• AnnieAnniee

Ni som har/haft panikångest...

Jag är en tjej på 18 år som har haft panikångest sedan jag var 15. Allt ger mig ångest. Vanliga saker som folk gör under vardagen lixom. Gå till affären, skolan, sitta hemma, osv osv. Jag har panik ångest i princip hela tiden, varje dag. Illamående, hjärtklappningar, tung andning, svettningar till och med kräkningar ibland.  Jag har försökt med avslappning, jag har gått på BUP (Barn och ungdoms psykiatrin) Och det har inte hjälpt mig ett dugg.. jag går på antidepressiva nu och aatarax som är ångestdämpande men det gör ingen nytta.

Finns det någon som har eller har haft panikångest? Jag är rätt så förlorad för tillfället och allt känns i princip meningslöst. Jag vet inte vart jag ska vända mig.

• Svar på tråden Ni som har/haft panikångest...
  • Jenna755

Hej!

Jag arbetar som psykoterapeut (KBT) vid en hälsocentral i Sverige och har träffat många personer som lider av både panikångest och mer generaliserade ångestsyndrom. 

Jag är lite osäker på om du upplever panikångest, som i attacker, eller om du upplever dig ångestfylld mer eller mindre hela tiden och att det ibland "blossar upp" i rena panikångestattacker? Det spelar roll för behandlingen.

Om det handlar om ren och skär panikångest (att du egentligen är ganska "ok" mellan attackerna) är det egentligen ett tillstånd som låter sig behandlas ganska lätt, så länge personen som lider av det är modig och motiverad att utsätta sig för obehag (exponering). Panikångest handlar i korthet om att din egen kropps "rädslosystem" har blivit lite överkänsligt - kroppen skrämmer sas. sig själv och reagerar som om man vore i livsfara, men detta har du säkert koll på om du fått behandling på BUP? Har du tidigare fått KBT baserad behandling som inriktat sig på panikångest? Hur länge har du haft den? När och i samband med vad kom det första gången?