• StefanOCissi

Min 6åring äter inte.

Hej!

Jag har en son på snart 7 år.
    Han har sedan 3-4 veckor tillbaka vägrat att äta mat smörgås osv, han äter endast sånt som inte innehåller några bitar såsom youghurt kvarg nyponsoppa osv.

Vi har varit hos läkaren som inte hittar något fel på mage eller i munnen.

Han har inte ont i halsen tänderna magen eller munnen.

Han är pigg och leker som vanligt men vi börjar att bli väldigt oroliga nu och vet inte vad vi ska göra.

Är det någon som har varit med om något liknande så snälla svara!

• Svar på tråden Min 6åring äter inte.
  • Orkide

Är han rädd för att sätta i halsen? Tänker att han är rädd för att bitar ska fastna.

• StefanOCissi

Ja det har vi också tänkt på men vad vi vet så har han inte satt i halsen och om man frågar om det är därför som han inte vill äta så säger han nej.

• scanmia

Har ni frågat honom varför?

Äter han godis eller chips med bitar? Alltså kan han äta det rent fysiskt om det bara är värt det rent energimässigt och smakmässigt.

Har han någon absolut favoriträtt? Finns det någon matsituation som han gillar speciellt (tex grilla korv på lägereld, mormors pannkakor, sushi på stan)? Kanske lite extra för att bryta beteendet och komma över problemet?

Skulle han kunna tänka sig att smaka på mat om han hade tillåtelse att spotta ut den? Snyggt alltså i en servett...

Skulle han gå med på att jobba med er så att ni tillsammans går från soppa till mos till mjuka bitar osv? Skulle han vara intresserad av att laga mat tillsammans med er?

• StefanOCissi

Tack för svar!

Vi har frågat varför men får inget svar.

Han äter inte chips el godis heller.

Han smakar på maten i skolan och hemma men sen spottar ut den.

Vi har provat en del att han får välja maträtt osv men det har inte fungerat. Han blir arg om man pratar för mycket om det.

• StefanOCissi

Tack för svar!

Vi har frågat varför men får inget svar.

Han äter inte chips el godis heller.

Han smakar på maten i skolan och hemma men sen spottar ut den.

Vi har provat en del att han får välja maträtt osv men det har inte fungerat. Han blir arg om man pratar för mycket om det.

Svar på tråden Min 6åring äter inte.