• Butterfly

Dentinox

HAr en väninna i Norge som har en dotter som är snart tre månader. Hon har använt dentinox (ett receptfritt medel som man smörjer bebisars gom med när de börjar få tänder för att lindra klåda och smärta) ett par veckor och hennes dotter har blivit mkt lugnare och sovit bättre på nätterna. Eftersom min dotter varit lite kinkig sista tiden och börjat sagla (dregla) lite så skickade min väninna dentinox till oss. Trodde inte jag skulle märka ngn skillnad, men jag smorde hennes gom i går kväll och i natt sov hon åtta timmar i sträck istället för på sin höjd fem timmar. Smorde i morse också och hon har varit som en annan människa idag. Så lugn, glad och sovit långa stunder på dagen.

Kan det vara så att barn kan känna av tandbesvär så tidigt? Min dotter är ju bara lite mer än två månader.

• Svar på tråden Dentinox
  • Mamma Mio

Skulle inte tro att det var tänderna och jag hade inte smort något i munnen på min baby om jag inte var hundra procent säker på att det var ofarligt...är det något barnet sover länge på skulle jag också bli orolig...ex..ge barnet en dos morfin så sover det gott...
    Nu menar jag inte att det är så starkt ditt medel...men jag skulle dra öronen åt mej...
    5 timmar isträck är ju länge för en sådan liten att sova....
    Lycka till!

• Starkast

Hej!
    Har hört att det medlet är bra. Vet inte varför det är förbjudet i sverige. vet du? Men norskarna är väl inte dumma i huvudet, så jag tror inte det är så farligt.
    en del bebisar sover faktiskt så mycket som små! en grannes bebis sov mellan 22.30-6.00 varje natt när hon var 2 1/2 mån.

Tycker oxå det låter konstigt med tänder redan men det händer ju. det finns ju de som föds med tänder...

det mesta dregel vid den åldern brukar ju vara att de hittar sina händer, har dem i mun och dreglar. bebisar har ju "kinkiga perioder" imellanåt, så kanske hade hon blivit lugn igen utan medlet.
    lycka till!

• Ester

jag använder det också för vår dotter och vi har fått det från några tyska vänner. Jag tror inte att du behöver vara orolig ett ögonblick för det eftersom den salvan finns i så många länder och hade den varit farlig kan du lita på att den inte skulle säljas receptfritt i så många länder! Har tom sagt till min Bvcsköterska att jag funderat på att använda den och hon sa att det var helt OK så du behöver verkligen inte oroa dig för det. Däremot om hon sover så länge kan det vara av andra orsaker typ infektion eller nåt sånt. Om hon gör det fler gånger bör du kanske kolla upp det.

• Butterfly

Ja, dentinox är jag inte orolig för. Det verksamma ämnet, benzokain, finns i bafucin här i Sverige.

I natt sov hon som vanligt så det var kanske värmen... Lite lugnare är hon, men inte så jag känner mig orolig.

Svar på tråden Dentinox