• Anonym (Utmattad)

Orkar ej hålla skenet uppe

Hej! Jag orkar inte hålla skenet uppe något mer. Känner mig totalt orkeslös till att ens försöka hålla äktenskapet vid liv. Jag och maken (gifte oss 6 år sen, har 2 barn) har det skitdåligt tillsammans. Han jobbar borta 3 dagar i veckan. Jag sköter allt i hemmet och barnen, jag är dessutom heltidsstudent. De senaste veckorna (kanske månaderna) tror jag inte vi haft en enda normal konversation utan att jag blir förbannad. Det värsta är att han aldrig blir arg utan behåller lugnet och jag får alltid känslan av att han tycker att jag har "förlorat" som gormar och skriker. Jag tycker han dessutom manipulerar mig. Han är alltid den skenheliga som aldrig gör nåt fel och han har otroligt "skenheliga" föräldrar som aldrig gjort nåt "fel"!

Jag blir galen på att jag alltid har den känslan. Jag lider av ångest att det är jag som "dragit" med honom till den nya orten så han får lov att veckopendla. Visst det var min idé men som han trots allt gick med på! Nu tror jag att han tror att "jag borde vara nöjd och hålla käften då jag fick som fått som jag ville" - jag fick ju bo på orten där jag vill. Har länge tänkt på hur min egen uppväxt påverkat mig som vuxen. Har aldrig haft någon bra kontakt med min pappa. Han har alltid tagit avstånd från mig och är öppen att han föredrar min bror. Även brorsans barn föredrar han framför mina. Men det här är väl kanske en annan historia, eller!?

För 2 veckor sen var jag arg och sa att vårt äktenskap inte fungerar men istället för att bli arg, ledsen.....jag vad som.....var han bara tyst OCH det driver mig till vansinne.

Barnen som är 4 och 6 har varit extremt jobbiga och jag orkar knappt vara mamma heller. När de konstant tjatar "mamma, "mamma" vill jag bara skrika. De vill ju bara ha uppmärksamhet, vilket jag inte ens orkar ge dem utan att bli fullkomligt irriterad. Jag har inte spenderat en minut med de små utan att bli arg. Den äldsta och jag bråkar jämt. Lillingen har nog tagit avstånd från mig trots att hon alltid varit min lilla snuttunge.

Maken sa igår att det "kändes" bättre i vårt förhållande nu (bättre än för 2 v sen) och det grundar jag enbart på att vi inte setts och jag inte blivit arg (jag har varit mest tyst). Så säger inte jag nåt tycker han det är bra och han är nöjd.

Jag vill inte ha ett sånt här skitliv nåt mer. Jag har hållit skenet uppe inför vänner men orkar inte det något mer heller. Jag blir t om irriterad på vänner som verkar ha såna perfekta liv med de perfekta makar och barn. Finansiellt sett är jag så beroende av maken och skulle vi gå isär skulle inte barnen knappt träffa honom då han säkerligen skulle välja att bo på en helt annan ort VÄLDIGT långt bort.

Varför i hela friden tar inte min man mig på allvar när jag säger att äktenskapet är skit och att jag är så orkeslös som både fru och mamma? Jag är så ledsen över det här så det gör ont. Känns som om jag inte tycker någonting är roligt och jag har noll intresse att hitta på nåt med mannen. Någon fysisk kontakt känner jag verkligen inte för. Det känns som om det tar livet av mig allt detta. Snälla - ge mig tips på hur jag kan gå vidare och ändra mig?

• Svar på tråden Orkar ej hålla skenet uppe
  • AnnaZL

Det stora problemet är att han tar fig för given och inte bryr sig om ditt välmående. Prova familjerådgivning, gå själv om mannen inte vill följa med.

Gör bara 50% av jobbet hemma, du studerar på heltid och de dagar han jobbar borta har han väl lugna kvällar? Hyr hjälp om han inte gör sin del och då är det lika bra att hyra hjälp till 100%, för du ska också få vila lika mycket. Samma sak med barnen, ha en barnvakt regelbundet så att du kan koppla av och få energi att ta hand om barnen igen. Barnen känner att du mår dåligt och det stressar dem.

Hur långt har du kvar av dina studier?

• Anonym (,.--)

Så barnen o du bråkar jämt o den minsta har tagit avstånd, synd att det går ut över dom. Men försök sluta gorma o skrik, var lika kall som han tillbaka (du når ju honom ändå inte genom att gräla).

• Anonym (Utmattad)

Så ni tycker alltså att han låter kall?

Stackars mina små älskade barn, det är knappast deras fel.

Har 1.5 år kvar i plugget.

