• Lite frågor

Orolig sammandragningar?

Hej alla fina! Jag är så orolig så jag bara vill gråta, vet inte vad jag ska göra. Jag är gravid med andra barnet vecka 25, mitt första är bara 1 år gammal så det är tätt emellan. Men den här graviditeten känns så annorlunda mot förra! I förra hade jag inte en enda sammandragning fram tills jag födde. Den här gången började jag märka i vecka 20 att om jag låg obekvämt i soffan så kändes det liksom "obekvämt" i magen, spänt på nåt sätt, men inte så det kom och gick utan mer hela tiden. I vecka 24 fick jag mensvärk en kväll som inte ville släppa, den var kvar på morgonen och jag kunde inte sova på natten för det kändes lika som när jag låg i soffan, "obekvämt" i livmodern. Åkte in till förlossningen och allt såg bara fint ut. Tappen var 4,8 cm och ingen funneling. Men jag är så himla orolig, för jag har alla möjliga smärtor som kommer och går. Jag vet inte om jag har sammandragningar för vet inte hur det känns, men väldigt ofta, typ hela tiden, så känner jag mig liksom "trött" i magen, typ livmodern. Vet inte hur jag ska förklara, tycker magen känns hård ibland, mjuk ibland. Hur hård är liksom en normal gravidmage? Jag minns inte från förra gången, och så har jag mer fett på magen nu också? Vad är det jag känner? Är det sammandragningar? Isåfall har jag ju sjukt många! ???? Jag är så rädd hela tiden att bebisen ska vilja komma ut, jag går av utav oro!! Snälla lugna mig.

• Svar på tråden Orolig sammandragningar?
  • mammalovis

Jag kan väl inte ge dig något rakt svar, så, men med andra barnet hade jag mycket sammandragningar när jag gick till och från jobbet. Magen blev som en stenhård kula och jag var tvungen att stanna upp och andas tills det släppte och jag kunde fortsätta vidare. Jag hade ca 5-6 sammandragningar på en kms promenad. Bebisen kom på bf trots att sammandragningarna fanns med större delen av andra halvan.

Är du orolig så ring din bm. Kolla upp så du inte har en uvi som ställer till det tänker jag. Dessutom är en bm mer expert på det här än vi andra dödliga på ett forum.

Sedan kan ju bebisen ligga så det känns knöligt. Försök stressa ner och ta det så lugnt som möjligt och vila när pappan är hemma. Ettåringar är intensiva och andra graviditeten blir tuffare då man redan har små barn hemma att hålla reda på och man kan vila mindre än med första.

Svar på tråden Orolig sammandragningar?