SGI tjänstledighet
Påverkas SGI om man tar tjänstledigt från sitt arbete? Spelar det någon roll i vilken omfattning (t.ex. helt tjänstledig, tjänstledig 20%) och hur länge?
Påverkas SGI om man tar tjänstledigt från sitt arbete? Spelar det någon roll i vilken omfattning (t.ex. helt tjänstledig, tjänstledig 20%) och hur länge?
Det beror helt på vad du gör under tjänstledigheten. Om du tillexempel studerar med studiemedel så är heltidsinkomsten du hade före studierna skyddad. Men det blir annorlunda om du bara går ner i tjänst. Om du blir tjänstledig tjugo procent blir din SGI utefter den åttio procentiga tjänsten du faktiskt har, eftersom det är de pengarna du skulle förlora om du var sjuk.
Sjukpenning står för inkomstbortfall. Om du skulle bestämma dig för att bli helt tjänstledig och inte tillexempel studera med studiemedel, skriva in dig i arbetsförmedlingen och söka arbeten som motsvarar din heltid, då har du ingen SGI och kan inte få sjukpenning, eftersom du inte förlorar några pengar när du är sjuk.
Men så fort du går upp på heltid igen, och du förväntas arbeta heltid i minst sex månader, så blir din SGI åter på heltid.
Överstående svar är generellt. Om du vill veta hur det skulle kunna bli i just din situation får vi be dig ringa vårt kundcenter på telefonnummer 0771 ? 524 524.
Våra öppettider är:
Måndag-fredag 8-21
Lördag 8-15
Söndag 15-21
Hälsningar
Jon, handläggare
Är inte säker på att jag riktigt förstår. Om jag tar tjänstledigt 1 månad (säg tex att jag åker på semester men inte har semesterdagar att tillgå, eller att jag ska slutföra en gammal högskolekurs utan att ta studiemedel). Nollas min SGI då, fram tills att jag är åter i tjänst? Så om jag blir allvarlig sjuk i slutet av tjänstledigheten och blir inlagd på sjukhus 2 månader, då får jag ingen sjukpenning? Om jag däremot blir sjuk en vecka efter att jag återgått i tjänst, så får jag sjukpenning som om jag hade jobbat hela tiden?
(det är alltså bara exempel för att gör frågan mer begriplig, inte någon personlig situation)
Om du har en inkomst som är sjukpenninggrundande, det vill säga stadigvarande minst sex månader eller årligen återkommande så har du en efterskyddstid på tre månader.
Om du avbryter ett sådant arbete och tar tjänstledigt en månad och insjuknar under den tiden så kan du alltså ha kvar din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och få ersättning om du skulle bli sjuk.
Om det har gått mer än tre månader och du inte har något annat skydd av din SGI (t. ex. studiestöd, arbetssökande på Arbetsförmedlingen, annat arbete mm) så blir SGI:n 0 och du kan inte få någon sjukpenning.
Hälsningar
Sigrid, handläggare
Tack Sigrid, tydligt och bra svar!