• mellimalli

GBG, Backa röd, Blendas gata! HJÄLP!

Hej.

Jag har fått chansen att gå på visning på en lägenhet som ligger på Blendas gata i hisings backa göteborg. Har läst att det kanske inte är det bästa området men har också läst att det är helt okej.. Alltså.. någon som bott där? Känner någon som bor där? Behöver råd.. har tills den 10 maj på mig att tacka ja eller nej .. Stressad! Vårat kontrakt går nämligen ut i september så vi söker panik lägenhet! (Jag och min sambo). Är jätte pressad av detta och behöver verkligen hjälp!

Tack på förhand!

Mvh

• Svar på tråden GBG, Backa röd, Blendas gata! HJÄLP!
  • pumababygirl

Jag har bott i backa när jag var yngre och då var det lugnt. Har varit en del stök och så men vet inte hur det är nu. Jag hade inte flyttat dit igen. Lycka till med lägenhets letandet

• Freiya

Jag är född och uppvuxen i Backa, på "rätt" sida Litteraturgatan, den som går rakt igenom Backa.

Då var det idylliskt. Nu skulle jag aldrig flytta dit. Det bränns bilar och skjuts på folk alldeles för ofta för att jag skulle känna mig trygg där nu. Skulle absolut inte vilja att mina barn växte upp där.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • mellimalli

Var och kollade på lägenheten idag och området var fint tycker jag. Mycket grönska osv. Såg dock ingen mataffär eller ens kiosk i närheten? Verkar lite sådär att man skall behöva åka till brunnsbo torget för att handla.. Ska kolla på lägenhet i kortedala imorgon.. Lutar mer åt det håller om den är fin!

• Freiya

Selma Lagerlöfs torg ligger närmare än brunnsbotorget. Där finns lite olika affärer, bl.a. Hemköp, pizzeria, syatembolag och blomsteraffär.

• Anonym (undrar)
    Freiya skrev 2015-05-06 15:39:46 följande:

Jag är född och uppvuxen i Backa, på "rätt" sida Litteraturgatan, den som går rakt igenom Backa.

Då var det idylliskt. Nu skulle jag aldrig flytta dit. Det bränns bilar och skjuts på folk alldeles för ofta för att jag skulle känna mig trygg där nu. Skulle absolut inte vilja att mina barn växte upp där.

Vilken sida är "rätt" sida om Litteraturgatan?

Jag letar boende och har tittat på hus i Hisings Backa. Jag tyckte att det verkade vara ett vanligt villaområde. 
  • Freiya

Just lägenheterna är uppdelade i väldigt olika omr

• Freiya

Där skenade telefonen..

Just lägenheterna är uppdelade i väldigt olika områden. Hyreslägenheterna på vänster sida om Litteraturgatan när man står med näsan i riktning mot Selma Lagerlöfs Torg. Och bostadsrätterna på höger sida. Det var i alla fall när jag växte upp, som natt och dag.

Villaområdena är ju såklart lugnare. Problemet är ju att det spelar ingen roll hur fint området är. Barnen får ändå gå i skolan med bråkstakarna från de sämre områdena, och jag skulle aldrig vilja att mina barn hängde på Selmas när de blev tonåringar, där de riskerar att bli misshandlade och skjutna av de gäng som hänger där.

Svar på tråden GBG, Backa röd, Blendas gata! HJÄLP!