Anonym (,.--) skrev 2015-05-03 17:29:21 följande:

Så barnen o du bråkar jämt o den minsta har tagit avstånd, synd att det går ut över dom. Men försök sluta gorma o skrik, var lika kall som han tillbaka (du når ju honom ändå inte genom att gräla).

• AnnaZL
    Anonym (Utmattad) skrev 2015-05-03 17:58:32 följande:

Så ni tycker alltså att han låter kall?

Stackars mina små älskade barn, det är knappast deras fel.

Har 1.5 år kvar i plugget.

Jättekall, han skiter ju fullständigt i hur du mår!
    Det är normalt att reagera med ilska, ett tecken på att något är fel. Men nu är du ju i nästa fas, att göra någonting åt det.
    Lycka till!
  • Anonym (,.--)

Ja klart han är kall, ev också arrogant. Det där med parrådgivning som nån skrev? Annars kan du försöka bita ihop den tiden som är kvar av utbildningen, så länge du är beroende ekonomiskt, o sen kasta loss. Skulle jag göra tror jag, tror jag blir smidigast för dig också. Om du kan, skippa alla dom där grälen så länge för dom tar bara onödig energi av dig. Spar den till studierna o barnen.

• Anonym (På millimetern!)
    AnnaZL skrev 2015-05-03 17:20:01 följande:

Det stora problemet är att han tar fig för given och inte bryr sig om ditt välmående. Prova familjerådgivning, gå själv om mannen inte vill följa med.

Gör bara 50% av jobbet hemma, du studerar på heltid och de dagar han jobbar borta har han väl lugna kvällar? Hyr hjälp om han inte gör sin del och då är det lika bra att hyra hjälp till 100%, för du ska också få vila lika mycket. Samma sak med barnen, ha en barnvakt regelbundet så att du kan koppla av och få energi att ta hand om barnen igen. Barnen känner att du mår dåligt och det stressar dem.

Hur långt har du kvar av dina studier?

Håller med, millimeterrättvisa och -jämställdhet ska det vara. TS ska bara göra 50% av hushållsarbetet trots att hon tillbringar dubbelt så mycket tid i hemmet, och mannen ska bara betala 50% av räkningarna.Drömmer
  • Anonym (Samma)

Låter som mitt förhållande med sambon. Två barn tillsammans och radhus. Relationen helt död. Irritationen TOTAL. Jag är också ekonomiskt beroende av honom just nu pga studier och att flytta inom Sthlm som ensamstående utan en stor hög pengar är svårt. Vi har varit hemma tillsammans för mycket tror jag pga eget företag, distansstudier, föräldraledigheter och vabbande. Jag hoppas att vi ska hitta glädjen igen när vi inte nöter på varann så mycket. Men du kanske känner att det är helt "kört" för er? Ni har inte samma problem att ni är tillsammans för mycket förstår jag.

Älskar du honom?

• AnnaZL
    Anonym (På millimetern!) skrev 2015-05-03 18:54:55 följande:

Håller med, millimeterrättvisa och -jämställdhet ska det vara. TS ska bara göra 50% av hushållsarbetet trots att hon tillbringar dubbelt så mycket tid i hemmet, och mannen ska bara betala 50% av räkningarna.

Nu kanske du har missat att Ts inte orkar med sin arbetsbörda- heltidsstudier (nej, det är inte att "gå hemma", det är 40h/vecka) och 100% ta hand om hushållet för 4 pers ensam. Tycker du då verkligen att maken bara ska skita i det eftersom han tjänar mer pengar? Det är ju ändå pengarna som är viktigast, den som drar in mest är kung och resten av familjen slavar som lever på allmosor. Eller också är de en familj där de ska hjälpas åt och få det att fungera tillsammans. 50% av ansvaret är inte för mycket för en som tidigare gjort 0, det är otroligt generöst.
    AnnaZL skrev 2015-05-03 22:57:10 följande:
    Nu kanske du har missat att Ts inte orkar med sin arbetsbörda- heltidsstudier (nej, det är inte att "gå hemma", det är 40h/vecka) och 100% ta hand om hushållet för 4 pers ensam. Tycker du då verkligen att maken bara ska skita i det eftersom han tjänar mer pengar? Det är ju ändå pengarna som är viktigast, den som drar in mest är kung och resten av familjen slavar som lever på allmosor. Eller också är de en familj där de ska hjälpas åt och få det att fungera tillsammans. 50% av ansvaret är inte för mycket för en som tidigare gjort 0, det är otroligt generöst.
    Nej, jag håller ju med dig. Mannen bör ta ansvar för 50% av hemarbetet. Han verkar vara ett riktigt ärkesvin som gått med på att flytta dit TS vill trots att han får veckopendla, för det är ju så roligt. Säkert har han någon baktanke med det. Att han dessutom har mage att inte få hysteriska skrikanfall när TS gormar och skriker är ju höjden av elakhet.

