• sandra1982

Babyaktiviteter i Umeå?

Är det någon från Umeå som vet av några lämpliga babyaktiviteter att fördriva dagarna med här i stan? Eftersom i stort sett ingen i min bekantskapskrets har barn så kan det vara roligt att träffa andra som har barn i min sons ålder på veckodagarna.

• Svar på tråden Babyaktiviteter i Umeå?
  • Amorella

Öppen förskola med babyöppet finns i alla stadsdelar (Teg, Ålidhem, Mariehem, Ersboda, Grubbe). Var bor du och hur gammal är din baby?
    Sedan har Vasakyrkan babysång några gånger i veckan. Jag har aldrig varit där eftersom min tjej har svårt nog att stå ut med sångstunden på öppna förskolan, men jag vet andra som har varit där som tycker det är jättebra!
    Både Sandrews och Filmstaden har barnvagnsbio en gång i månaden.

• sandra1982

Tack för svaren! Jag bor väst på stan...vid dragonskolan ungefär. Min son är nu 3½ månad. Vad roligt att dom har barnvagnsbio! Är det på helgerna eller vardagarna?

• Amorella

Väst på stan - om du vill gå på ÖF så är det alltså Teg som du "hör till". Och då kanske främst babyöppet på måndagar kl. 13. Det är jättetrevligt - testa det! Runt två brukar det vara sångstund och efter det är det fika (kostar 10 kr) med kaffe/te/saft, mackor och nybakad kaka! Man kan alltså komma egentligen när man vill mellan ett och två. Det finns en förskollärare om är ansvarig. Hon heter Inger och är jättetrevlig! Vissa gånger finns det möjlighet till pyssel. Sedan kan det också finnas extra aktiviteter man kan skriva upp sig på, t.ex. bad på IKSU eller barnvagnspromenad.

Barnvagnsbion är alltid en veckodag kl. 13.00. På Astoria är det oftast första torsdagen varje månad. Nästa film är Casanova den 2 mars. Filmstaden tror jag var förra veckan så det dröjer nog ett par veckor till nästa gång. Kolla bioannonserna i VK/VF!

• sandra1982

Tack! Tror nog att jag ska testa att gå på ÖF redan nästa vecka. Man kommer att bli tokig annars av att bara "gå hemma" ett helt år till

• Amorella

Ja, ÖF är faktiskt riktigt bra! Det jag kände när jag gick på måndagar var att många andra mammor bodde på Teg och där har de föräldragrupper på BVC, så nästan alla andra kände varandra sedan tidigare. Så man får ta för sig lite mer när man som vi tillhör Dragonens BVC där de vägrar ha föräldragrupper... Jag gå numera på onsdagar för min baby är "stor".

Testa också barnvagnsbion! Kanske inte så lätt att lära känna folk där, men SÅÅ roligt att unna sig att se en film mitt i veckan och äta lite godis. Och det är mycket lättare att gå på när babyn är liten och kan ligga och sova i famnen eller i liften. (Man får inte ta in vagnen i salongen.) Det gör absolut inget om babyn vaknar och skriker.

• sandra1982

Vi tillhör också dragonens Bvc. Och tidigare när det hette Umeå vc, när vi hade föräldrautb så sa BM att det skulle bli en träff efter alla hade fött sina barn och att det då var Bvc som skulle ordna detta. Så det kommer alltså inte att bli någonting *besviken* Och jag som hade sett fram emot detta Har du någon aning om varför dom vägrar det?

Men bion ska jag defenitivt prova

Svar på tråden Babyaktiviteter i Umeå?