• Anonym (Sgi)

    Skydd av SGI?

    Hejsan

    Jag studerar just nu en kurs med studiemedel heltid från mars-juni och har därefter sommaruppehåll. Sedan studerar jag från augusti- november. Är mitt SGI skyddat under sommaren? Innan och efter perioden jobbar jag. Spelar det någon roll om jag är inskriven på ett program eller löser enstaka kurser, om man studerar precis innan sommaren och precis efteråt när terminstiden startar?

    Med vänlig hälsning,

  • Svar på tråden Skydd av SGI?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Din SGI är skyddat under den perioden du uppbär studiemedel. Det innebär att läser du ett program på


    Exempel tre år så är SGI skyddad under hela perioden även under sommaren. Detta under förutsättning att du fortsätter studera till hösten.


     


    Om du studerar kortare program om endast har studiemedel kortare perioder kan du behöva skydda dig genom exempel att ställa dig som aktivt arbetssökande.


     


     


    Hälsningar


    Linda, handläggare

  • Anonym (Sgi)

    Min fråga var mer om jag läser en kurs mars-juni och sedan direkt efter sommaruoppehåller läser aug-nov, allt med csn medel. Är mitt SGI då skyddat under sommaren?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du innan du började studera med studiemedel har haft full sysselsättning 5 hela dagar/v med antingen arbete, föräldrapenning eller inskriven som arbetssökande är sgin skyddad under sommaren om du har studiemedel både före och efter sommaruppehållet.


     


    Läs mer här.


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_B_sjukpenninggrundande_inkomst_+studerar_15_04.pdf?MOD=AJPERES


     


     


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

Svar på tråden Skydd av SGI?