• Laisa

Åtgärd vid för liten fontanell?

Var på BVC igår på tvåmånaderskoll och fick träffa läkare. Allt var bra förutom att fontanellen var lite liten tyckte han och tyckte man skulle kolla den igen "nästa gång". Idag ringde min BVC tant och sa att jag ska få komma redan på tisdag och träffa en annan läkare och kolla fontanellen igen. Blev förstås lite orolig, nån annan som har erfarenhet av detta? Vad kan det vara och vilken åtgärd gör man om det är det man befarar att det växer ihop för snabbt? Hon hade inte så stor erfarenhet av detta själv hon som ringde så hon kunde inte svara på mina frågor mer än att det "är inget som inte går att åtgärda".
    Nån som vet nåt mer??

• Svar på tråden Åtgärd vid för liten fontanell?
  • jenalsam

Jag skrev i och för sig just i din gästbok, men svarar på dina frågor här ändå. som jag skrev är det sällan något som behöver årgärdas även om fontanellen växer ihop för snabbt, det finns nämligen fem skarvar runt huvudet som förmodligen är öppna och glesas ut när huvudet växer.

Är det så att det blir för trångt för hjärnan i alla fall har hon förmodligen drabbats av något som kallas "båtskalle" och det kräver kirurgi, alltså att man operarar och delar på benet som vuxit ihop. Det låter jätteläskigt, men det finns många läkare som har rutin på att göra dessa operationer och den räknas inte som speciellt riskfylld. När de opererar kommer de aldrig i kontakt med hjärnan, bara benet.

Men framför allt, ställ alla dina frågor till din läkare. Jag har svarat utfrån mina egna erfarenheter och kan absolut ha fel.

Lycka till!

• Laisa

Tack för dina svar, Jenalsam, man blir lite lugnare om man får lite besked... Får väl se vad läkaren på tisdag säger. Tänkte inte så mycket på att ställa så mycketfrågor igår, då han liksom mer i förbifarten nämnde att den var liten och att man typ bara skulle kolla den lite vid nästa besök, lät inte så allvarligt. Det var först när hon ringde idag och gav mig en tid redan på tisdag som man började fundera...

• jenalsam

Har har det gått? Har tänkt på dig..

• Laisa

När vi var dit den tisdagen så tyckte den läkaren också att den var rätt liten så hon skulle remittera oss till barnavdelningen på sjukhuset. Kändes väl lite sisådär blandat!! Men nu har jag varit i Stockholm en vecka med Emmy och då hade dom ringt från BVC och pratat med min sambo och sagt att vi inte behöver oroa oss så länge huvudet växer efter sin kurva och det gär det nu. Så vi får ingen remiss utan fontanellen anses inte vara problematisk bara huvet växer!! Så det känns jätteskönt!!
    Tack för din omtanke!

• jenalsam

Så glad jag blir! Grattis och lycka till i framtiden med er lilla tös

Svar på tråden Åtgärd vid för liten fontanell?