• HASP

Behöver hjälp med hur jag ska renovera mitt badrum! Behöver tips!

Hej!

Jag behöver verkligen hjälp av någon som är duktig på att rita upp badrum då vi ska renovera men jag får det inte att bli bra... Det är ett litet badrum (220*160) så det är svårt att få till det, främst med placering av dusch då det sitter ett fönster precis där det vore lämpligast att ha duschen.

Vi har fått ett förslag från en butik som sysslar med sådant men jag är inte helt säker på att jag tycker det är helt perfekt =) Har även testat att rita själv i ritprogram på nätet. Kom gärna med åsikter om min ritning! Är det för trångt någonstans (ex mellan handfat och toalett?), något annat som är tokigt som jag inte tänkt på ? ( Ska försöka lägga in bilden i en kommentar här under)

Ös på med förslag hur ni hade gjort! Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Behöver hjälp med hur jag ska renovera mitt badrum! Behöver tips!
  • nettizmedman1

Jag håller med om att det inte blev helt bra. Om det var mitt badrum så skulle jag ha haft handfatet vid fönstret. Jag tycker det känns trevligare om handfatet syns lite i fönstret en toan.

• HASP

Jag vill gärna ha en spegel ovanför handfatet så därför har jag inte placerat det vid fönstret. Detta är min ritning, på den från affären sitter duschen i det högra övre hörnet och går delvis över fönstret.

Tar gärna fler förslag!

• HASP

Toan är lägre och kommer inte synas i fönstret om det var så du menade förresten?

• HASP

Nä det är inget golvfönster :) skulle isåfall kunna sätta handfat och spegel mot väggen bredvid dörren. Men då tar det upp hela den väggen. Vad tror du pm det?

• nettizmedman1

tror inte att det gör något att det tar upp hela väggen. tänker att det kan vara härligt att titta ut när man borstar tänderna. Tror badrummet kommer se större ut då med. Men man ska ju ha det som man trivs i det själv med.

• HASP

Det är sånt där räfflat/mönstrat glas eller vad man ska säga så det går inte att titta ut tyvärr. Tror du inte det känns trångt när man går in genom dörren och handfatet är alldeles intill dörröppningen?

• nettizmedman1

Det beror på vad du ska ha för dusch. Om du ska ha en dusch där allt sitter ihopp eller om du ska ha dusch dörrar. Om du har dusch dörrar så brukar dom gå och fälla in och det kan vara smidigt när badrummet är så litet. Jag tror inte att det blir så trångt. Men det beror ju med på vad du ska ha för handfat? Du kan ju tex  ha ett sånt här handfat. Blir lite smalare där du går in då.  www.bygghemma.se/inomhus/badrum/tvattstall/tvattstall-noro-ocean-900-vit-porslin/p-473888

• Sorbus

Jag ser inte måtten så det är inte helt lätt att säga om det kan bli för trångt. Vilket program har du använt för att rita upp rummet? Det finns ett som heter room328 där man ritar upp sitt rum i 2d och sedan kan se det i 3d och "gå runt" i rummet så får man lite mer känsla för hur tight det blir.

Jag tycker placeringen av dusch, handfat och toa känns rätt logiska utifrån hur rummet ser ut. Jag gillar inte att ha dusch som delvis täcker ett fönster. Har man plaskat vatten på fönsterkarmarna brukar de inte vara för fräscha efter ett tag. Och då blir det ju det hörnet du valt kvar. När man kommer in rummet kan det också vara trevligare att se dusch och handfat än toastolen. Dessutom får du mer sammanhängande golvyta så här än om du sätter handfatet på motsatt vägg. Om du väljer handfat med samma dimensioner som det du har ritat in nu så blir det mindre plats för passage mellan handfat och dusch när man kommer in badrummet än med layouten på bilden. Det brukar oftast inte bli bra om det känns trångt att komma in i ett rum.

Att tänka på:
    Det ser ut som en duschhörna med dörrar som viks in/ut (alltså inte skjutdörrar som i en duschkabin). När man går in och ur duschen kommer man att vilja öppna dörrarna utåt. Tänk på att inte lämna för lite utrymme mellan duschväggarna och handfat/kommod samt skåpet (eller vad det är mittemot duschen) så att dörrarna slår i.

Handdukshängare/tork. Det är  väldigt praktiskt med handdukstork. Just nu finns det inte mycket plats kvar på väggarna, i alla fall inte för den vanligaste typen som ser ut som en stege, men det finns ju andra lösningar om ni vill ha en.

