• 2016

The Sims-liknande dataspel?

Någon som vet pc-spel som påminner om The Sims som är kul att spela? Eller för att säga något som kanske kan uppröra vissa "ett roligt tjejspel för vuxna" helt enkelt.  

• Svar på tråden The Sims-liknande dataspel?
  • himlakropp

Varför inte spela the sims 4:a de är jättekul och jag är 27 år och spelar de :D

• 2016
    himlakropp skrev 2015-05-03 18:40:03 följande:

Varför inte spela the sims 4:a de är jättekul och jag är 27 år och spelar de :D

Jaså? Låter ju bra :) Vad är det du gillar i 4an som inte finns i de andra spelen? Frågar för att jag tycker Sims ofta gjort mig uttråkad tyvärr.
  • Aniiee

Spela "riktiga" spel istället, om du blir uttråkad av simulatorspel (det blir jag också)

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Vegetarian1

Jag gillade de där tivolispelen, som barn. Där man skulle bygga ett tivoli, tjäna pengar, bygga mer, köpa fler attraktioner, bättre glass, finare träd och blommor, osv.

Vi hade alltid ett knep där. Man kan prissätta de olika sakerna man säljer. Så vi satte alltid ett lågt pris på pommes, sedan öste vi på med salt. Det låga priset gjorde att alla besökare köpte pommes, saltet gjorde att de blev törstiga - drickande hade overprice, men ändå så pass bra att besökarna köpte så pass många att de släckte all törst. Sedan blev besökarna kissnödiga - och DÄR var inkomstkällan: vi hade ett skyhögt pris för att besöka toaletterna. Men de var ju tvungna, efter allt läskdrickande pga de salta pommesen.

Riktigt roligt spel, faktiskt.

Kommer dock inte ihåg vad det hette. Möjligen "tycoon" eller nått?

• Aniiee
    Vegetarian1 skrev 2015-05-03 19:17:59 följande:

Jag gillade de där tivolispelen, som barn. Där man skulle bygga ett tivoli, tjäna pengar, bygga mer, köpa fler attraktioner, bättre glass, finare träd och blommor, osv.

Vi hade alltid ett knep där. Man kan prissätta de olika sakerna man säljer. Så vi satte alltid ett lågt pris på pommes, sedan öste vi på med salt. Det låga priset gjorde att alla besökare köpte pommes, saltet gjorde att de blev törstiga - drickande hade overprice, men ändå så pass bra att besökarna köpte så pass många att de släckte all törst. Sedan blev besökarna kissnödiga - och DÄR var inkomstkällan: vi hade ett skyhögt pris för att besöka toaletterna. Men de var ju tvungna, efter allt läskdrickande pga de salta pommesen.

Riktigt roligt spel, faktiskt.

Kommer dock inte ihåg vad det hette. Möjligen "tycoon" eller nått?

Roller coaster tycoon
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Vegetarian1
    Aniiee skrev 2015-05-03 19:24:07 följande:

Roller coaster tycoon

Kan stämma. Kul vare iaf. Men finns det ingen uppdatering av spelen, typ nyutgåvor, så tvivlar jag på att de gamla spelen går att lira på någon nutidsdator.
  • Aniiee
    Vegetarian1 skrev 2015-05-03 19:29:25 följande:
    Kan stämma. Kul vare iaf. Men finns det ingen uppdatering av spelen, typ nyutgåvor, så tvivlar jag på att de gamla spelen går att lira på någon nutidsdator.
    RollerCoaster tycoon world gavs ut i år. RollerCoaster Tycoon 4 gavs ut till mobil/surfplatta förra året. Så visst händer det. Solig

Men jag tycker fortfarande att TS borde titta bortom simulatorspel om hon blir uttråkad av de....
  • BeanBag
    Aniiee skrev 2015-05-03 19:45:58 följande:

RollerCoaster tycoon world gavs ut i år. RollerCoaster Tycoon 4 gavs ut till mobil/surfplatta förra året. Så visst händer det. 

Men jag tycker fortfarande att TS borde titta bortom simulatorspel om hon blir uttråkad av de....

Vilka spel rekommenderar du?
  • Aniiee
    BeanBag skrev 2015-05-03 19:47:08 följande:
    Vilka spel rekommenderar du?
    Om man tråkas ut av simulatorspel? Geez, har du ett par år eller så?

Men om man inte är spelvan och tror att hela spelvärlden går ut på Battlefield och World of Warcraft så rekommenderar jag att man spelar Den längsta resan. DET är en spelupplevelse av rang, trots att det är 17-18 år gammalt och dessutom ett point-and-click. Perfekt "första riktiga spel". Uppföljaren Dreamfall är också ok, men inte alls lika bra. Sen kan man också, om man vill ha samma typ av spel, spela Nancy Drew- och Sherlock Holmes-spelen. Sen kan man bygga på med lite Shovel Knight, inte så mycket berättelse, men det är ett steg mot lite vuxnare spel (eller, mer våldsamma om vi nu ska vara sådana). Sen är det väl att välja genre som gäller, och även att se över vilka spel ens dator klarar av, om man vill köpa en spelkonsol.... Men är det historier man vill se/spela (som jag själv är stort fan av) så väljer man i första hand RPG-spel, gärna skapade av BioWare (Baldur's gate, Neverwinter Nights, Jade Empire,Star Wars the old Republic (särskilt om man gillar Star Wars), Mass Effect och Dragon Age). 

