När/hur vet man att det är dags att gå isär?
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag lever tillsammans med min sambo och våra två barn. Jag och sambon har varit tillsammans i snart 8,5 år och barnen är 5 år och 7 månader. Jag känner snart att jag inte orkar längre. Vi bråkar rätt ofta och det jag blir galen över är att han inte kan diskutera saker och ting utan att det ska behöva bli bråk som han sedan "smiter" ifrån. Oftast ignorerar han mig och går in i ett annat rum eller som nu ikväll tog han bilen och bara åkte iväg. Jag blir galen på detta! Jag hatar att inte kunna reda ut saker och ting och blir väldigt ledsen när det blir så här. Tycker han beter sig som en odräglig, oansvarig och egoistisk barnunge när han gör så här. Han går ofta runt och är irriterad och arg över saker och höjer rösten i princip varje gång jag pratar med honom. Antar att det är så att han samlar på sig så mycket irritation (iom att inget blir utrett) att han inte kan låta bli att bli arg för minsta lilla sak. Jag älskar ju honom och vill egentligen leva mitt liv med honom. Egentligen är han en väldigt snäll och omtänksam person och en jättebra pappa, men jag fixar inte att han alltid är sur och vresig hela tiden. Nästan allt jag gör eller säger är/blir fel för honom. När jag frågar om han älskar mig fortfarande så säger han att han gör det men jag känner inte att han visar det. Jag menar inga storslagna gester utan mer småsaker i vardagen som visar att man bryr sig om någon. Typ att sätta eltandborsten på laddning så att nästa person ska slippa få den urladdad, eller att ringa om man blir sen hem från jobbet (nu snackar vi inte 30 min utan kanske 1,5-2 timmar). Eller att självmant hjälpa till att plocka undan på kvällen så att den andre ska slippa få ta allt själv. Småsaker helt enkelt. Jag vet inte vad jag vill längre, jag vet ju hur bra han kan vara och jag vill ju tro att vi kan få det bra igen. Och jag vill ju inte splittra vår familj. Men samtidigt kan jag inte leva med någon som tar mer energi än vad han ger. Men det är ju inte bara att "ge upp" och flytta heller eftersom vi har två barn, hus, bilar, husvagn, hund och hela kittet tillsammans.
När/hur vet man att det är nog?