• Anonym (ur)

Magsjuka, ska man äta eller inte??

OBS! TMI-varning på trådstarten!

Har haft orolig mage flera dagar, men inatt slog magsjukan till och jag har fått springa på toaletten flera ggr. Kräktes en gång också.
    Imorse räckte det med att jag drack för att jag skulle behöva springa på toaletten, men nu verkar det bättre. Illamåendet och så är mkt bättre (kanske för att magen är tom i princip, till skillnad från in att när det började).
    Det jag har ätit idag är: blåbärssoppa, buljong, varmt ingefärsvatten, banan, smörgåsrån med smör och kokt torsk i buljong och det har jag klarat att äta utan illamående (tänkte ev testa med potatis, morots och kycklingsoppa senare och se om jag får ner det). Men ett tag efter jag ätit så kör magen igång och jag måste springa på toaletten :( 

Och det jag undrar är därför om jag bör låta bli att äta/äta mer försiktigt och låta magen vila eller om det är bättre att äta så man får energi?

Jag är inte lite lös utan det rinner fortfarande rätt igenom om man säger och har säkert gått över 20 ggr på toa idag :( 

• Svar på tråden Magsjuka, ska man äta eller inte??
  • Påven Johanna

Jag äter inget när jag har magsjuka, jag dricker bara små klunkar vätska ofta. Är du hungrig när du har magsjuka alltså?

• Anonym (ur)
    Påven Johanna skrev 2015-05-06 18:14:53 följande:

Jag äter inget när jag har magsjuka, jag dricker bara små klunkar vätska ofta. Är du hungrig när du har magsjuka alltså?

Ja, Inte alls samma aptit som vanligt förstås, men under eftermiddagen har jag börjat känna lite hunger igen. Tidigare idag hade jag ingen aptit men åt ändå lite rån+ansträngde mig för att få i mig vätska för att jag inte skulle bli helt energilös.

Brukar få ganska kortvarig och mild magsjuka tror jag? så det värsta sker på natten och är över på ett par timmar. och jag brukar inte kräkas så mkt.Så det känns som att jag är frisk snart, men dröjer nog tidigast till imorgon innan jag kan äta som vanligt.

Klarar ju iaf av att äta kex och lite banan, lite kokt fisk och varma drycker utan att få mer illamående iaf så det kanske betyder att det är bra att äta då?
  • Anonym (ur)
    Påven Johanna skrev 2015-05-06 18:14:53 följande:

Brukar du vara sjuk i flera dar också eller är det bara första dagen du inte känner hunger? Jag har nog större energibehov än många andra/hög ämnesomättning så jag brukar alltid försöka tvinga i mig mat vid sjukdom tex förkylning eftersom jag annars tappar all energi.  
  • SofiK

Jag har alltid hört tumregeln "ät dig frisk från förkylning och svält dig frisk från magsjuka".

Det viktigaste är att dricka, eftersom du gör dig av med mycket vätska i både det ena och det andra som försvinner från kroppen ;)

Men om du får i dig vätska med lite energi i stil med blåbärsdryck eller så- så är ju det bara bra.

Lyssna på kroppen r alltid bra!

• Anonym (ur)
    SofiK skrev 2015-05-06 21:03:20 följande:

Jag har alltid hört tumregeln "ät dig frisk från förkylning och svält dig frisk från magsjuka".

Det viktigaste är att dricka, eftersom du gör dig av med mycket vätska i både det ena och det andra som försvinner från kroppen ;)

Men om du får i dig vätska med lite energi i stil med blåbärsdryck eller så- så är ju det bara bra.

Lyssna på kroppen r alltid bra!

okej jag skulle kanske följt den tumregeln. Jag har inte varit dålig i magen sedan igår kväll, har inte behövt bajsa sedan dess, så jag tror ju magen är bra igen? Och sedan igår har jag känt mig sugen på att äta ost (typ det enda jag inte mår illa av att tänka på förutom de övriga sakerna jag ätit, så jag tänkte det skulle funka idag när jag var bra i magen igen) så jag hade lite ost på rånen jag åt idag men nu bubblar magen och jag mår jätteilla igen :( 
  • SofiK
    Anonym (ur) skrev 2015-05-07 13:27:35 följande:

okej jag skulle kanske följt den tumregeln. Jag har inte varit dålig i magen sedan igår kväll, har inte behövt bajsa sedan dess, så jag tror ju magen är bra igen? Och sedan igår har jag känt mig sugen på att äta ost (typ det enda jag inte mår illa av att tänka på förutom de övriga sakerna jag ätit, så jag tänkte det skulle funka idag när jag var bra i magen igen) så jag hade lite ost på rånen jag åt idag men nu bubblar magen och jag mår jätteilla igen :( 

Jag tycker du gör rätt i att börja försiktigt. Sen är nog inte ost det snällaste för magen. Bara själva rånet hade nog varit bättre att börja med. Känner du att magen blir sämre igen så får du kanske hålla dig till flytande ett tag till. Bara för att du inte har spytt eller så på ett tag måste det ju inte innebära att du är "bra" igen. Magen är ju tom. Och när du fyller på den igen så har den ju nått att spy upp igen. Som sagt- börja försiktigt ;) men känner du dig hubgrig så är det ofta ett tecken på att du börjar bli bättre. Jag upplever att man känner inget sug efter mat när man fortfarande är dålig...
  • Manligt Initiativ

Håll vätskenivåerna upp så gott det går och måttligt. Man gör sig av med extrema mängder vätska när man är magsjuk. 

Orkar du äta så ät saker som är lättsmälta. Lite sälta och saker som lugnar magen. Men tänk på att allt du äter kan tänka sig komma upp eller så går det ut snabbt då magen inte smälter mycket under tiden man är magsjuk.

Sen är det bara o härda ut tills det är över :)

Svar på tråden Magsjuka, ska man äta eller inte??