• HASP
    nettizmedman1 skrev 2015-05-05 19:19:54 följande:

Det beror på vad du ska ha för dusch. Om du ska ha en dusch där allt sitter ihopp eller om du ska ha dusch dörrar. Om du har dusch dörrar så brukar dom gå och fälla in och det kan vara smidigt när badrummet är så litet. Jag tror inte att det blir så trångt. Men det beror ju med på vad du ska ha för handfat? Du kan ju tex  ha ett sånt här handfat. Blir lite smalare där du går in då.  www.bygghemma.se/inomhus/badrum/tvattstall/tvattstall-noro-ocean-900-vit-porslin/p-473888

Tänkte ha duschdörrar så man kan fälla in dem och få lite mer plats!

Gillar inte den typen av handfat (tycker inte de är så snygga) men det kanske är nåt att tänka på med tanke på att det ger mer plats... Hmm får fundera lite.
  • HASP
    Sorbus skrev 2015-05-05 19:25:22 följande:

Jag ser inte måtten så det är inte helt lätt att säga om det kan bli för trångt. Vilket program har du använt för att rita upp rummet? Det finns ett som heter room328 där man ritar upp sitt rum i 2d och sedan kan se det i 3d och "gå runt" i rummet så får man lite mer känsla för hur tight det blir.

Jag tycker placeringen av dusch, handfat och toa känns rätt logiska utifrån hur rummet ser ut. Jag gillar inte att ha dusch som delvis täcker ett fönster. Har man plaskat vatten på fönsterkarmarna brukar de inte vara för fräscha efter ett tag. Och då blir det ju det hörnet du valt kvar. När man kommer in rummet kan det också vara trevligare att se dusch och handfat än toastolen. Dessutom får du mer sammanhängande golvyta så här än om du sätter handfatet på motsatt vägg. Om du väljer handfat med samma dimensioner som det du har ritat in nu så blir det mindre plats för passage mellan handfat och dusch när man kommer in badrummet än med layouten på bilden. Det brukar oftast inte bli bra om det känns trångt att komma in i ett rum.

Att tänka på:
    Det ser ut som en duschhörna med dörrar som viks in/ut (alltså inte skjutdörrar som i en duschkabin). När man går in och ur duschen kommer man att vilja öppna dörrarna utåt. Tänk på att inte lämna för lite utrymme mellan duschväggarna och handfat/kommod samt skåpet (eller vad det är mittemot duschen) så att dörrarna slår i.

Handdukshängare/tork. Det är  väldigt praktiskt med handdukstork. Just nu finns det inte mycket plats kvar på väggarna, i alla fall inte för den vanligaste typen som ser ut som en stege, men det finns ju andra lösningar om ni vill ha en.

Jag här använt det programmet! Ser inte så trångt ut när man tittar i 3D tycker jag.

Nä fönster i duschen känns inte så bra! Vi har dusch/badkar vid fönstret idag och fönstret har blivit riktigt ruttet och fult! I förslaget från affären när duschen är där är det nån speciallösning så duschväggen går så den täcker fönstret på nåt vis. Tack för att du påpekade att duschdörrarna ska kunna öppnas utåt! Det har jag inte alls tänkt på faktiskt! Måste kika på detta.

Handdukstork har jag funderingar på att ha typ en sån med svängarmar som man kan flytta åt olika håll. Tror att en sån ska kunna få plats bredvid duschen.

Tack för alla tips allihopa! Kom gärna med fler :) eller om nån är bra på att rita upp vill jag gärna se era förslag :)
  • nettizmedman1

japp men det är ju smaken som avgör hur man vill ha det. Men kolla på bilder på badrum så kanske du kan ta en ide där ifrån och göra om den som du gillar. Så gjorde vi med vårat badrum.

• HASP

Är det här förslaget bättre? Det är det vi fick ritat åt oss.

• Butterscotch

Var sitter avlopp och sånt idag? Jag tycker spontant att bilden i ts är en ganska bra plan, men jag hade velat flytta toan så att den är bredvid duschen precis till vänster när man kommer in. Då behöver man flytta dörren lite till höger men det borde inte vara något stort jobb

• HASP
    Butterscotch skrev 2015-05-06 06:43:12 följande:

Var sitter avlopp och sånt idag? Jag tycker spontant att bilden i ts är en ganska bra plan, men jag hade velat flytta toan så att den är bredvid duschen precis till vänster när man kommer in. Då behöver man flytta dörren lite till höger men det borde inte vara något stort jobb

Duschen är i övre högra hörnet och toan i övre vänstra hörnet och handfatet där emellan. Så allt kommer antagligen att behövas göras om oavsett.

Jag har också tänkt på att ha toan där och att flytta dörren men det går inte för till höger om dörren sitter ett element i rummet utanför...
Svar på tråden Behöver hjälp med hur jag ska renovera mitt badrum! Behöver tips!