• Psychopath

Oro om att bli stoppad i passkontrollen, osv?

Jag känner mig väldigt nojjig. Ska resa utomlands (England) första gången på sisådär 13 år i juni och vet inte ett smack om hur allt går till. Jag skaffade pass 2013, på det kortet bär jag sjal/slöja. Jag har slutat med det sen några månader tillbaka. Har även gått ner typ 10 kg sen mitt passfoto togs. Resultat: ser inte ut som samma person, med undantag för typ mun och placering av ögonen. Måste jag skaffa nytt pass? Har inte riktigt råd med det i nuläget. Vad händer om man blir stoppad i passkontrollen?

• Svar på tråden Oro om att bli stoppad i passkontrollen, osv?
  • lilly

Alltså, vid större förändringar är det nog egentligen bättre att skaffa sig ett nytt pass. När jag var i England va de hårda som fan i passkontrollen, mitt pass gick ut några dagar efter att vi skulle hem och de började ställa massa invecklade frågor om varför jag inte förnyade det och mina planer i England. Var två veckor tills jag skulle fylla 18 och var tvungen att peka ut mina föräldrar i passkön för att jag inte fick resa själv tydligen.. Visserligen inget med utseende att göra men jag skulle nog tagit de säkra före de osäkra och skaffat ett nytt. I värsta fall kommer de ta in dig i ett rum där du får svara på frågor, kolla så ditt pass är äkta typ. Är utseendet det enda som ändrats bör du inte oroa dig :) Skulle de undra varför du inte skaffat nytt så säg sanningen- inte råd just nu.

• Psychopath
    lilly skrev 2015-05-07 23:59:24 följande:

Alltså, vid större förändringar är det nog egentligen bättre att skaffa sig ett nytt pass. När jag var i England va de hårda som fan i passkontrollen, mitt pass gick ut några dagar efter att vi skulle hem och de började ställa massa invecklade frågor om varför jag inte förnyade det och mina planer i England. Var två veckor tills jag skulle fylla 18 och var tvungen att peka ut mina föräldrar i passkön för att jag inte fick resa själv tydligen.. Visserligen inget med utseende att göra men jag skulle nog tagit de säkra före de osäkra och skaffat ett nytt. I värsta fall kommer de ta in dig i ett rum där du får svara på frågor, kolla så ditt pass är äkta typ. Är utseendet det enda som ändrats bör du inte oroa dig :) Skulle de undra varför du inte skaffat nytt så säg sanningen- inte råd just nu.

Tack för svaret :) Jo, hade jag haft pengar skulle jag skaffat nytt men har det lite körigt just nu. Jag får hoppas det går bra iallafall :/
    Havstroll skrev 2015-05-08 00:08:14 följande:

Dom är tjuriga i England :-/

Kan du fråga om råd på passkontoret?

Jo, jag har pratat med dom men det var inte mycket till hjälp tyvärr.
  • mia maria

Du kan läsa mer om passregler på polisens hemsida: https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Ett pass är giltigt i fem år, och ingenstans står det att man bör förnya passet tidigare än så, mer än vid eventuellt namnbyte.
    Så vill du förnya passet för att du själv ska känna dig lugnare så kan du ju göra det, men annars så är ett pass giltigt i fem år o behöver inte förnyas under den tiden annat än vid namnbyte.

Detsamma gäller barn; min femåring har rest 1-2 ggr per år på sitt pass som han fick när han var spädbarn - det står ingen information där heller om att de skulle rekommendera att förnya det tidigare pga att hans utseende har ändrats utan det är fem års giltighetstid som gäller.
    Sen gör man ju såklart som man själv vill om man väljer att förnya det tidigare

• felix le chat
    Psychopath skrev 2015-05-07 23:52:58 följande:

Jag känner mig väldigt nojjig. Ska resa utomlands (England) första gången på sisådär 13 år i juni och vet inte ett smack om hur allt går till. Jag skaffade pass 2013, på det kortet bär jag sjal/slöja. Jag har slutat med det sen några månader tillbaka. Har även gått ner typ 10 kg sen mitt passfoto togs. Resultat: ser inte ut som samma person, med undantag för typ mun och placering av ögonen. Måste jag skaffa nytt pass? Har inte riktigt råd med det i nuläget. Vad händer om man blir stoppad i passkontrollen?

Du har säkert åkt redan men jag kan påpeka att på Gatwick dit Norwegian flyger
    har dom "passautomater" dvs du håller ditt pass i en läsare/scanner som
    läser av dina passuppgifter sedan så är det bara att rakt ut i ankomst hallen.
    Smidigt.
Svar på tråden Oro om att bli stoppad i passkontrollen, osv?