• ceciliajohansson

    Magsäcken på fel sida, hjälp!

    Jag är förkrossad, rädd, förvirrad... Vet inte hur jag ska tänka eller vad jag ska göra... Idag var vi på RUL. Barnmorskan verkade först positiv men blev sedan väldigt tyst undrar en lång tid. Jag misstänkte att något inte stod rätt till. Och så var fallet. Hon hämtade en läkare. Läkaren konstaterade att magsäcken och hjärtat sitter på olika sidor. De ska sitta på samma sida. Alltså hjärtat sitter rätt men magsäcken på fel sida. Hon sa att man kan leva med magsäcken på fel sida. Sedan sa hon att hon inte riktig kunde se ingång och utgång till hjärtat och detta måste kontrolleras av en hjärtspeciallist. Hon sa att allt annat såg bra ut dock. Så nu får vi vänta och se. Finns det någon som hört något om detta eller varit med om liknade? Detta är vårat första barn och vi känner oss så hjälplösa..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 20:25
    Jag är i vecka 20 ska jag tillägga.

  • Svar på tråden Magsäcken på fel sida, hjälp!
  • FamiljenTokig

    Jag har inte varit med om detta, men jag vill ändå ge en super kram! Och hoppas att allt ser bra ut! När ska du på nästa ul?

  • ceciliajohansson

    Tack snälla! Läkaren ska ringa imorgon och vi ska till Linköping i veckan och där ska dom titta mer noga. Kan bara hoppas på det bästa!

  • ceciliajohansson
    Hej... Vi skulle få komma till Linköping denna vecka men får inte komma förens måndag nästa vecka. Denna eviga väntan...

    Pratade med min barnmorska igår. Hon visste lika lite som jag. Men hon läste upp vad läkaren hade skrivit om mig: "Hjärtat på vänster sida i torax, alla fyra hjärtkamrar syns på bild. Ser ut som dåligt inflöde till hjärtat. Magsäcken under diafragman, ligger till höger, liten". 

    Alltså så ser magsäcken även liten ut... Har ingen aning om vad allt betyder. Hoppas bara på att dagarna ska flyga förbi så det blir måndag. 
  • ceciliajohansson

    Det visade sig vara ett allvarligt hjärtfel. I nuläget vet vi inte mer än att det ska undersökas mer och vi ska tillbaka nu i veckan. Efter det får vi höra chanser och risker. Sen ta ett beslut...

  • Sorkan

    Ts Hur har det gått för er? Hoppas ni har kloka och kunniga människor runt er. Kram

  • ceciliajohansson

    Kan inte förstå det än... för att göra en lång historia kort så upptäcktes det allvarliga, komplicerade och väldigt ovanliga hjärt- och organfel på vår lilla bebis. Hjärtat hade ett stort hål, det "läcker" blod, bara en klaff istället för två, bara en utgång istället för två och blodet pumpas baklänges (alltså från lungorna till hjärtat och inte tvärtom), magsäcken sitter på fel sida, levern på fel sida, det är "vridet" i magen... Så många fel på en så liten oskyldig bebis. Förstår inte. 


    Läkarna sa att dom inte sett något liknande förut. Sannolikheten för att bebisen skulle överleva utanför magen var oerhört liten, och om han/hon skulle överleva så skulle det krävas minst 3 stora operationer. Dessa operationer visste man inte ens hur man skulle genomföra. Man visste inte hur man skulle koppla ihop allt. Om bebisen mot alla odds skulle överleva skulle det bli ett sjukhusliv, alltså inget glatt, springande eller hoppande barn. 


    Vi valde därför, för barnets bästa men också för vårt, att ta det tuffaste och hemskaste beslutet man kan ta. Vi ska göra sen abort. Beslutet var ändå "lätt". Låter fel att säga så, men det var så det kändes. Vi ville inte på några sätt låta vårt barn lida. Det blir inget värdigt liv. 


    Jag är nu i vecka 21+4. Alltså är det på sluttampen att vi får göra sen abort. Socialstyrelsen godkände vår ansökan, vilket läkarna sa var en självklarhet då det var så liten chans att barnet skulle överleva. 


    Igår tog jag den första tabletten som ska avstanna graviditeten. Tabletten som ska få vår bebis att somna in. Det är så ofattbart... Jag känner fortfarande att det rör sig, blir orolig att barnet inte ska somna... Kan det vara så? 


    Imorgon blir jag inlagd på sjukhuset. Där ska jag bli igångsatt och ska föda ut vår lilla ängel. 

    Finns inga ord i världen... ingenting man kan säga


     

  • Sweet Sofia
    ceciliajohansson skrev 2015-05-23 17:14:41 följande:

    Kan inte förstå det än... för att göra en lång historia kort så upptäcktes det allvarliga, komplicerade och väldigt ovanliga hjärt- och organfel på vår lilla bebis. Hjärtat hade ett stort hål, det "läcker" blod, bara en klaff istället för två, bara en utgång istället för två och blodet pumpas baklänges (alltså från lungorna till hjärtat och inte tvärtom), magsäcken sitter på fel sida, levern på fel sida, det är "vridet" i magen... Så många fel på en så liten oskyldig bebis. Förstår inte. 

    Läkarna sa att dom inte sett något liknande förut. Sannolikheten för att bebisen skulle överleva utanför magen var oerhört liten, och om han/hon skulle överleva så skulle det krävas minst 3 stora operationer. Dessa operationer visste man inte ens hur man skulle genomföra. Man visste inte hur man skulle koppla ihop allt. Om bebisen mot alla odds skulle överleva skulle det bli ett sjukhusliv, alltså inget glatt, springande eller hoppande barn. 

