• Anonym (Mamman)

    Skydd av SGI

    Hejsan!

    Jag vet att SGI är skyddat under sommaruppehållet när man studerar, men nu har jag en väldigt specifik fråga.

    Jag läser på ett program, men läser inte hela terminer pga mitt arbete eller föräldraledigheten.

    Mellan mina studier (med studiestöd) är jag som sagt mammaledig.

    Tex, jag var mammaledig mellan jan-mars och sedan studerar jag nu mars-juni. I höst börjar jag studera igen i augusti, men kommer vara mammaledig i oktober igen. Behöver jag skydda mitt SGI över sommaren? Jag förstår att jag inte behöver det om jag läser hela terminer, men nu gör jag som ni ser ovan avbrott i terminerna för föräldraledighet. Skyddas ändå mitt SGI?

    Det är mycket viktigt att jag får 100 % korrekt svar på denna fråga då jag får olika svar från ert kundcenter hela tiden eftersom frågan verkar vara komplicerad. Får jag inte rätt svar mister jag mitt SGI.

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning, Sara

  • Svar på tråden Skydd av SGI
  • Försäkringskassan

    Hej Sara!


     


    Här i familjeliv kan vi endast ge generella svar om föräldraförsäkringen och om sgi.


     


    Så länge man har full sysselsättning 5 hela dagar/v från barnets 1 årsdag skyddar man sin sgi. Med full sysselsättning menas att man antingen har föräldrapenning, studerar med studiemedel, är inskriven på Arbetsförmedlingen eller arbetar deltid samt täcker upp med föräldrapenning upptill sin sgi som fastställdes innan barnet föddes.


     


    Här kan du läsa mer på sidan 4 Du kan behålla din sjukpenning.


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/76573377-cea7-4eda-8e7d-f93bb6f62d0a/ff_4070_foraldrapenning1501.pdf?MOD=AJPERES


     


    Om du har varit i kontakt med oss och fått flera olika svar behöver du ändå kontakta vårt Kundcenter så vi kan skicka din fråga vidare till beslutande handläggare som får höra av sig till dig.


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

  • Anonym (Mamman)

    Min fråga var mer om jag läser en kurs mars-juni och sedan direkt efter sommaruoppehåller läser aug-nov, allt med csn medel. Är mitt SGI då skyddat under sommaren?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


     


    Om du innan du började studera med studiemedel har haft full sysselsättning 5 hela dagar/v med antingen arbete, föräldrapenning eller inskriven som arbetssökande är sgin skyddad under sommaren om du har studiemedel både före och efter sommaruppehållet. Det här är inget beslut vi kan ge här utan kontakta vårt Kundcenter så vi får skicka din fråga vidare om du vill få ett beslut.


     


    Läs mer här.


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_B_sjukpenninggrundande_inkomst_+studerar_15_04.pdf?MOD=AJPERES


     


     


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

Svar på tråden Skydd av SGI