Frågor om jobb på oljeplattform
Hej Hej, Har nu lite frågor till er som jobbar på oljeplattform i Norge eller har kunskaper om hur den marknaden ser ut.
Det är så att jag går ut gymnasiet nu i sommar och jag har varit inne ganska länge på att just studera i Norge så jag får behörigheten och kunskapen för att få arbeta på en plattform, då jag ser det som mitt drömyrke och något jag verkligen vill arbeta med. Det är så att jag blir 20 i sommar så åldern har jag inne. Och jag siktar på att ta grundkursen nästa år om allt funkar och löser sig.
Jag hade tänkt att studera på Nortrain. Det är så att det kostar en hel del att ta denna kurs (grunnkurs i borr och brönnteknik) och diverse små kurser som behövs
som själva "grunden" för att ha en relativt god chans att få anställning.
1. Är det hög konkurrens om att komma in på denna grundkurs?
2. Hur tror ni arbetsmarknaden ser ut 2016 och några år framåt?
Har följt lite nyheter och om jag förstår rätt så ska arbetsmarknaden bli relativt bra igen runt omkring 2016 och några år framåt? Kanske har helt fel så rätta mig isåfall.
3. Jag har ingen fastanställning på något jobb och då kanske det kan bli lite svårt att få ett lån till att betala kursen men enligt min studievägledare så finns det fortfarande chans att få ett godkännande lån till kursen och man kan omvandla en del av lånet till stipendium enligt dom själva på Nortrain.
Så vart ska jag vända mig för att fortsätta diskutera detta och få mera information? Min bank (Swedbank) eller ska jag vända mig någon annanstans?
Väldigt tacksam för all hjälp ni kan ge mig.