    Vi valde därför, för barnets bästa men också för vårt, att ta det tuffaste och hemskaste beslutet man kan ta. Vi ska göra sen abort. Beslutet var ändå "lätt". Låter fel att säga så, men det var så det kändes. Vi ville inte på några sätt låta vårt barn lida. Det blir inget värdigt liv. 

    Jag är nu i vecka 21+4. Alltså är det på sluttampen att vi får göra sen abort. Socialstyrelsen godkände vår ansökan, vilket läkarna sa var en självklarhet då det var så liten chans att barnet skulle överleva. 

    Igår tog jag den första tabletten som ska avstanna graviditeten. Tabletten som ska få vår bebis att somna in. Det är så ofattbart... Jag känner fortfarande att det rör sig, blir orolig att barnet inte ska somna... Kan det vara så? 

    Imorgon blir jag inlagd på sjukhuset. Där ska jag bli igångsatt och ska föda ut vår lilla ängel. 

    Finns inga ord i världen... ingenting man kan säga

     


    Stor kram!
  • evve88
    ceciliajohansson skrev 2015-05-23 17:14:41 följande:

    Kan inte förstå det än... för att göra en lång historia kort så upptäcktes det allvarliga, komplicerade och väldigt ovanliga hjärt- och organfel på vår lilla bebis. Hjärtat hade ett stort hål, det "läcker" blod, bara en klaff istället för två, bara en utgång istället för två och blodet pumpas baklänges (alltså från lungorna till hjärtat och inte tvärtom), magsäcken sitter på fel sida, levern på fel sida, det är "vridet" i magen... Så många fel på en så liten oskyldig bebis. Förstår inte. 

    Läkarna sa att dom inte sett något liknande förut. Sannolikheten för att bebisen skulle överleva utanför magen var oerhört liten, och om han/hon skulle överleva så skulle det krävas minst 3 stora operationer. Dessa operationer visste man inte ens hur man skulle genomföra. Man visste inte hur man skulle koppla ihop allt. Om bebisen mot alla odds skulle överleva skulle det bli ett sjukhusliv, alltså inget glatt, springande eller hoppande barn. 

    Vi valde därför, för barnets bästa men också för vårt, att ta det tuffaste och hemskaste beslutet man kan ta. Vi ska göra sen abort. Beslutet var ändå "lätt". Låter fel att säga så, men det var så det kändes. Vi ville inte på några sätt låta vårt barn lida. Det blir inget värdigt liv. 

    Jag är nu i vecka 21+4. Alltså är det på sluttampen att vi får göra sen abort. Socialstyrelsen godkände vår ansökan, vilket läkarna sa var en självklarhet då det var så liten chans att barnet skulle överleva. 

    Igår tog jag den första tabletten som ska avstanna graviditeten. Tabletten som ska få vår bebis att somna in. Det är så ofattbart... Jag känner fortfarande att det rör sig, blir orolig att barnet inte ska somna... Kan det vara så? 

    Imorgon blir jag inlagd på sjukhuset. Där ska jag bli igångsatt och ska föda ut vår lilla ängel. 

    Finns inga ord i världen... ingenting man kan säga

     


    Åh fy vad hemskt, läser med tårar i ögonen. All styrka till er, förstår att det måste vara fruktansvärt. Beklagar verkligen.

    Styrkekramar! <3
  • Valkyria75

    Usch vad fruktansvärt tragiskt :(

    Hoppas ni åtminstone slipper komplikationer och att ni återhämtar er så fort som möjligt, både psykiskt och fysiskt...

  • ceciliajohansson

    Det var inte detta man förväntade sig när man blev gravid.. Från att vara det lyckligaste paret i världen till att hela ens värld rasar samman på några sekunder. 
    Vi hoppades in i det sista

  • Mytime
    ceciliajohansson skrev 2015-05-23 17:33:05 följande:

    Det var inte detta man förväntade sig när man blev gravid.. Från att vara det lyckligaste paret i världen till att hela ens värld rasar samman på några sekunder. 
    Vi hoppades in i det sista


    En av de värsta mardrömmar man kan tänka sig. E ju precis sådana saker man oroar sig för inför rul, att de ska upptäcka allvarliga fel samtidigt som man liksom inte tror på att de ska hitta nåt hur orolig man än är innan. Kan bara gissa hur de känns att få ett sånt besked på riktigt... Lider med er!

    Hoppas verkligen de går "bra" imorrn iaf!

    O att ni så småningom kan lägga detta bakom er o förhoppningsvis få komma tillbaka till platsen där helvetet började men då få se ett friskt barn på skärmen!

    Lycka till!

    Kramar!
  • Sorkan

    Åh herre gud. Fy fan.

    Jag är själv i v22+5. Kan inte föreställa mig vilken fruktansvärd process ni går igenom. Styrka och värme till er.

  • Emmask

    Åh Gud så hemskt för er. Jag känner med er och hoppas att ni har all tur med er i framtiden.

  • Linas123

    Har precis varit med om samma upptäckt.. Var också i Vecka 21.. Magsäcken på fel sida och ett stort hjärtfel. Verkar vara ovanligt men kanske är fler ändå som gått igenom samma sorg?.. 

  • JodiBabe
    Linas123 skrev 2024-01-12 12:03:32 följande:

    Har precis varit med om samma upptäckt.. Var också i Vecka 21.. Magsäcken på fel sida och ett stort hjärtfel. Verkar vara ovanligt men kanske är fler ändå som gått igenom samma sorg?.. 


    Hjärta
Svar på tråden Magsäcken på fel sida, hjälp!