Den som tycker om gamla kortspel som typ Magic the Gathering spelar Hearthstone som är helt gratis (utmana mig, jag spelar!)

Jag har låååånga listor meds superbra spel i alla möjliga genre, och imorgon ska jag sätta mig och livestreama Final Fantasy 15-demot. Så.... jag kanske är lite fanatisk Solig

Såg ifrån om du vill ha tips på en specifik genre/något tema/till konsoler.
  • Spela spela spela

Alla The sims är bra. AOE 2. Dayz. Wow. Arche age. Rollercoaster tycoon. Klassiska backpacker om man vill vara nostalgisk och slöspela.

• Aniiee
    Spela spela spela skrev 2015-05-03 20:20:42 följande:

Alla The sims är bra. AOE 2. Dayz. Wow. Arche age. Rollercoaster tycoon. Klassiska backpacker om man vill vara nostalgisk och slöspela.

Dayz är kanske liiiite överkurs om man kommer från The Sims och aldrig spelat annat. Möjligtvis Candy Crush och Hay Day....

Och jag saknar Backpacker 2. Något djävulskt ibland. Och ett spel som jag inte kommer på namnet på just nu, men det var också något form av kunskapsspel.
  • BeanBag
    Aniiee skrev 2015-05-03 20:13:55 följande:

Om man tråkas ut av simulatorspel? Geez, har du ett par år eller så?

Men om man inte är spelvan och tror att hela spelvärlden går ut på Battlefield och World of Warcraft så rekommenderar jag att man spelar Den längsta resan. DET är en spelupplevelse av rang, trots att det är 17-18 år gammalt och dessutom ett point-and-click. Perfekt "första riktiga spel". Uppföljaren Dreamfall är också ok, men inte alls lika bra. Sen kan man också, om man vill ha samma typ av spel, spela Nancy Drew- och Sherlock Holmes-spelen. Sen kan man bygga på med lite Shovel Knight, inte så mycket berättelse, men det är ett steg mot lite vuxnare spel (eller, mer våldsamma om vi nu ska vara sådana). Sen är det väl att välja genre som gäller, och även att se över vilka spel ens dator klarar av, om man vill köpa en spelkonsol.... Men är det historier man vill se/spela (som jag själv är stort fan av) så väljer man i första hand RPG-spel, gärna skapade av BioWare (Baldur's gate, Neverwinter Nights, Jade Empire,Star Wars the old Republic (särskilt om man gillar Star Wars), Mass Effect och Dragon Age). 

Den som tycker om gamla kortspel som typ Magic the Gathering spelar Hearthstone som är helt gratis (utmana mig, jag spelar!)

Jag har låååånga listor meds superbra spel i alla möjliga genre, och imorgon ska jag sätta mig och livestreama Final Fantasy 15-demot. Så.... jag kanske är lite fanatisk 

Såg ifrån om du vill ha tips på en specifik genre/något tema/till konsoler.

Haha ett proffs med andra ord

Jag spelade mycket Point and klick spel för typ 15 år sedan och gissar att det är sådant jag skulle uppskatta mest även nu.

Alltså spel där man letar saker, plockar upp dem och använder senare i spelet. Det är väl Point and klick?

Gillar att tänka, planera och klura. Inga snabba actionspel.

Har Xbox 360, dator och Androidmobil att spela på

Några specifika tips på spel?
  • Aniiee
    BeanBag skrev 2015-05-03 20:31:10 följande:
    Haha ett proffs med andra ord

Jag spelade mycket Point and klick spel för typ 15 år sedan och gissar att det är sådant jag skulle uppskatta mest även nu.

Alltså spel där man letar saker, plockar upp dem och använder senare i spelet. Det är väl Point and klick?

Gillar att tänka, planera och klura. Inga snabba actionspel.

Har Xbox 360, dator och Androidmobil att spela på

Några specifika tips på spel?
    Jupp, du tänker point-and-click! Och det är roligt.

Om du inte har det redan, så spela absolut Längsta resan/The Longest journey, det tror jag skulle passa dig som handen i handsken. Det finns på Steam  Det är dessutom nordiskt, (norskt) så lite extra intressant bara för det. Även det nyaste Sherlock Holmes. Crimes and Punishments, finns både till PC (SteamStore) och 360. Du skulle säkert även uppskatta Murdered: Soul Suspect, även det på både PC (SteamStore) och 360.

Till mobilen vet jag inte riktigt. De enda prisvärda jag kommer på där är de gamla final fantasy-spelen som portats.
  • BeanBag
    Aniiee skrev 2015-05-03 20:53:48 följande:

Om du inte har det redan, så spela absolut Längsta resan/The Longest journey, det tror jag skulle passa dig som handen i handsken. Det finns på Steam  Det är dessutom nordiskt, (norskt) så lite extra intressant bara för det. Även det nyaste Sherlock Holmes. Crimes and Punishments, finns både till PC (SteamStore) och 360. Du skulle säkert även uppskatta Murdered: Soul Suspect, även det på både PC (SteamStore) och 360.

Till mobilen vet jag inte riktigt. De enda prisvärda jag kommer på där är de gamla final fantasy-spelen som portats.

Tack för tipsen! Ska kolla på den när barnen behagar somna!
  • BeanBag
    Aniiee skrev 2015-05-03 20:53:48 följande:

Tack för tipsen! Ska kolla på den när barnen behagar somna!
Svar på tråden The Sims-liknande dataspel?