Anonym (Olika) skrev 2015-05-02 14:17:15 följande:
Det kan ju ha att göra med att man pratar om olika saker? Alla har olika bild av vad det handlar om, alla har olika specialintressen dom tänder på. Det handlar inte om att dom är lata, utan att din bild om det hela inte stämmer överens med deras. Det handlar inte om att någon skulle göra "fel", utan om att ni helt enkelt pratar förbi varandra. Om det är nåt fel du har gjort, så är det att inte tillräckligt noggrannt ha satt in dig i exakt vilken typ av upplevelse hon är ute efter, och om det är samma typ av upplevelse du är ute efter.
Anonym (...) skrev 2015-05-02 14:20:22 följande:
den här delen reagerade jag på. Även om jag är undergiven så betyder det inte att jag skulle ställa upp på vad som helst och bli behandlad hur som helst utan att ha någon som helst kontroll, man har riktlinjer och "kontrakt" på vad som är okej - dvs "vad jag önskar". Det har ingenting att göra med hur lat och bekväm man är, eller att man skulle vilja bli uppassad. Den som är ug är ju egentligen den som bestämmer mest.
Att å andra sidan utgå från att den dominanta ska veta allt automatiskt känns inte helt seriöst, (alt. oerfaret) eftersom det är otroligt viktigt att prata om allt sådant innan (kontrakt!) för att det inte ska bli fel.
Det är ju självklart väldigt viktigt "hur" man är dominant eller undergiven. För egen del är jag till exempel ingen masochist så skulle jag träffa på någon dominant sadist som ansåg att rejäla smisksessioner på flera timmar med värsta piskorna är det som dominans handlar om skulle det ju bli helt fel.
Som undergiven har man ju självklart ansvaret för att förmedla sina önskningar och förväntningar samt att sätta gränser för vad man kan hantera som den dominanta sedan får förhålla sig till (även om den dominanta avgör vilka saker som ska genomföras och "hur" det ska utföras). Sedan kan ju den dominanta parten givetvis ta för sig gällande det den personen är sugen på inom de ramar som finns uppsatta.
Eller så ser min syn på det hela ut i alla fall.