• Anonym (M)

Herpes eller svamp??

För några månader sedan fick jag mitt första utbrott av herpes. Det började med att jag trodde det var svamp i underlivet (sveda och vita flytningar som inte luktade något alls). Det hjälpte dock inte med tabletter mot detta och sedan insåg jag att det var herpes - ett riktigt vidrigt jobbigt första skov med blåsor. Har efter detta fått utbrott flera gånger och jag får alltid äta aciklovir 10 dagar, dvs dubbelt så lång tid som man "ska". Avslutade för ett par dagar sedan den senaste kuren men nu har jag fått en sån där sveda i underlivet (blygdläpp-området) med flytningar. Kan det ändå ha varit - och är igen - svamp jag fått men att det första gången kom i samband med herpesen? Eller är det bara herpes helt enkelt?

• Svar på tråden Herpes eller svamp??
  • Anonym (Sympati)

Svårt att svara på, men jag har sedan tre år tillbaka enorma problem med mycket täta herpesskov. Så att det är ett nytt skov är absolut inte omöjligt. Kolla med läkare om du kan äta Valaciclovir profylaktiskt (1 tablett om dagen) under en tid för att få lite lugn och ro.

• Anonym (M)

Så herpes kan också ge sådana flytningar tro?

Frågade en läkare på vc häromdagen om jag kunde få aciklovir 1 gång/dag eller liknande så jag jnte skulle få sådana skov men han bokstavligt talat bara skrattade åt mig och sa att det inte gick att göra så (trots att jag läst om andra som fått det plus att på apoteket efteråt bekräftade de detta) och att alla böckerna ju säger att det ska räcka med att ta 5 tabletter 5 dagar i rad så ska blåsorna försvinna. När jag sa att jag måste äta i 10 dagar så skrattade han ännu mer. Jag var så heligt förbannad när jag gick därifrån! Men jag ska försöka på annat håll igen. Till dess funderar jag på att ta en sådan där engångstablett mot svamp, eller käka aciklovir igen...vad är bäst tro?

• Anonym (Sympati)

Kolla om du har nån hud/venmottagning i närheten du kan boka tid hos. De vet mer än din läkare på VC som uppenbarligen har noll koll. Jag har ätit Valaciclovir (ej samma sak som Aciclivir men samma syfte) under lång period, detta är VANLIG behandling vid svåra problem.

Och ja, flytningar är vanligt vid skov. Jag får ofta det.

Ge inte upp! Se till att hitta en bättre läkare.

• Anonym (M)
    Anonym (Sympati) skrev 2015-05-02 17:27:54 följande:

Kolla om du har nån hud/venmottagning i närheten du kan boka tid hos. De vet mer än din läkare på VC som uppenbarligen har noll koll. Jag har ätit Valaciclovir (ej samma sak som Aciclivir men samma syfte) under lång period, detta är VANLIG behandling vid svåra problem.

Och ja, flytningar är vanligt vid skov. Jag får ofta det.

Ge inte upp! Se till att hitta en bättre läkare.

Jag bor på en liten ort där det bara finns en vårdcentral dessvärre så det är den vägen jag får ta. Har överlag haft mkt hälsoproblem/skador ända sedan i julas så jag har skämts när jag ännu en gång har kontaktat vc. Därför har jag liksom gett upp lite nu, orkar inte riktigt ta tag i det..

MEN nu tänker jag att jag ska ringa till vc igen och säga att jag blev oerhört negligerad av läkaren jag sist besökte och att jag vill att de fixar så att jag får förebyggande behandling för herpesen.

Vad krävdes för att du skulle få sådan långtidsbehandling? Måste man ha haft problemen en lång tid (längre än de drygt 4 månader jag själv haft det)?
  • Anonym (Sympati)
    Anonym (M) skrev 2015-05-08 10:07:23 följande:
    Jag bor på en liten ort där det bara finns en vårdcentral dessvärre så det är den vägen jag får ta. Har överlag haft mkt hälsoproblem/skador ända sedan i julas så jag har skämts när jag ännu en gång har kontaktat vc. Därför har jag liksom gett upp lite nu, orkar inte riktigt ta tag i det..

MEN nu tänker jag att jag ska ringa till vc igen och säga att jag blev oerhört negligerad av läkaren jag sist besökte och att jag vill att de fixar så att jag får förebyggande behandling för herpesen.

Vad krävdes för att du skulle få sådan långtidsbehandling? Måste man ha haft problemen en lång tid (längre än de drygt 4 månader jag själv haft det)?
    Ledsen, såg inte att du svarat förrän nu!! Jag hade haft skov efter skov i ca fyra månader när jag fick långtidsbehandling. Alltså det är inget som ska vara "svårt" att få, det är uppenbarligen bara din läkare som har dålig koll. Har du pratat med VC igen? Om du inte kan träffa en annan läkare, skriv ut info från typ Vårdguiden på nätet och ta med och visa hen. Där står klart och tydligt att långtidsbehandling med Valaciclovir är ett alternativ vid täta skov/svåra besvär.

Och btw "räcker" sällan rekommenderad kurtid för mig heller (äter numera kur vid behov). Jag får äta ett par dagar extra varje gång för att det inte bara ska blossa upp igen på en gång. Vissa drabbas hårdare än andra, helt enkelt.
Svar på tråden Herpes eller svamp??