TS ska givetvis också dra sitt strå till stacken och stå för 50% av kostnaderna. De pengar mannen sparar på det räcker säkert till en RUT som kan göra hans del. 

Rättvis på millimetern :)
  • ica

Ts. Du måste få vila. Du verkar slutkörd och måste få komma igen för att ha en chans att se klart. Din sambo får helt enkelt ta barnen på nån utflykt. Eller så far du utan barn hem till dina föräldrar eller nånstans där du bara kan vara och vila. Är man slut, less så är livet aldrig bra.

• AnnaZL
    Anonym (På millimetern!) skrev 2015-05-04 08:29:32 följande:

Nej, jag håller ju med dig. Mannen bör ta ansvar för 50% av hemarbetet. Han verkar vara ett riktigt ärkesvin som gått med på att flytta dit TS vill trots att han får veckopendla, för det är ju så roligt. Säkert har han någon baktanke med det. Att han dessutom har mage att inte få hysteriska skrikanfall när TS gormar och skriker är ju höjden av elakhet.

TS ska givetvis också dra sitt strå till stacken och stå för 50% av kostnaderna. De pengar mannen sparar på det räcker säkert till en RUT som kan göra hans del. 

Rättvis på millimetern :)

Om min partner hade 100% ansvar för hushåll och barn och var så överväldigad att hen inte orkade med skulle jag LYSSNA och försöka komma fram till en lösning som fungerade så att min partner inte blev utbränd. Eller kanske tänka lite på barnen som tillbringade all tid med en slutkörd förälder. Inte bara skita i det.

Och jag förstår inte varför du tycker att den som tjänar mest pengar ska ha en massa fritid medans den som tjänar mindre ska arbeta dubbelt. En familj ska väl hjälpas åt, inte låta den som studerar fortsätta gå på knäna för att en människas värde är bara det hon tjänar?

Tycker du verkligen att det är rättvist att en av dem ska jobba 40h/vecka och den andra 100?

Verkligen glad att jag inte bildat familj med dig.
  • Myling

TS, du beter dig inte acceptabelt. Du är vuxen, du måste lära dig kommunicera som vanligt folk utan att bli förbannad eller irriterad. Du låter ditt mående gå ut över mannen, men framförallt era stackars barn! Sök hjälp i vården!

AnnaZL skrev 2015-05-04 17:16:14 följande:
    Om min partner hade 100% ansvar för hushåll och barn och var så överväldigad att hen inte orkade med skulle jag LYSSNA och försöka komma fram till en lösning som fungerade så att min partner inte blev utbränd. Eller kanske tänka lite på barnen som tillbringade all tid med en slutkörd förälder. Inte bara skita i det.

Och jag förstår inte varför du tycker att den som tjänar mest pengar ska ha en massa fritid medans den som tjänar mindre ska arbeta dubbelt. En familj ska väl hjälpas åt, inte låta den som studerar fortsätta gå på knäna för att en människas värde är bara det hon tjänar?

Tycker du verkligen att det är rättvist att en av dem ska jobba 40h/vecka och den andra 100?

Verkligen glad att jag inte bildat familj med dig.
    Blir det inte enklare om du faktiskt läser vad jag skriver? För tredje gången; jag tycker mannen ska ta ansvar för 50% av hushållsarbetet. Eftersom det innebär att TS också bara behöver ta ansvar för 50% av hushållsarbetet så får TS avlastning och mer fritid. 

Jag tycker, förutom ovanstående, att "fritid" på annan ort, dvs inte i hemmet, utan sina barn och partner, är rätt mycket mindre värd än fritid i hemmet/hemorten.Mannen har gjort denna uppoffring för TS. Det är naturligtvis svårt att utföra hushållsarbetet i hemmet om man inte är där. Mannen är inte där därför att TS ville ha det så.

Jag tycker också att den som tramsar om millimeterrättvisa ska göra det på alla fronter, inte bara de fronter den själv drar fördel av. 

