sänkt immunförsvar som gravid?
är ju sjuk jämt!
host och snörvel...jag som vääääldigt sällan blev sjuk innan graviditeten..
är ju sjuk jämt!
host och snörvel...jag som vääääldigt sällan blev sjuk innan graviditeten..
ja... det stämmer att imunförsvaret är sänkt under graviditeten. Annars så skulle fostret stötas ut eftersom det är en främmande organism för kroppen. För min del så känns det helt okej eftersom jag annars inte kan dricka mjölk eller äta vissa födoämnen. Det kan jag nu. Så gissa om jag njuter av att dricka kall mjölk och äta jordgubbar och hallon!
Jag var ofta sjuk innan graviditeten, men nu har jag varit frisk som en nötkärna hela tiden! Skumt...
åh vilka intressanta svar! TACK!
Var också konstant förkyld under första månaderna av graviditeten
Just det! Många slipper sina allergier och annat under graviditeten p.g.a. sänkt imunförsvar! Tror det är därför i alla fall.... Hmmm...
min läkare sa att graviditeten kan skjuta undan vissa sjukdomar..som min struma t.ex..äter ingen medicin nu..provsvaren är finemang!
Sedan jag fick posistivt svar 14 maj är nu v 18 (17+5) så har jag spytt fyra gånger och då inte mått illa innan utan bara spytt, för ca 1½ vecka sedan så vaknade jag av att jag hade ont i magmunnen och under nästan 24 timmar spydde jag varje gång jag var uppe men då var jag sjuk inte pågrund av att jag är gravid. Det enda jag fick i mig var nyponsoppa vatten och två rostmackor utan smör på, det jobbia var att efteråt komma igång att äta igen.
Förutom en snuvig näsa har jag aldrig varit så frisk som nu när jag är gravid. Var ofta sjuk innan. Har sluppit min vanliga vårförkylning, min pollenallergi har inte varit speciellt farlig och jag har knappt kännt av min reumatism alls. Underbart skönt.
Jag är också frisk förutom att jag är lite täppt i näsan men det hör ju tydligen till. Men annars ingen som helst förkylning. Jag brukar vara det ofta. Det enda jag mått dåligt för är ju isåfall lite illamående och lite huvudvärk och denna mensvärk i magen... men det är ju inget som varit så besvärligt att jag behövt vara hemma eller nånting sånt.
Får väl se i höst här om man får några rejäla förkylningar el om man klarar sig även då...
varkar som det blir tvärtom..friska blir sjuka osv
nej det är tvärtom..man får bättre imunförsvar under graviditeten
jaså? annars lät tingens inlägg väldigt realistiskt..att fostret skulle stötas ut av försvaret annars..hmm
Nej bebban. man får sämre immunförsvar... Mamman tar skiten bebis håller sig frisk.Ring o prata med din BM om du inte tror det..
Bebban:
Under graviditeten påverkas immunförsvaret, vilket gör att vissa mikroorganismer - som normalt är ganska harmlösa - kan få tillfälle att skada modern och fostret. (Källa www.infomedica.se/artikel.asp&PreView= )
Det är riktigt att immunförsvaret drar ner aktiviteten under graviditeten, för barnets skull. Och det kan då ha både positiva och negativa effekter, men de beror ytterst av samma sak.
Eftersom kroppen blir mindre benägen att köra igång hela maskineriet med antikroppar, histamin och immunförsvarets olika "truppslag" i form av hjälparceller, mördarceller m fl, så kan många uppleva att allergier dämpas eller försvinner.
De som har autoimmuna sjukdomar, där kroppen angriper sig själv, (t ex Crohns sjukdom, ulcerös colit, reumatiska sjukdomar, psoriasis osv) kan då få färre och lindrigare symptom pga detta; de blir alltså ofta friskare under graviditeten.
Nackdelen är att svamp, bakterier och virus lättare får fäste i kroppen när dess immunreaktioner är dämpade, och många får ju också problem med svamp och urinvägsinfektioner som gravida.
Men tack vare att de flesta nog försöker sköta sig, äta bättre, skippa tobak och sprit och vila mer när de är gravida så blir nog nettoeffekten på hälsan ändå positiv för majoriteten av oss.
Hej Här har du en som var sjuk i princip HELA TIDEN fram till vecka 20 ungefär...
Pratade med min BM om detta och hon sa att när man blir sjuk så har kroppen har två saker att "ta hand om", dels graviditeten och dels förkylningen. Kroppen prioriterar förkylningen och lägger mindre energi på att försöka bli frisk! Det är också lättare att dra på sig en ny förkylning eftersom kroppen dessutom är svag efter en förkylning.... Jag fick rådet att försöka ta det lungt och inte utsätta mig för risker att bli smittad av något samt försöka kurera mig ordentligt mot de förkylningar jag hade! Jag blev i alla fall frisk tillslut
Så är det nog, kroppen koncentrerar sig på fostret i första hand.
Man kan tex ha sämre läkkött under graviditeten.
Blir man förkyld kan det hålla i sig jättelänge, men själv märkte jag inte att jag var förkyld oftare, heller inte detta med läkköttet då jag tatuerade mig precis i samma veva som jag blev gravid och senare drog ut två visdomständer, läkte så bra så, men det är nog olika för olika personer.