• Maverich

ENKEL och billig mat att bjuda på (30-årsfest)

Någon som har något supertips på enkel mat som kan förberedas och bara plocka fram (ev.bara värmas på)?

Jag har funderat på (lite trist?) tacobuffé, men vill gärna ha andra tips!

• Svar på tråden ENKEL och billig mat att bjuda på (30-årsfest)
  • Bea 84

Klassiker: Potatissallad och rostbiff med grönsallad och bröd?

• cinderella26

smörgåstårta, varma smörgåsar ( förbered innan och sätt in i ugnen när gästerna kommer), olika pajer, Olika sallader,

ha ett knytkalas alla tar med nåt...

• Humpteedumptee

Har samma problem. Hur många ska ni bjuda? Jag funderar på pajer och piroger, kanske nån god, matig sallad. Men det känns lite trist kanske. Tacobuffé var väl ingen dum idé!

• Maverich

Det är min sambo som firar, tror det kommer c.a 50 st.

Tack för era tips!

• Bijouu

Salladsbuffé med en färdig bassallad dit gästerna sedan får tillsatta egna ingredienser. Till det bröd, dressingar och goda ostar.

• Bijouu

salladen blir ju billigare om man använder tex små mängder bladspenat, ruccola och bladpersilja och sedan ganska mycket av isbergsalld, kål osv.

• halstabletten

Kycklingklubbor, sallad(er), baguetter, kakor och glass blev vi bjudna på vid ett dop. Jättegott!

• Maverich

Tack igen , kul att så många tips har trillat in!
    (Nu ska jag iväg till universitetet, kollar tråden ikväll igen! )

• Nadjis

Jag tycker pajer är smidigt. Lätt att göra i förväg. Ha en god sallad och dressing till!

• sleeping sun

En god sallad med pasta och kyckling i brukar jag bjuda på och det brukar vara uppskattat. Sen gör man lite egna dressingar så att folk kan välja tex vitlöksdressing, någon vinägrett och sen brukar jag baka lite rosenbröd till. Sedan brukar jag ha en liten lätt tårta efteråt.

• Linda1976

bakade potatisar med olika röror
    pajer med sallad
    sallad som man själv får blanda ihop, alla ingredienser i olika skålar.

• mosterYster

En köttgryta - köp billigt kött, koka i buljong och lite vinäger läääääänge, gärna 3-4 timmar, då blir vilket segt kött som helst mört. Lägg i massor av olika grönsaker (lök, morot, vitlök, champinjoner) för att dryga ut köttet ytterligare. Sedan häller du i någon dl rödvin/5 personer samt grädde (det blir godare och mycket mer mättande) samt fond på flaska tills du är nöjd med smaken och kokar tills grönsakerna är mjuka. Detta gör du dagen innan, grytor blir godare av att stå över natten. Servera med pasta, ris eller potatis, sallad och bröd. Allt du behöver göra på festen är att värma grytan och koka pasta/ris/potatis, samt plocka fram! Billigt, gott, enkelt och imponerar på de flesta!

• fenixen

Tycker som några av tidigare talare att pajer i olika former är enkel bjudmat. Går att förbereda innan och behöver inte vara så kostsamt. Likaså potatissallad med kallskuret (tex. skivad kycklingfilé (som du marinerat och stekt) eller rökt/kokt skinka (finns billigt i storpack. Tacobuffé brukar också vara populärt, eller olika matiga sallader med pasta eller ris som bas.
    Lycka till!

• Springsteen

Vi bjöd på potsallad och olika kött typ skinka och rostbiff m.m en vanlig sallad och olivbröd (hembakat)... kostade ungefär 500kr för maten.. Och vi fick mängder av potsallad och bröd över... (köpte ca 8-9kg) Hade 54 gäster... alla nöjda...

• Maverich

Oj, tack för alla tips!!!

Vet inte hur mycket pengar, vi har ingen budget men ska bjuda på all dricka också så vi vill inte lägga ner hur mycket som helst på maten.

• Springsteen

vi hade även 3st bagin box och en platta billig öl samt bål.. allt som allt ca 1700.... inkl mat.. och snacks.... plasttallrikar osv..

Svar på tråden ENKEL och billig mat att bjuda på (30-årsfest)