• Anonym (Fästmön)

Liten vigsel utomhus - Vad "gör" man?

Hej!

Vi kommer gifta oss i sommar. Vi är båda överens om att vi vill ha en liten, privat cermoni där vi kommer ge personliga löften. Vi har valt en plats som betyder mycket för oss (utomhus) och har bokat en förrättare.

Vi vill ha barnen och våra föräldrar med i början, men att dessa går undan den sista stunden när vi ger varandra våra löften. (Förrättaren tar med två vittnen.)

Nu är min fråga. Tips på vad "gör" man under cermonin? Jag har läst om folk som sjunger eller läser dikter, men vi är för få för att sjunga och barnen är tillfrågade, men de vill inte läsa något. 
    Det känns lite märkligt att åka till den här platsen och sedan åka hem igen en kvart senare. Tips på vad cermonin kan innehålla?

Tack!

• Svar på tråden Liten vigsel utomhus - Vad "gör" man?
  • Anonym (Belle)

Har du varit på bröllop själv? Hur gick de till? Vad sa man/gjorde man?
    Är det en kyrklig vigsel så är innehållet ganska givet.
    Är det en borgerlig vigsel så kan man bygga upp den på precis samma sätt med textläsningar, sånger och annat så att den känns lika fin och äkta som en kyrklig (om det är vad man är ute efter).
    Annars så är inte en borgerlig vigsel särskilt lång!

Kan förrättare tänka sig att läsa dikter/texter utöver de som behövs för själva vigselakten eller har ni någon anhörig som vill eller kan?
    Sånger kan antingen sjungas gemensamt eller av en solist, om nu inte barnen vill.

Vi gifte oss borgerligt och det tog ca 20 min. Då var det prat från förrättaren först, våra löften, han läste en text som vi valt och slutligen avslutade han med en dikt. Tydligen så hade han för vana att alltid läsa en dikt vid sina vigslar vilket gjorde att det blev lite överraskningsmoment även för oss. Det var fint!

Svar på tråden Liten vigsel utomhus - Vad "gör" man?