• Anonym (Sambo)

Göra reseavdrag i deklaration utan körkort?

Så här i deklarationstider blev jag lite fundersam.
    Kan man göra avdrag för resor till och från jobbet även om man inte har körkort?
    Även om man inte har körkort kan man ju ha bil och köra ändå (även om det inte är lagligt).
    Och om inte, kan man göra avdrag om ens sambo kör en till jobbet varje dag, eller är det han som ska göra avdrag då?

• Svar på tråden Göra reseavdrag i deklaration utan körkort?
  • Anonym (nallen)

Kanske bättre att ringa skatteverket och fråga.
    Jag tippar på att du inte får/ska göra avdrag när du varken kör bil, har körkort eller äger bilen.

• Anonym (Sambo)
    Anonym (nallen) skrev 2015-05-05 14:07:05 följande:

Kanske bättre att ringa skatteverket och fråga.
    Jag tippar på att du inte får/ska göra avdrag när du varken kör bil, har körkort eller äger bilen.

Fast man kan ju både äga bil och köra den även utan körkort så varför inte, kostnaderna blir ju samma och Skatteverket är ju ingen trafikmyndighet.
  • Anonym (nej)

Inte en chans att du får göra avdrag för bil som du varken har, äger, eller får köra. Din sambo får göra avdrag för sina resor om det överstiger ett visst belopp och om han sparar en viss tid istället för att åka kommunalt. Allt står att läsa hos skatteverket. Fast lite sent påtänkt nu. Deklarationstiden gick ut igår.

• Anonym (R)

Det borde väl bero lite på vem som står för kostnaderna?
    Om jag och min man köpt bil ihop som båda betalar så borde väl jag (som inte har körkort) kunna dra av för att han skjutsar mig? Det är ju ändå jag som betalt för det, även om jag har "chaufför"..

Däremot så borde inte han kunna dra av något på dom resorna om han bara skjutsat mig (dvs det blir "dubbelt" avdraget)

• Anonym (Sambo)
    Anonym (R) skrev 2015-05-05 14:13:38 följande:

Det borde väl bero lite på vem som står för kostnaderna?
    Om jag och min man köpt bil ihop som båda betalar så borde väl jag (som inte har körkort) kunna dra av för att han skjutsar mig? Det är ju ändå jag som betalt för det, även om jag har "chaufför"..

Däremot så borde inte han kunna dra av något på dom resorna om han bara skjutsat mig (dvs det blir "dubbelt" avdraget)

Lite så ja tänkte också. Så länge man har utgifter så bör man ju få göra avdragen, oavsett om man kör själv eller har chaufför.
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (nej) skrev 2015-05-05 14:11:13 följande:

Inte en chans att du får göra avdrag för bil som du varken har, äger, eller får köra. Din sambo får göra avdrag för sina resor om det överstiger ett visst belopp och om han sparar en viss tid istället för att åka kommunalt. Allt står att läsa hos skatteverket. Fast lite sent påtänkt nu. Deklarationstiden gick ut igår.

Deklarationen är inskickad för länge sen, det här var bara en fundering. Jag och min sambo har körkort men gör inga sånna avdrag. Men det kan vara intressant att gräva lite i ändå.
  • Anonym (nej)

Ponera att du verkligen får göra avdraget: du skall tjäna in 2 timmar (tror jag) per dag mot att åka kommunalt. Samt att du bara får dra av en viss summa som överstiger en viss kostnad.

• Anonym (Sambo)
    Anonym (nej) skrev 2015-05-05 14:20:19 följande:

Ponera att du verkligen får göra avdraget: du skall tjäna in 2 timmar (tror jag) per dag mot att åka kommunalt. Samt att du bara får dra av en viss summa som överstiger en viss kostnad.

