• Paulina P P

    Kan en nötallergiker äta hasselnötsessens?

    Jag har en bekant som är nötallergiker. Det är ju inga problem att baka utan nötter, men jag undrar ändå om man skulle kunna göra en kaka som det ska vara nötter i, tex hasselnötter eller valnötter, och ersätta dem med solrosfrön eller mandel (hon tål mandel) och komplettera med valnöts- eller hasselnötsessens. Essenser är väl konstgjorda? Eller är nötallergiker även allergiska mot essenser?

  • Svar på tråden Kan en nötallergiker äta hasselnötsessens?
  • viseversa

    Varför frågar du inte henne? Eftersom nötallergi är väldigt farligt hoppas jag INTE att du testar detta utan att ha FRÅGAT henne exakt vad hon tål.

  • Paulina P P
    viseversa skrev 2015-05-07 13:37:08 följande:

    Varför frågar du inte henne? Eftersom nötallergi är väldigt farligt hoppas jag INTE att du testar detta utan att ha FRÅGAT henne exakt vad hon tål.


    Hon bryr sig inte om att äta bakverk med nötter i. Eftersom hon aldrig provat vet hon ju inte vad hon går miste om. Hon är inte så allergisk att hon dör om hon får en bit i munnen. Däremot blir det rejält obehagligt och hon svullnar upp.

    Jag var tidigare sambo med en nötallergiker, och under de åren tyckte jag att det var så trist att jag aldrig kunde baka nötkakor och liknande. Klart att jag hade kunnat i och för sig, bara han inte åt av dem, men det är ju trevligt att kunna dela en matupplevelse med någon annan och äta samma.
  • Paulina P P
    Paulina P P skrev 2015-05-07 13:43:22 följande:
    Hon bryr sig inte om att äta bakverk med nötter i. Eftersom hon aldrig provat vet hon ju inte vad hon går miste om. Hon är inte så allergisk att hon dör om hon får en bit i munnen. Däremot blir det rejält obehagligt och hon svullnar upp.

    Jag var tidigare sambo med en nötallergiker, och under de åren tyckte jag att det var så trist att jag aldrig kunde baka nötkakor och liknande. Klart att jag hade kunnat i och för sig, bara han inte åt av dem, men det är ju trevligt att kunna dela en matupplevelse med någon annan och äta samma.
    Alltså, läpparna svullnar upp. Inte hela hon. Om hon bara tar en bit i munnen utan att tugga och det är nötter i börjar det killa i munnen och då spottar hon ut det (jag var med en gång när hon fick bröd med nötter i av misstag på en restaurang).
  • Fia 28

    Så länge du är 100% säker på att det är konstgjord essens så är det ok.
    MEN om det är någon som är extremt allergisk mot nötter så kommer de troligen inte vilja/våga äta något som luktar/smakar nötter.

  • viseversa
    Paulina P P skrev 2015-05-07 13:43:22 följande:
    Hon bryr sig inte om att äta bakverk med nötter i. Eftersom hon aldrig provat vet hon ju inte vad hon går miste om. Hon är inte så allergisk att hon dör om hon får en bit i munnen. Däremot blir det rejält obehagligt och hon svullnar upp.

    Jag var tidigare sambo med en nötallergiker, och under de åren tyckte jag att det var så trist att jag aldrig kunde baka nötkakor och liknande. Klart att jag hade kunnat i och för sig, bara han inte åt av dem, men det är ju trevligt att kunna dela en matupplevelse med någon annan och äta samma.
    Att baka mat med nötter i är inget måste. Och det är helt galet att baka det till någon som inte tål det.
  • Gizmo

    Varför vill du riskera din kompis hälsa genom ha bakverk som innehåller nötter? Verkar idiotiskt att ens chansa. Finns massor med gott kaffebröd utan nötter! 

  • Fjärilslarv
    viseversa skrev 2015-05-07 13:37:08 följande:

    Varför frågar du inte henne? Eftersom nötallergi är väldigt farligt hoppas jag INTE att du testar detta utan att ha FRÅGAT henne exakt vad hon tål.


    all allergi är farlig om allergikern är riktigt allergisk.... all allergi kan ge allergichock och försätta patienten i koma.
  • viseversa
    Fjärilslarv skrev 2015-05-07 18:11:30 följande:
    all allergi är farlig om allergikern är riktigt allergisk.... all allergi kan ge allergichock och försätta patienten i koma.
    Jaha? Nu snackar vi om nötter här men tack för lektionen i något jag REDAN VET!
  • Fjärilslarv
    viseversa skrev 2015-05-07 18:57:22 följande:
    Jaha? Nu snackar vi om nötter här men tack för lektionen i något jag REDAN VET!
    jises take a chillpill
Svar på tråden Kan en nötallergiker äta hasselnötsessens?