äldre 2 May 11:53
    #4

    Jag studerar och vi planerar vårt första barn. Dessutom umgås jag med flera stycken som har barn i 2-5årsåldern.

    Jag går en treårig utbildning och är nu halvvägs till sommaren. Förhoppningsvis hoppas vi på att bli gravida innan eller under sommaren. Sen har jag tänkt att vara hemma ett år. Orsaken till att jag tror att det skulle funka bäst att bli gravid nu är för att då får vi barnet någon gång i början på termin fem, och jag har nästan en hel termin att lära känna min nya klass för att kunna hitta någon att skriva C-uppsatsen med i termin sex. Men det är ju hur man tänker. Jag vill också gärna kunna gå ut i arbetslivet direkt efter examen, precis som du skriver!

    Mina klasskompisar som redan har barn pusslar ju väldigt mycket för att få det att gå ihop men alla lyckas! Vi går campus-utbildning så det är ju en annan situation än för dig. Men i slutänden går det ju alltid att ta en extra termin om man skulle ha något hängande efter sig. Jag tänker i alla fall så. När man väl får familj är den viktigare än utbildningen. Så tänker i alla fall jag.

  • Äldre 7 May 05:45
    #5

    Tack för era svar Toppen att få höra andras tankar :)
    Vi får se..måste ju komma in också :)

  • Äldre 27 May 10:59
    #6

    Hej! :) Jag är i lite samma situation som dig TS. Har en dotter på 8 månader och är sugen på en till. Har sökt utbildning till hösten, och om jag kommer in på mitt första val blir det distans. Vet dock inte om jag kommer in än, är väldigt högt tryck på den utbildningen. Jag kan tänka mig att skaffa en till under tiden man studerar, dels för man har mycket fri tid under studietiden och dels för att man kan hoppa direkt på ett arbete efter studietiden då yngsta barnet troligtvis redan är i dagisåldern. :)

  • Äldre 28 May 21:22
    #7

    Precis! Bättre att kunna jobba direkt tänker jag... Åldern börjar komma ikapp mig oxå så jag jan inte vänta då länge...

Svar på tråden Börjar studera i höst, vill ha fler barn, hur tänka?