• Förkunnaren

Hjälp en idiot att fatta hur man fyller i jämkning/pensionsrutan

Jag ska ansöka om skattejämkning och ska fylla i: "Här fyller du i det avdragsgilla belopp som du beräknar betala i premie på din pensionsförsäkring samt det belopp som du beräknar betala till pensionssparande (pensionsförsäkring/pensionssparkonto) under året."

Var kan jag se hur mycket jag betalar i premie under 1 år? Är det detsamma som står på min sida på Pensionsmyndigheten:  ?

014-12-15
    Köp

Swedbank Robur Transfer 80
    8 357,25
    185,46 
    45,0623
  • Svar på tråden Hjälp en idiot att fatta hur man fyller i jämkning/pensionsrutan
  • ardath bey

Nej. Det är om du har en privat pensionsförsäkring som du sparar i under 2015. Högsta avdragsrätt är för övrigt 1200 kr 2015.

• Förkunnaren

Ok, jag sparar 150 kr i månaden på ett pensionskonto men det är inte samma sak alltså?

• ardath bey

Om det är en pensionsförsäkring så får du dra av 1200 av de 1800 du sparar där 2015. Det är 1200 du ska fylla i på blanketten isåfall.
    Du borde förresten också sänka sparandet i den till 100/ månad, annars får du betala skatt två gånger på femtilappen.

• Pension

Hej!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du frågat om pensionssparande och skatt.

De premier som menas i blanketten, är det belopp (premie) du kommer att spara i en privat pensionsförsäkring under året. Från och med i år kan du bara göra avdrag på 1 800 kr så det är inte längre något bra pensionssparande.

Läs gärna mer om privat sparande här:

www.pensionsmyndigheten.se/HurSkaJagSparaNu.html

Det är alltså inte det du ser på dina sidor på Pensionsmyndigheten. Där redovisas ditt sparande till premiepension och inkomstpension som du tjänar in till genom att du arbetar och betalar skatt.

Läs gärna mer här:

www.pensionsmyndigheten.se/HelaLivetRaknas.html

Ditt inlägg hittade jag genom att vi söker på vissa sökord som t.ex. ?pension?.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på vår Facebooksida www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.

Hälsningar Carl, Pensionsmyndigheten

• ardath bey

Oj förlåt, jag trodde det var 1200 i år. Du kan ignorera det jag skrev om dubbelbeskattning.

• Förkunnaren

Jaha så det är alltså inbetalningen till mitt privata pensionssparande som menas, tusen tack för svar!!

Svar på tråden Hjälp en idiot att fatta hur man fyller i jämkning/pensionsrutan