Förutom detta så tycker jag att det är ganska kontraproduktivt att skrika istället för att kommunicera. TS "får känslan av att han tycker", TS "tror nu att han tror".... Om TS pratade med sin partner (och sina barn) istället för att gorma och skrika så kanske hon inte behövt gissa så mycket. Men det är klart, då krävs det ju kommunikation och en vilja att göra åtminstone något med sin partner, vilket verkar saknas.
  • Anonym (flugan)
    Anonym (Utmattad) skrev 2015-05-03 16:42:39 följande:

Hej! Jag orkar inte hålla skenet uppe något mer. Känner mig totalt orkeslös till att ens försöka hålla äktenskapet vid liv. Jag och maken (gifte oss 6 år sen, har 2 barn) har det skitdåligt tillsammans. Han jobbar borta 3 dagar i veckan. Jag sköter allt i hemmet och barnen, jag är dessutom heltidsstudent. De senaste veckorna (kanske månaderna) tror jag inte vi haft en enda normal konversation utan att jag blir förbannad. Det värsta är att han aldrig blir arg utan behåller lugnet och jag får alltid känslan av att han tycker att jag har "förlorat" som gormar och skriker. Jag tycker han dessutom manipulerar mig. Han är alltid den skenheliga som aldrig gör nåt fel och han har otroligt "skenheliga" föräldrar som aldrig gjort nåt "fel"!

Jag blir galen på att jag alltid har den känslan. Jag lider av ångest att det är jag som "dragit" med honom till den nya orten så han får lov att veckopendla. Visst det var min idé men som han trots allt gick med på! Nu tror jag att han tror att "jag borde vara nöjd och hålla käften då jag fick som fått som jag ville" - jag fick ju bo på orten där jag vill. Har länge tänkt på hur min egen uppväxt påverkat mig som vuxen. Har aldrig haft någon bra kontakt med min pappa. Han har alltid tagit avstånd från mig och är öppen att han föredrar min bror. Även brorsans barn föredrar han framför mina. Men det här är väl kanske en annan historia, eller!?

För 2 veckor sen var jag arg och sa att vårt äktenskap inte fungerar men istället för att bli arg, ledsen.....jag vad som.....var han bara tyst OCH det driver mig till vansinne.

Barnen som är 4 och 6 har varit extremt jobbiga och jag orkar knappt vara mamma heller. När de konstant tjatar "mamma, "mamma" vill jag bara skrika. De vill ju bara ha uppmärksamhet, vilket jag inte ens orkar ge dem utan att bli fullkomligt irriterad. Jag har inte spenderat en minut med de små utan att bli arg. Den äldsta och jag bråkar jämt. Lillingen har nog tagit avstånd från mig trots att hon alltid varit min lilla snuttunge.

Maken sa igår att det "kändes" bättre i vårt förhållande nu (bättre än för 2 v sen) och det grundar jag enbart på att vi inte setts och jag inte blivit arg (jag har varit mest tyst). Så säger inte jag nåt tycker han det är bra och han är nöjd.

Jag vill inte ha ett sånt här skitliv nåt mer. Jag har hållit skenet uppe inför vänner men orkar inte det något mer heller. Jag blir t om irriterad på vänner som verkar ha såna perfekta liv med de perfekta makar och barn. Finansiellt sett är jag så beroende av maken och skulle vi gå isär skulle inte barnen knappt träffa honom då han säkerligen skulle välja att bo på en helt annan ort VÄLDIGT långt bort.

Varför i hela friden tar inte min man mig på allvar när jag säger att äktenskapet är skit och att jag är så orkeslös som både fru och mamma? Jag är så ledsen över det här så det gör ont. Känns som om jag inte tycker någonting är roligt och jag har noll intresse att hitta på nåt med mannen. Någon fysisk kontakt känner jag verkligen inte för. Det känns som om det tar livet av mig allt detta. Snälla - ge mig tips på hur jag kan gå vidare och ändra mig?

Du mår inte bra..
    Skaffa terapi hjälp innan du rasar helt.. Du är på G in i en riktig depp!!
  • Anonym (Utmattad)

Tacksam för alla svar. Dock måste jag påminna (kanske inte kom fram tydligt när jag skrev) att det är min mans tysthet och total oförmåga att diskutera känslor, livet......ja vad som....med mig. Han säger aldrig om något är bra, dåligt, härligt etc och det tycker jag är så svårt. Hur bygger man ett äktenskap på det? Att aldrig kunna diskutera. Omvända roller hade jag blivit utom mig av oro och försökt på alla sätt att prata! Jag skulle kunna säga rätt i ansiktet till min man "jag VILL skiljas" utan att han skulle ta till sig det. Skulle nog bara att vara tyst och sen låtsas som inget hänt. Det är det här som stör mig mer än att jag tar all tvätt, städning osv.

• Anonym (,.--)

Jo det framkom väldigt tydligt, på mig iaf. Därför jag skrev att jag tyckte du skulle vara metodisk o bita ihop tills du är klar med studierna, o efter det fundera på skilsmässa. Men detta med familjeterapi då, pratat om det?

Jag var med en liknande man tidigare o det gick bara inte till sist, så enormt frustrerande att aldrig kunna nå fram till den andre.

Svar på tråden Orkar ej hålla skenet uppe