När man vanligtvis får göra avdrag hör inte till frågan... nu handlar det om man kan göra de även om man inte har körkort, allt annat utgår jag ifrån att man uppfyller för annars är det ju ändå inte giltigt.
  • Anonym (m)
    Anonym (Sambo) skrev 2015-05-05 14:10:05 följande:
    Fast man kan ju både äga bil och köra den även utan körkort så varför inte, kostnaderna blir ju samma och Skatteverket är ju ingen trafikmyndighet.
    Varför ens köra en bil om man inte har körkort?!

Att äga en bil utan att ha körkort är en sak.
  • Anonym (.)

Jag har gjort reseavdrag fast jag inte har körkort. Jag samåker med min man. Det har gått bra i många år men förra året gick det inte igenom, tyvärr!!

Jaja, man måste försöka mygla så mycket man kan :)

• Anonym (Sambo)
    Anonym (m) skrev 2015-05-05 14:38:29 följande:
    Varför ens köra en bil om man inte har körkort?!

Att äga en bil utan att ha körkort är en sak.
    Du har rätt, det är fel att köra bil utan körkort men det var inte vad de här handlade om. Orsakerna kan vara flera men dom spelar inte heller någon roll i frågan.
    Anonym (.) skrev 2015-05-05 14:40:50 följande:

Jag har gjort reseavdrag fast jag inte har körkort. Jag samåker med min man. Det har gått bra i många år men förra året gick det inte igenom, tyvärr!!

Du gjorde alltså avdrag för samma resa som din man gjorde? Ja de är ju fel.
    Men du borde kanske kunna gjort dom avdragen om han inte gjort sina även om du inte haft körkort.
    Hur kom dom på dig? Kom dom på att ni båda åkte samma sträcka eller använde ni samma underlag för granskningen (samma kvitton osv)?

Mygla är en sak (det får stå för var och en) men jag funderade på om det var helt lagligt att göra avdrag trots att man inte har körkort :)

• Anonym (Sambo)
    Anonym (.) skrev 2015-05-05 14:40:50 följande:

Förresten, vad blev konsekvensen av att dom "kom på dig"? Gick avdraget bara inte igenom eller blev du återbetalningsskyldig för tidigare år och fick du nåt straff typ böter osv?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sambo) skrev 2015-05-05 15:00:42 följande:
    Förresten, vad blev konsekvensen av att dom "kom på dig"? Gick avdraget bara inte igenom eller blev du återbetalningsskyldig för tidigare år och fick du nåt straff typ böter osv?
    Nej det hände ingenting. Alltså dom vet ju inte att jag inte har körkort, dom undrade bara vilken bil jag använde eftersom min man använde vår. Men i flera år har vi fått dubbel reseersättning. Några kvitton var det aldrig tal om. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var men jag fick inget straff.
  • Anonym (....)

Avdrag för resor till jobbet är klart man kan göra? Det får man ju göra även om man åker kommunalt.

• Anonym (Fan också!)
    Anonym (....) skrev 2015-05-05 15:34:49 följande:

Avdrag för resor till jobbet är klart man kan göra? Det får man ju göra även om man åker kommunalt.

Får man regler på det?
  • Lunsentuss64

Du får avdrag för alla kostnader som överstiger 10.000 kr.

Så har du t ex köpt 12 månadskort för 1000 kr är avdraget värt 2000 kr. Beroende på din inkomst är minskas skatten olika mycket, men om du tjänar under 35.000 kr i månaden blir avdraget värt netto ca 600 kr, dvs din skatt minskar med 600 kr. Inga jättesummor just i detta fall men dumt att ge bort i onödan till skattmasen...

En del köper åkkort för 25-30' om året och då blir det mer värt förståss. Och kostar också mer.

• Lunsentuss64

All står att läsa på skatteverkets hemsida så leta dig fram där.

Dessutom kan man kompettera sin deklaration ända till den slutgiltiga skatten är bestämd, står också på hemsidan. Inget är således hugget i sten bara för att det är den 4 maj.

Svar på tråden Göra reseavdrag i deklaration utan körkort?