Sorbus skrev 2015-05-05 19:25:22 följande:
Jag ser inte måtten så det är inte helt lätt att säga om det kan bli för trångt. Vilket program har du använt för att rita upp rummet? Det finns ett som heter room328 där man ritar upp sitt rum i 2d och sedan kan se det i 3d och "gå runt" i rummet så får man lite mer känsla för hur tight det blir.
Jag tycker placeringen av dusch, handfat och toa känns rätt logiska utifrån hur rummet ser ut. Jag gillar inte att ha dusch som delvis täcker ett fönster. Har man plaskat vatten på fönsterkarmarna brukar de inte vara för fräscha efter ett tag. Och då blir det ju det hörnet du valt kvar. När man kommer in rummet kan det också vara trevligare att se dusch och handfat än toastolen. Dessutom får du mer sammanhängande golvyta så här än om du sätter handfatet på motsatt vägg. Om du väljer handfat med samma dimensioner som det du har ritat in nu så blir det mindre plats för passage mellan handfat och dusch när man kommer in badrummet än med layouten på bilden. Det brukar oftast inte bli bra om det känns trångt att komma in i ett rum.
Att tänka på:
Det ser ut som en duschhörna med dörrar som viks in/ut (alltså inte skjutdörrar som i en duschkabin). När man går in och ur duschen kommer man att vilja öppna dörrarna utåt. Tänk på att inte lämna för lite utrymme mellan duschväggarna och handfat/kommod samt skåpet (eller vad det är mittemot duschen) så att dörrarna slår i.
Handdukshängare/tork. Det är väldigt praktiskt med handdukstork. Just nu finns det inte mycket plats kvar på väggarna, i alla fall inte för den vanligaste typen som ser ut som en stege, men det finns ju andra lösningar om ni vill ha en.
Jag här använt det programmet! Ser inte så trångt ut när man tittar i 3D tycker jag.
Nä fönster i duschen känns inte så bra! Vi har dusch/badkar vid fönstret idag och fönstret har blivit riktigt ruttet och fult! I förslaget från affären när duschen är där är det nån speciallösning så duschväggen går så den täcker fönstret på nåt vis. Tack för att du påpekade att duschdörrarna ska kunna öppnas utåt! Det har jag inte alls tänkt på faktiskt! Måste kika på detta.
Handdukstork har jag funderingar på att ha typ en sån med svängarmar som man kan flytta åt olika håll. Tror att en sån ska kunna få plats bredvid duschen.
Tack för alla tips allihopa! Kom gärna med fler :) eller om nån är bra på att rita upp vill jag gärna se era förslag :)