• Anonym (Anonym)

Sne höft/rygg

Hej! Som liten minns jag att skolsköterskan sa att jag hade sne rygg men vad jag minns hade det sedan växt bort. I tonåren började jag störa mig på att min ena höft pekade ut mer än den andra men inget jag tänkt mer på. Nu är jag 25år och jag tycker det känns som att det har blivit mycket, mycket värre. Är detta normalt eller kan det vara så att jag faktiskt har sne rygg/höft eller olika långa ben. kan det bli värre med åren? Är det någon som känner igen sig eller någon som vet hur det kan vara? Jag har periodvis ont i ryggen, vaknar ofta med ryggont. Jobbar som paket och lastbilschaufför med mycket tunga lyft.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sne höft/rygg
  • skolios

Menar du att skolsköterskan konstaterade sned rygg men gjorde ingen uppföljning? Jösses, borde betraktas som tjänstefel. Jag tycker det ser ut som skolios vilket betyder att ryggraden är sned, men jag är bara en amatör så du bör ju vända dig till proffsen . Skolios är, såvitt jag vet, inget man växer ifrån. Däremot har många med skolios bara en väldigt liten krökning som aldrig blir värre, men det vet man inte hur det blir som barn, därför måste man kontrolleras regelbundet tills skelettet har slutat växa i 18-19 års åldern. För de allra flesta växer inte skoliosen mer efter att skelettet slutat växa, men det finns fall där ryggraden blir mer och mer sned även som vuxen. Du upplever att det blivit värre säger du. Sen när? Sen du var liten eller de senaste åren? Har du skolios i släkten? Det är ofta ärftligt. Du bör bli undersökt, det är väldigt enkelt att konstatera skolios via röntgen. Var inte orolig, skolios är inte farligt. Du behöver bara lära dig träna ryggen så den blir starkare.

• Anonym (Opererad)

Jag har scolios. Fick det akut då jag gick i femma. I sexan stelop. Jag. Idag är jag över 30.

Man växer ej ifrån scolios. Jag har ej fått snedare rygg sedan op.

Haft ont väldigt mycket men kör nu på akupressur .vilket hjälper bra. MEN du bör kolla upp!

Stel op låter nog drastiskt och hemskt. Men den har hjälpt mig massor med. Inget jag har problem av. Jag kan böja mig bra. Göra allt.. Förutom kullerbyttor då:D

Och då är jag nästan stel i hela ryggraden. Det jag kan känna av är väderförändringar. Är det väldigt kallt så blir jag lite stel. Men vid värme bra igen.

Men du måste kolla med en sjukgymnast el be om läkartid . Man ska ej leka med ryggen/ höfter då de bär mycket av kroppen.

Och kom ihåg.. Scolios är ingen katastrof för att leva normalt:)

Svar på tråden Sne höft/rygg