• nattae

Brio primo med bas

Har en Brio primo-babyskydd med tillhörande bas. Når jag kopplar på babyskyddet på basen så tycker jag den känns lite ranglig. Den går ju att rucka fram och tillbaka litegrann, och sitter alltså inte så jättehårt. Däremot verkar den ju sitta fast i basen, även om den är lite rörlig och sådär.

Någon som vet om den ska vara så?

• Svar på tråden Brio primo med bas
  • MeAngeleyes

Ja sålänge den sitter ordentligt i basen!

• Dockan

Menar du att basen känns lös eller kopplingen mellan babyskyddet och basen?

Det senare upplever jag definitivt inte ruckbart. Men hur har du fäst basen? Med bälte eller Isofix?

• nattae

Alltså själva stolen sitter typ ruckbar i basen! Inte så att den på nåt sätt går att rycka loss eller att den flyttar på sig i massor, men den går att rucka på.

Nu har jag, kanske lite dumt nog, bara testat stolen direkt på basen utan att ha kopplat in den i bilen och förutsatt att den kommer vara sådär ranglig även när man fäst basen i bilen.

• nattae

Har hittat detta klipp på youtube och så upplever jag att den är..

Finns dock inga kommentarer till den.

• Dockan

Jag tror att upplevelsen fäst i bilen, med bebis i skyddet är helt annorlunda. Även en nyfödd väger ju 3,5 kg. Har nog egentligen aldrig testat skyddet i basen utan barn, mer än precis då vi monterade basen.

Visst är det ytterst lite givmån i fästet, som alla typ av lås och fästen men ranglig är inte ordet. Jag upplever att både spåren man ställer i plus själva låset, med vikten av barnet i gör att det känns rejält fastkilat. Man hör ett mycket tydligt klick då den låser i och efter det kan jag inte göra som klippet du länkade i, men jag har ju typ alltid haft barn i.

• kixan

Med vårt var man oftast tvungen att trycka till lite extra högst upp på bakkanten så att det låste ordentligt, det var lite segt att få i sista klicket liksom.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • nattae

Våran stol klickar i väldigt enkelt! hör tydligt att det klickar i och har ändå provat trycka till lite här och där, men känns inte som att den går att klicka till ännu mer!

Om jag trycker ner skyddet lite så är den såklart inte lika lätt att rucka på, så kanske blir annat när man fäster den i bilen och bebisen sitter där. Den verkar ändå sitta ordentligt fast, men blev så osäker när den nu uppför sig såhär.

Svar på tråden Brio primo med bas