• NovaLe

någon som har studerat distans på nti skolan??? gymnasiekurser

Hejsan alla som vill berätta för mig om hur det är att studera på nti skolan, jag ska börja läsa på måndag. Börjar med ett ämne för att se hur det är och hur det går.

Jag skulle vilja veta hur det är att plugga distans. Hur e det med proven?
    Gör man muntliga uppgifter med lärarna via telefon???
    Om man gör proven hemma , får man använda sig av böckerna då?
    Är det tufft o hur e lärarna
    Aja har skitmånga funderingar!!

Skriv o berätta, jag skulle bli jätte glad!
    lite orolig inför starten

• Svar på tråden någon som har studerat distans på nti skolan??? gymnasiekurser
  • Jennie Brunflo

Jag pluggar på/med NTI just nu.

Man kan välja att läsa heltid, 50% eller 25% fart.

Om man läser helfart så har du ett skriftligt prov som du skriver ut från internet som ska in varje vecka. (läser du halvfart så är det varannan vecka)
    Du har vissa uppgifter som du löser direkt på internet som de har som "närvarokoll".
    Sista fredagen är det prov på internet. Detta förutsätter att du kan sitta uppkopplad mot nätet i flera timmar och göra provet.

Efter kursen så ringer läraren dig och pratar igenom kursen, då ska du ha de skriftliga proven framför dig för de gås igenom då.

Du får alltid använda dig av böckerna och formelsamlingarna om det finns sådana.

Lärarna ser du aldrig...du har en sida som är din och via den kan du ställa skriftliga frågor till lärarna och dina studiekamrater.
    Du kan även ringa läraren om det är något jättekrångligt.

Jag läser matte just nu och jag kan då skriva i allmänna diskussioner:
    "Kan någon förklara talet 1386 för mig, jag fattar inte."

Då skriver oftast både elever och lärare en förklaring runt det talet till mig.
    Det är ju en allmän diskussion så alla andra som har problem med samma grej kan ju läsa och skriva där.
    Ungefär som här på FL...de som kan skriver liksom.

Det är tufft att det aldrig är några genomgånger eller förklaringar...du får liksom fixa allt själv genom litteraturen. Det är upp till dig att förstå vad som står i böckerna....och att lära dig det.

Det är LÄTTSAMT att internet har öppet dygnet runt så du kan plugga på helger, nätter, kvällar, dagar...bara du gör det.
    Jättepraktiskt!

• NovaLe

*Men vadå skriver ut från internet, hur lämnar man in de här proven då?

* efter kursen då läraren ringer, kan man bestämma tid då eller ringer läraren när som helst? Jag menar man kasnke inte har tid o gå igenom kursen just då??

Hur går läraren igenom kursen är det en massa muntliga frågor eller ???

• NovaLe

JAg ska läsa på 25% gör man prov varannan vecka då?

• Jennie Brunflo

Skriver ut från nätet.
    Du har en sida som du loggar in på....går till proven....klickar på veckans prov...skriver ut provet.....gör provet och tar kopia som du ska ha kvar i din egen ägo..skickar provet (senast ett visst datum) till adrssen som står längst ner på provet i ett vanligt kuvert med vanliga posten.

Ja, du bestämmer tid när läraren ska ringa.

Nej, det är inte massa muntliga frågor....man pratar mest om de frågor från proven som du hade fel på. För att kolla om du fattat de nu så här i efterhand. Ju bättre du fattat....desto högre betyg.

• Jennie Brunflo

25% så gör du prov var 3:e vecka.

• NovaLe

jaha låter ju bra, jaså så man skickar med vanlig brev, tyckte syon snackade om att man mailar med bifogad fil till läraren???

Vad har du läst för kurser då?
    Jag ska läsa psykologi A

• Fraise

Måste passa på och fråga: har de löpande antagning till deras distanskurser eller har de bara fasta datum när man kan börja? Skulle nämligen vilja börja läsa på FE A på distans.

• Jennie Brunflo

NovaLe:

matte

Fraise:

De har löpande intagning 12 månader/år.

FE A....är inte det universitetsnivå? Det här är komvux.

• NovaLe

Funderat på matte jag med, men e inge bra på det, tycker det e tråkigt! Vilken matte kurs läser du? Hel/halvfart??
    Ska du läsa nått mer på distans sen?

• Fraise

Tackar så mkt för infon Jenniebrunflo! Ska kolla upp det där lite närmare nu.....

Svar på tråden någon som har studerat distans på nti skolan??? gymnasiekurser